Europe Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus! - Page 2


Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 40 of 69

Thread: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

  1. #21
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Her er bilder fra hvordan "verkstedet" ser ut pr.idag

    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_225927-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_225932-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_225955-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230559-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230606-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230612-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230619-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230624-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230640-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230652-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230658-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230706-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230711-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230717-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-20141121_230724-jpg



  2. #22
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    En produksjonsmaskin er jo utelukket i et hjemmeverksted ja, selv om jeg ser det er noen som har det "over dammen". Artige prosjekter du har gående. Jeg er utdannet flyger og flyinstruktør og flyr mye på fritiden også. Jeg har jobbet litt med en ide om et modulært 3 akse "gimbal" system som kan monteres på flyet (primært Cessna 172) uten å måtte modifisere flyet og styres fra cockpit med live video-feed. Vil at man skal kunne bytte mellom forskjellige kamera, feks. større videkamera, til GoPro til feks. et FLIR kamera (brannvakt, SAR osv.). Vet det finnes endel slikt å få kjøpt, men det er veldig lite modulært og det krever ofte godkjenninger og modifikasjoner på flyet. Håper det er dette prosjektet som gjør at jeg kan forsvare innkjøp av Tormach'en

    Driver nå i gamle motorsykler (70- talls Honda' med enkel overliggende cam) og har to prosjekter i verkstedet som skal gjøres ferdig i vinter. Har investert i stor kompressor, fullt sandblåseutstyr og pulverlakkutstyr, så jeg må prøve å tjene inn igjen dette aller først før min bedre halvdel begynner å lure på hvor lønningene forsvinner

    Fine bilder! Det er nesten slik at man får en halvkram en av fine bilder av fresestål og holdere



  3. #23
    Registered
    Join Date
    Nov 2013
    Posts
    24
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Morro at du faktisk tok skrittet og handlet Tormachen! Har selv sett det meste av Grimsmo og NYC CNC, samt Abom79 og mr. Fenner på youtube
    Heldigvis har jeg fått prøve meg en del på både CNC fres (3-akse gantry), manuell fres og dreibenk ved siden av studiet, er utrolig givende.

    Spennende å følge med her, og gratulerer med maskin! Hva er det du lager for tiden? Kommer til å sjekke ut youtube-kanalen din

    Hyggelig å møte andre interesserte

    Andreas



  4. #24
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by ar_cnc View Post
    Morro at du faktisk tok skrittet og handlet Tormachen! Har selv sett det meste av Grimsmo og NYC CNC, samt Abom79 og mr. Fenner på youtube
    Heldigvis har jeg fått prøve meg en del på både CNC fres (3-akse gantry), manuell fres og dreibenk ved siden av studiet, er utrolig givende.

    Spennende å følge med her, og gratulerer med maskin! Hva er det du lager for tiden? Kommer til å sjekke ut youtube-kanalen din

    Hyggelig å møte andre interesserte

    Andreas
    Hei og mange takk!

    Akkurat nå har jeg oppgradert coolant systemet og forbedrer verkstedet. Ikke alt man får tid til når man i tillegg jobber overtid på dagjobben.

    Venter enda på LocLine enhetene som ankommer om ca 14 dager, så blir hageslange og sveisetråd inntil videre.

    Den gamle pumpen tok 12L/Min og var 75W, den nye er nå 650W og klarer 208L/Min...litt i overkant mye, så demonterte motoren og tok ut startkondensatoren, og satt på en omformer jeg hadde liggende.

    Her er litt bilder, video på youtube kommer snart. Samt litt fresing av fordelingsblokker til LocLine systemet.

    https://www.dropbox.com/sc/pb7qnjtzh...Hl2PNtDO68TEea

    Bilder legger jeg som link til Dropbox, da det tar evigheter å legge ut bilder her, om ikke noen har noen forslag for å gjøre det fortere? (legge til flere bilder i samme slengen)

    Noen som har holdt på med Mach3's innebygde ModbusTCP? Da jeg har en Siemens S7 liggene med analoge kort, tenkte jeg å koble den opp mot Mach3 og lese Z-høyden, og da justere hastigheten på pumpen i forhold til Relativ Z høyde, dette får jeg til med PLS'n såfremt jeg får ut høyden av Mach3. Tips?


