Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?


Results 1 to 11 of 11

Thread: Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

  1. #1
    Stianaa's Avatar
    Join Date
    Nov 2020
    Posts
    2
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Smile Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

    Hei.

    Jeg har kommet til at en liten fres ville vært utrolig praktisk å ha i hus, men etter mye googling er jeg fryktelig usikker på hva som vil kunne passe til mitt bruk.
    Jeg ser ikke for meg at dette vil være fryktelig mye i bruk, men ønsker meg noe som er kapabelt til å kunne utføre de oppgavene jeg ønsker uten at det begrenser seg umiddelbart i forhold til motorkraft osv...

    Jeg ser for meg at punktene under vil være typiske ting jeg vil at maskinen skal være i stand til å utføre;

    -Må kunne frese stål, også rustfritt da jeg ser for meg å ønske å kunne lage diverse braketter osv. for utvendig bruk. Trenger ikke gå så fort da jeg stort sett ikke har noe imot å bruke litt tid de gangene jeg trenger dette.

    -Realtivt kompakt installasjon, jeg ser for meg at jeg har ca 120cm benkeareal tilgjengelig å avsette.

    -Ser for meg at enkel konvertering for elektrisk mating av x-akse er et pluss.

    -Er ikke opptatt av mikrometerpresisjon, men må kunne være mulig å oppnå akseptable toleranser for f.eks kulelagere o.l.

    Budsjett for maskin er 20-30K

    Jeg har sett på et par alternativer;
    Sieg SX2.7 - https://www.globaltools.no/maskiner/...skin/sieg-sx27
    Liker denne da den ser relativt kompakt ut, men er usikker på om den er robust nok for freseing i stål?

    Sieg SX3 - https://www.globaltools.no/maskiner/...3-sieg-milling
    Denne har jeg fått intrykk av at er en populær maskin som er enkel å bygge videre på hvis det skulle bli akuelt i fremtiden? Er denne kapabel til det jeg ser for meg å bruke den til? Denne er vel fysisk noe mere plasskrevende en SX2.7, men om den er vesentlig bedre for fresing i stål så er det viktigst.

    BF25VL - https://www.globaltools.no/maskiner/...bf25vl-3394-no
    Usikker på hvordan denne er i forhild til sieg maskinene? Mangler børsteløs motor? Er det i såfall vesentlig?

    I tillegg ser jeg for meg å gå til innkjøp av en maskinskrustikke og roterende bord? (rotary table) for å kunne maskinere radier og annet

    Jeg ser også for meg at en DRO ville vært veldig praktisk. Jeg har sett noen som selger rimligere freser med DRO inkludert, er det noe av det som er fornuftig å vurdere innenfor mitt budsjett?

    Håper noen her inne kan gi en nybegynner noen tips og kanskje peke på noen forslag jeg har oversett så jeg ikke kjøper noe jeg bare blir misfornøyd med



  2. #2
    Stianaa's Avatar
    Join Date
    Nov 2020
    Posts
    2
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

    Noe berenset respons her merker jeg:-)
    Mulig jeg rett og slett er på feil forum da jeg ser at mange av dere her inne er mer rettet mot CNC enn manuell fresig som er det jeg ser for meg å pusle litt med.
    Er det noen som kunne hjulpet meg i retning rette forum eller sted det vil være naturlig å kunne få hjelp med det jeg lurer på?
    Ville i så fall vært evig takknemmelig.



  3. #3
    Member
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Norway
    Posts
    42
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

    Tror egentlig internet forum har gått mot en sakte død etter facebook og andre sosiale medier virkelig kom på banen dessverre.

    Men til temaet så har jeg en BF25 som jeg er ganske fornøyd med. Men original motor og elektronikk er ganske ubrukelig. Så etter å ha brent 3 motorer og 2 driver kort så lagde jeg en hjemmelaget løsning med en stor 2,2 kw induksjonsmotor og kina frekvensomformer. Og samtidig kvittet jeg meg med girkassen til fordel til direktedrift med tannbelte og 1:1 utveksling siden jeg nå hadde en så mye kraftigere motor. Det var på håret at motoren passet og jeg måtte faktisk kutte av litt av viftedekselet for å ikke ta inni Z-aksen når jeg senket hodet ned. Har også satt laget en løsning med 4 bolter i innfestningen til hodet for at det skulle bli kraftigere, og har satt på en gassfjær for å hjelpe til med den økte vekta til hodet. Og jeg har laget noen spacere til hodet for å få det lenger ut når det er nødvendig (hadde jeg bare laget spacerene før jeg kuttet av viftedekselet....).

