Europe Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus! - Page 4

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 37 to 48 of 69

Thread: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

Angående kjølevæske har jeg null greie på de forskjellige variantene der ute.. Jeg er selv på stadie 0 sammenlignet med deg. Har kun litt håndfast erfaring med CNC, både gantry og 3-akse + 4th indexing. Men har god kontroll på manuelle freser og dreibenker.

Jeg laget photobucket-brukeren min for sikkert 8-10 år siden, så brukernavnet er litt prematurt. Du må inn og endre (fjerne * i linken) ettersom linken blir sensurert her

Error | Photobucket

Freser du hele plata i den oppspenninga der? Vil ikke det vibrere voldsomt?

Last edited by ar_cnc; 12-08-2014 at 03:55 AM.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Quote Originally Posted by ar_cnc View Post
    Angående kjølevæske har jeg null greie på de forskjellige variantene der ute.. Jeg er selv på stadie 0 sammenlignet med deg. Har kun litt håndfast erfaring med CNC, både gantry og 3-akse + 4th indexing. Men har god kontroll på manuelle freser og dreibenker.

Jeg laget photobucket-brukeren min for sikkert 8-10 år siden, så brukernavnet er litt prematurt. Du må inn og endre (fjerne * i linken) ettersom linken blir sensurert her

Error | Photobucket

Freste bare ut noe festehull og alignment hullene, slik at jeg kan bevege platen fram og tilbake og drille de forskjellige hullene. Når alle festehullene er på plass begynner eg å drille...det er "bare" 740 m12 hull som skal på plass :P

Siden platen er 85x40x2cm og fresen kun klarer 40x20 må jeg frese i 3 forskjellige posisjoner.

De første operasjonene som jeg fikk gjort i går var å drille og finfreset alle alignment hullene samt 4stk hull for å feste platen.

Så nå kan jeg bevege platen uten å miste alignment med Y aksen og borre meg videre til hele platen er ferdig

De å se på at 740 hull blir peck-drillet er som å se maling tørke, heldigvis er dette en prosess som går av seg selv

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Error | Photobucket

Herlige bilder på photobucketen, den er bokmerka
    Hvilket program designer du i?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Nå snakker vi skikkelig prosjekt ja, spennende å se. Dette fikser du. Når det gjelder kjølevæske har jeg akkurat bestilt en liter med Tilia Special (blandes ut ~8%) som jeg skal teste litt. Denne er 100% biologisk og basert på olje fra lindetrær slik jeg har forstått. Hvis den fungerer er det et billig og miljø/helsevennlig alternativ.

TILIA Skiirvatska Special ar en GIFTFRI, NATURPRODUKT tillverkad av vegetabtliska oljor. TILIA Skiirvatska Special for skarande bearbetning i alIa material. Speciellt lamplig
    vid arbete med harda oeh sega material sasom Rostfritt, Syrafast samt Aluminium.
    TILIA Skiirvatska Special har ett mye ketlagt Ph. extremt hoga srnorjande oeh kylande
    egenskaper, ar inte ALLERGENT, inte CANCERGENT samt fororsakar INGEN SPRICKBILDNING i huden.
    Ph -koncentrat./Bpadn ing 1:30 - 9,0/7,3
    Blandnings rekommendation er 3-8 %. L-- ---' OBS I Forvaras Frostfritt - Fry spunkt 0 C.
    Levereras i plastdunk 5 och 25 liter Plastfat 200 liter

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Nå snakker vi skikkelig prosjekt ja, spennende å se. Dette fikser du. Når det gjelder kjølevæske har jeg akkurat bestilt en liter med Tilia Special (blandes ut ~8%) som jeg skal teste litt. Denne er 100% biologisk og basert på olje fra lindetrær slik jeg har forstått. Hvis den fungerer er det et billig og miljø/helsevennlig alternativ.
    Hehe, har ikke hatt så mye tid til å gjøre så mye i det siste med den. Har fått drillet alle alignment hulla og platen aligner seg selv med 0.02mm repeatability. Noe som er helt OK

Hvor kjøpte du kjølevesken i fra?
    Og hva er pris pr.liter kjøleveske (ferdig blandet) sånn ca?
    link?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Da har jeg sendt forespørsel til forskjellige maskineringsverksted om plansliping av fiksturplaten.

