4-axis prosjekt - Page 2


Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 21 to 38 of 38

Thread: 4-axis prosjekt

  1. #21
    Registered
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Norway
    Posts
    28
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Endelig igang med bygginga

    Brukte ett par timer i dag og er godt igang med torsion boksen.





  2. #22
    Registered
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Norway
    Posts
    290
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Ser bra ut!

    Viktig med et solid utgangspunkt.

    Blir spennende å se fortsettingen

    Mikael

    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry


  3. #23
    Registered
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Norway
    Posts
    28
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Har kommit frem til at det er j**eligt frustrerende at jobbe på sånna här prosjekter med crappy verktøy og ikke nog erfarenhet at kompensere for det! Gjæresagen jag har tillgang på nekter og kutte ting i 90 grader. Mangel på en benk/søyleboremaskin er litt frustrerende og men det skall nog gå seg til.

    Har fått montert skinnerne på torsion boxen. Er ca 0.5mm off på den änden men tror det skall la seg justeres fint før jag fester resten av skruerne.

    Begynnte på gantry-torsion boxen i dag. Possisjonen på rundmuttrerne ser helt på jordet ut men tror ting er bra i vinkel og har riktige dimmensjoner.



    På grund av mangel på erfarenhet og verktøy så blir ting ikke optimalt, men har bare pushet vekk "perfeksjonist" tankerne og skall bare få byggt klart den så godt jag klarer og se hvordan man havner. Er ju ikke värre än at starte på ett nytt prosjekt i fremtiden



  4. #24
    Registered
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Norway
    Posts
    290
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Kjenner veldig godt til den følelsen der

    Da jeg bygde første versjon av fresen min hadde jeg ikke mye adekvat verktøy heller. Men du får falle til ro med at hvis du tar tiden til hjelp så lar det seg absolutt ordne

    Et opplagt tips for skinnene er å overdimensjonerer skruehullene litt så du har frihet til å justere når alt er montert.

    Mikael

    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry


  5. #25
    Registered
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Norway
    Posts
    28
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hehe, godt det ikke bare er meg

    Blev ikke mye gjort i dag.. vondt i arbetslusten i mangel på søyleboremaskin. Men fikk lagd disse i alle fall.



    Sikkert ikke så spennende for andre men greit med litt dokumentasjon av galskapen uansett.



  6. #26
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Alle oppdateringer er spennende! You are amongst your own now

    Jeg hadde også store problemer med å være nøyaktig nok i begynnelsen, men man lærer seg teknikker underveis, og lærer seg også å la det gå litt.

    Det å matche et 6mm hull med et M6 gjenga hull ER vanskelig. Jeg fant i går ut at ISO 273 sier at et M6 gjenga hull skal ha et frigående hull på 6.6 mm. Jeg har hele veien prøvd å få et 6mm hull til å matche. Var et nederlag hver gang jeg måtte opp på 6.5 for å få det til å passe

    Stå på!



  7. #27
    Registered
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Norway
    Posts
    28
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    I dag som jag ikke hade tid at drive med cnc prosjektet fikk jag gjort en del

    Fått gjort en god del på z-aksen. Var så ufatteligt mye enklere med søyleboremaskin!







  8. #28
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Bra noen har fått gjort noe. Jeg hadde planer om prøvekjøring i dag, men varmtvannsberederen røyk i går så jeg har vært rørlegger i dag istedet. Må slutte å planlegge å jobbe med maskinen så går det kanskje veien



  9. #29
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Godt å se at det går framover for noen! Jeg fikk ferdig Z-aksen på SX3-en min i forrige uke, bare for å finne ut at jeg må lage hele sjiten på nytt. Det er noe dritt å glemme å låse fast CAD-delen, så hele Z-aksen forskyver seg 2 mm i Y-retning. Dårlig utgangspunkt for nøyaktige deler...

    Men over til din fres - jeg vil anbefale å bruke skiver mellom Unbrako-boltene og MDF-plata, kanskje også sprengskiver. Boltene har såpass liten anleggsflate i seg selv at de fort kan spise seg gjennom MDF-en.

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


  10. #30
    Registered
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Norway
    Posts
    28
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Takk for tips med skiver. Det er planen, men noen plasser må jag forsenke området for skiverne ett par-tre mm eller finne lenger skruer. På z aksen kommer dom bli brukt på "final assembly"



  11. #31
    Registered
    Join Date
    Feb 2012
    Location
    norway
    Posts
    8
    Downloads
    4
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by dst View Post
    Takk for flotte innspill Mikael!

    Var over 10 år siden jag lærte meg AutoCad på skolen. Driver og undersøker gratis/rimelige alternativer nå. Lage tegninger til prosjektet må ju vare en fin startoppgave der.
    Jobbet med IronCad v1 og oppover for flere år siden. Når jeg nå driver dette som hobby endte jeg opp med ViaCad 2D/3D v 8. Flere versjoner finnes.
    Sammenlign versjonene her
    http://www.punchcad.com/c-30-compare-viacad.aspx.
    Kan lastes ned som testversjoner.



  12. #32
    Registered
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Norway
    Posts
    28
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Morro nå ting begynner ligne på en cnc fres.

    z-aksen er så og si ferdig.





  13. #33
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Har du fått gjort noe i helgen? Spent på å se mer



  14. #34
    Registered
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Norway
    Posts
    28
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Glemte ta bilder før jag skrudde ting fra hverandre igjen men har montert siderne til gantryen (uprights?) og kuttet ut delerne til den nedre gantry "torsion-boxen". Tente få limt og skrudd den sammen så jag kan fortsette monteringen til helgen. Det samme med den ovre torsion-boxen.

    Ting tar tid



  15. #35
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hvordan går det her?



  16. #36
    Registered
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Norway
    Posts
    28
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Fantastiskt lite! Mellom jobb, omgangsyke og annet tull har jag brukt det meste av fritiden på hobbyen som fikk meg inn på cnc planerne: DST baits: Long time, no baits.

    Må ta meg sammen og ta et par økter til helgen!



  17. #37
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Sånn er det, man må drive når man har lyst. Blir lei i perioder. Fine wobblere! Type lakk bruker du? Airbrush? Hvor får man kjøpt slikt? Kunne tenkt meg å prøvd meg litt på airbrushing.



  18. #38
    Registered
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Norway
    Posts
    28
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Airbrush ja.. Bruker mest Createx maling.. det er ikke det beste du får tag på, men er rimelig, kommer i små flasker og finnes i en haug farger. Hvis man tynner den ut så funker den mer än godt nok synes eg.

    Createx Airbrush Colors | Createx Paints | Createx Airbrush Paint

    Kjøpt det meste fra butikken over.



Page 2 of 2 FirstFirst 12

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

4-axis prosjekt

4-axis prosjekt