    Det lange bordet på BF25'en er jeg veldig fornøyd med. Jeg har også satt på en DRO med glass linjaler på X og Y aksen på fresen siden jeg til å begynne med brukte den som en manuell fres. Men tenkte at DRO'en faktisk var riktig størrelse til å bruke på dreiebenken etter at jeg har konvertert fresen så da er det ikke noe penger tapt... Brukte til å begynne med noen billige kapasitive DRO linjaler men fant fort ut at det ikke var så bra da de mange ganger mistet posisjonen sin, ol.

    En ting jeg har angret på med denne maskinen er at den har MK3 spindel kon, og denne har en tendens til at verktøyet setter seg så sinnsykt fast så man må bruke hammer for å få det ut igjen. Og det er nok ikke sundt for lagrene i spindelen eller drawbar. Drawbaren sprekte faktisk i toppen pga. hamringen en gang. Hadde vært bedre med en R8 spindel siden disse løser ut mye lettere. MK spindlene er vel egentlig laget mest for borring og ikke fresing tror jeg.

    Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?-maskin8-jpg

    Her er altså mitt veldig trange verksted med BF25'en i midten.

    Når det gjelder CNC konvertering av disse typene maskiner så er jo ulempen at dette er maskiner med vanlige vanger, og ikke lineærføringer. Men det gjelder jo for Tormach maskinene også. Det blir da mer motstand i aksene, og litt mer slark, men til gjengjeld så skal det vel tåle mer krasj og belastninger enn lineærføringer. Så det er egentlig så enkelt som å kjøpe noen kuleskruer og steppermotorer, også lage til noen endeplater til å feste de til.

    Last edited by flesvik; 12-21-2020 at 07:57 AM.


  4. #4
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

    Jeg ville også gått for BF25 over de to andre. Jeg har også en BF25 (kjøpt hos gasolin.no) og bygget den om til CNC.

    Vet ikke helt om jeg stoler helt på at Globaltools har veldig peiling på det de selger når de skriver at fresen kan brukes til gjengeskjæring... Virker som det har vært mye klipp-og-lim og Google translate...

    Stig



  5. #5
    Member
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Norway
    Posts
    42
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

    Mens vi er inne på BF25 så har jeg noen anbefalte oppgraderinger (i tillegg til CNC konvertering da):

    4 bolters innfesting av hodet (altså 2 ekstra hull i forhold til orginalt):
    Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?-20160321_205023-jpg

    Spacer for hodet så det blir mer klaring til Z-akse søylen. Boltene kan lages av noen vanlige vognbolter (fås på biltema, ol) som man freser to flate sider på:
    Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?-20160322_215659-jpg
    Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?-20160322_221347-jpg

    Og en induksjonsmotor av grei størrelse med en billig frekvensomformer. Disse er både mye mer pålitelige, har bedre hastighets og dreiemoments regulering, og når man velger en kraftig nok motor kan man droppe girkassa. Og beltedrift er mer stillegående også:
    Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?-20160322_223315-jpg
    Men ikke gjør samme tabben som meg med å kjøpe en vanlig industrimotor med vanlige føtter på også hjemme mekke innfesting i fronten av motor klokka på den ved å borre hull og lime inn noen muttere. For man får faktisk kjøpt slike motorer med fiks ferdige gjengehull for face mount uten noe særlig tillegg i prisen. Og husk også på at når du skal bruke frekvensomformer på motoren så skal du ha en 3 fase motor IKKE enfase (du kan fremdeles mate enfase inn til frekvensomformeren, men ut fra omformeren er det altså trefase). Og ikke bli redd av hva du leser på internet om billige kinesiske e-bay frekvensomformere. De fungerer faktisk kjempebra.

    Også er det jo greit å sette på en lysring rundt spindelen, eller noen LED strips under hodet. Og å lage en "spindle lock" ring rundt bunn av spindelen for å kunne låse av spindelen når man skal skru av drawbaren for å skifte verktøy.

    Og når man har satt på en stor tung motor så er en gassfjær for å ta den ekstra vekta ganske nødvendig. I hvert fall hvis man skal CNC konvertere den så Z-motoren ikke trenger å slite så hardt med å løfte opp hodet.

    Og hvis du ikke allerede vet det så er BF25 i grunn samme fresen som i statene selges som Grizzly G0704. Og den selges også under andre merkenavn som Optimum BF20, og Precision Matthews PM-25MV. Så om du søker på G0704 mill så vil du få mye inspirasjon til oppgraderinger og CNC konvertering , osv.

    Ver oppmerksom på at en stor begrensing på denne typen maskiner er en ganske begrenset avstand mellom spindelen og bordet selv når du sveiver hodet maks opp. Så det lønner seg å ha en maskinstikke som ikke bygger for mye i høyden (slik som de med sving ofte gjør), og en chucks som er kortest mulig. Også er det en fordel å kjøpe "screw machine" lengde bor, i hvert fall de av litt større størrelser fordi de er en del kortere enn "standard" bor.