Vet noen her om firma som tar på seg plansliping (surface grinding) av store plater?

Får tilbakemelding rundt 1430 i dag om hva pris og tid kommer på, om det ikke blir så altfor dyrt kan det hende at det faktisk lønte seg å lage en slik plate selv, inkl. verktøy/fresebit for mange tusen, som jeg da igjen kan bruke til andre oppdrag.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

slutt å kjase så fælt med dette, bestill surface grinderen fra tormach så kan du lage en plate til meg også

Kjølevæska bestilte jeg på jobben, gjennom Luna i Sverige. Har du en TOOLS butikk i nærheten bør de kunne bestille til deg. Evt. kan jeg sende opp ei flaske til deg, men det blir ikke før over jul.
    Tror en liter "konsentrat" kom på rundt 200 kr ink. mva.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Quote Originally Posted by agurkmedia View Post
    Herlige bilder på photobucketen, den er bokmerka
    Hvilket program designer du i?
    Hehe.
    Kan tegne i det meste, Siemens NX (favoritt), SolidWorks, Inventor

Jeg jobber som subsea design engineer

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Hehe.
    Kan tegne i det meste, Siemens NX (favoritt), SolidWorks, Inventor

Jeg jobber som subsea design engineer
    Hehe,

Da regner jeg med at du er rette mannen å komme til når man trenger litt proffesjonel hjelpl

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Hei! er plata ferdig? bilder?

Hva slags layout gikk du for på hullene? Avstand, størrelse og forskjellige typer (gjenget/innstilling)?

Skal lage en plate selv nå så forsker litt på mønster, hull og dimensjoner. Skal bestille noen slike Mitee-Bite (e.l.) klemmer i M8 til den, bør holde til den lette fresingen jeg gjør.

Attached Thumbnails Attached Thumbnails Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-untitled-1-jpg  
    Last edited by henrikm; 01-11-2015 at 01:18 AM.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Hei! er plata ferdig? bilder?

Hva slags layout gikk du for på hullene? Avstand, størrelse og forskjellige typer (gjenget/innstilling)?

Skal lage en plate selv nå så forsker litt på mønster, hull og dimensjoner. Skal bestille noen slike Mitee-Bite (e.l.) klemmer i M8 til den, bør holde til den lette fresingen jeg gjør.
    Hei!

Beklager sene svar, mye å gjøre for tiden

Joda plata ble ferdig, endte opp med 30mm avstand mellom hvert 12mm hull.

Borret og reamet ett 8mm hull for alignment screws, og det funkerer sweet.

Det jeg enda mangler på platen er å få den planfrest, men foreløpig fungerer den perfekt til det jeg har hatt å gjort i det siste. Brukte bare flycuttern og planfreste den selv ned på ett område 500x290, og jeg har enda ikke behov for å frese større.

Alignmenten treffer så og si 100% hver gang, jeg klarer ikke å se differanse når jeg setter opp speed dial.

Her ser du resultat fra plata

Totalt 23kg stål ble frest/borret bort av den totale operasjonen

Her er litt andre videoer som ikke ligger på youtube, men på facebook.
    https://www.facebook.com/video.php?v=10205895677614077

Litt fra drill ops på plata, litt ensomt arbeid så plata ble laget under litt øl.
    https://www.facebook.com/video.php?v=10205565709005068

Last edited by agurkmedia; 02-15-2015 at 03:20 PM.

Moderator
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Nice! Sender snart bestilling ;-)

- Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

Tags for this Thread