    Last edited by flesvik; 12-22-2020 at 09:54 AM.


  6. #6
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

    Har allerede ordnet to ekstra hull/bolter for festet av hodet og ekstra spacer. Brukte T-muttere, som jeg måtte slipe litt på et par hjørner slik at de passet, og gjengestenger (samme som til clamp set). Har også snudd Z-saddle slik at jeg får litt ekstra avstand mellom spindel og bordet. Lineære føringer (linear bearings) er også montert på Z-aksen. Har foreløpig bare single ball nut på aksene, men jeg har kuleskruer med dobbel ball nut liggende til alle akser, i tillegg til lineære føringer til X og Y.

    En 1100W 3-fas motor ligger også og venter på at jeg skal få montert den, men først må jeg få ferdig PDB. Trodde jeg skulle bli ferdig før jeg dro på jobb, men sylinderen jeg lagde virket ikke helt som den skulle.

    Har en del bilder, men ikke på dette nettbrettet... :-)

    Stig



  7. #7
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

    Quote Originally Posted by flesvik View Post
    Og hvis du ikke allerede vet det så er BF25 i grunn samme fresen som i statene selges som Grizzly G0704. Og den selges også under andre merkenavn som Optimum BF20, og Precision Matthews PM-25MV. Så om du søker på G0704 mill så vil du få mye inspirasjon til oppgraderinger og CNC konvertering , osv.
    G0704 er vel mer lik BF20 (litt svakere motor, ellers lik), men nyere BF25, og i hvertfall nyere PM-25, er ikke like. De har Z-aksen stående oppå basen istedenfor at den er festet bakpå basen, slik som G0704 og eldre BF25. En annen ting er at det virker som det er flere som lager BF25, G0704, PM-25, what have you, slik at det er små forskjeller mellom de. Tegningene for CNC-konvertering av G0704 fra Hossmachine var ikke fullt overførbare til min HBM25 (BF-25), så jeg måtte gjøre noen tilpasninger for at det skulle passe.

    Stig



  8. #8
    Member
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Norway
    Posts
    42
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

    Quote Originally Posted by Stigoe View Post
    G0704 er vel mer lik BF20 (litt svakere motor, ellers lik), men nyere BF25, og i hvertfall nyere PM-25, er ikke like. De har Z-aksen stående oppå basen istedenfor at den er festet bakpå basen, slik som G0704 og eldre BF25.
    Ja. Litt på samme måte som Sieg SX2 vs Sieg SX2.3 vel. Det er definitivt en bedre løsning med Z søylen oppå basen.

    Quote Originally Posted by Stigoe View Post
    Har også snudd Z-saddle slik at jeg får litt ekstra avstand mellom spindel og bordet.
    Hmm det hadde jeg ikke tenkt på. Det er jo ganske lurt. Er det bare å snu den, eller må det modifiseres noe?

    Last edited by flesvik; 12-23-2020 at 02:30 PM.


  9. #9
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

    Quote Originally Posted by flesvik View Post
    Hmm det hadde jeg ikke tenkt på. Det er jo ganske lurt. Er det bare å snu den, eller må det modifiseres noe?
    Mener det ikke er noe som må modifiseres, men siden gib er på den ene siden slik at det tar større plass, vil den bli flyttet litt til venstre (tror jeg det var) og ikke stå helt i midten lenger. Det lager vel sikkert litt problemer for gassdemperen din. Way cover blir muligens ikke langt nok heller. Husker ikke helt hva jeg gjorde for å fortsette å bruke det. Er 3 år siden jeg byttet til lineære føringer. Nå passer ikke way cover lenger, så jeg må finne på noe annet. Så langt har jeg bare brukt en fille som er hengt opp... :-) Har ikke brukt den så veldig mye ennå heller.



  10. #10
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

    Jeg har vært nokså fornøyd med min Sieg SX3, både som manuell og CNC, men jeg tror jeg ville valgt SX2.7 hvis jeg skulle kjøpt ny nå:

    - Lengre Y-vandring (180 mot 145 mm)
    - Lengre bord (595 mot 550 mm)
    - Mer stabil konstruksjon på sokkel og bord
    - Bedre søyledesign, spesielt for CNC-ombygging

    Ulemper:
    - Litt smalere bord (140 mot 160 mm)
    - Svakere motor (750 mot 1000 W)
    - Lavere vekt (101 mot 165 kg)

    BF25 har jeg ikke erfaring med.

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


  11. #11
    Member
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Norway
    Posts
    42
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

    Husker jeg så noen som hadde gjort noen målinger av stivheten på en X3 vs en G0704 (som er tilvarende BF25) og kom til at G704 var stivere på tross av at den veide mindre.



Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?

Hvilken fres anbefales for enkel hobbybruk?