    Her er test av nypumpen, tror dette blir bra med 6 dyser.. med forskjellige hoder rettet mot fresebitn.. og så er jo all kjøleveske filtrert ned til 5micron, så da slipper overaskelser med at den recutter store chips!





  5. #25
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    hvor kjøpte du det blå filterhuset? er på jakt etter et slikt selv til mister-kjølingen min



  6. #26
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    hvor kjøpte du det blå filterhuset? er på jakt etter et slikt selv til mister-kjølingen min
    Det kjøpte jeg på Jula, sammens med alt annet De har ett renomè til å sprekke, så derfor monterte jeg den over coolant trayen, justincase

    Tar ca 3-5min å bytte filter og det krever ingen demontering såfremt man bruker det inkluderte veggfeste.
    Filteret tar helt ned til 5micron

    Vannrenser/filterhus

    Bomullsfilter



  7. #27
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Nå begynner det å ligne noe! Kanskje jeg blir inspirert nok til å oppgradere litt sjøl :-)

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


  8. #28
    Registered
    Join Date
    Nov 2013
    Posts
    24
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Litt av en oppgradering den nye pumpa di, hehe! Pass på at den ikke går tørr, så slik ut på starten der.



  9. #29
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by ar_cnc View Post
    Litt av en oppgradering den nye pumpa di, hehe! Pass på at den ikke går tørr, så slik ut på starten der.
    Hehe, ja det passer jeg på. Har transparent "tank" så er veldig lett å se når mer kjøleveske må adderes.

    Det du såg i starten var sikkert pga omformeren ikke var satt opp rett. Har nå programmert en boost funksjons i starten, slik at den starter på maks og ramper seg ned til en forhåndsinnstilt hastighet, deretter justerer jeg bare etter behov. Skal legge ut film om som viser det jeg skriver

    Her er link til LocLine distributørn jeg lagde av noe alu jeg hadde liggende. Da jeg har overganger i både Inch og Metric så fant jeg ut at det lureste var å lage seg en egen distributør, foreløpig har jeg bestilt inn 6 locline slanger, men blokken er god for 18. Får vel bare lage nye hull når det er behov


    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-1-jpg
    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-2-jpgTormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-3-jpgTormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-4-jpgTormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-5-jpgTormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-6-jpg



  10. #30
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by ar_cnc View Post
    Litt av en oppgradering den nye pumpa di, hehe! Pass på at den ikke går tørr, så slik ut på starten der.
    Her har du film som viser hvordan jeg programmerte omformern.
    For å skrive i litt tekst da jeg ikke liker å prate på video..

    Når pumpa startes, går omformeren rett til 60HZ, da river den løs alle chips som har satt seg "fast" i filteret, samtidig som den ikke behøver å bygge opp trykk pga høyden på slangen.
    Den går i 60HZ i 3sek for å få fyllt alt av slanger med vann, så ramper den seg ned til 25HZ, noe som jeg har forhåndsprogrammert. Når jeg jobber med dype pockets kan jeg justere opp trykket, 25HZ gir ca 60L/min mens 60HZ gir 170L/min (pga trykkfall i slanger og filter, og nedtrapping fra 1" til 1/2").

    Her er link, håper du forstår hva jeg prøver å vise


    Last edited by agurkmedia; 11-26-2014 at 05:42 PM.


  11. #31
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    En produksjonsmaskin er jo utelukket i et hjemmeverksted ja, selv om jeg ser det er noen som har det "over dammen". Artige prosjekter du har gående. Jeg er utdannet flyger og flyinstruktør og flyr mye på fritiden også. Jeg har jobbet litt med en ide om et modulært 3 akse "gimbal" system som kan monteres på flyet (primært Cessna 172) uten å måtte modifisere flyet og styres fra cockpit med live video-feed. Vil at man skal kunne bytte mellom forskjellige kamera, feks. større videkamera, til GoPro til feks. et FLIR kamera (brannvakt, SAR osv.). Vet det finnes endel slikt å få kjøpt, men det er veldig lite modulært og det krever ofte godkjenninger og modifikasjoner på flyet. Håper det er dette prosjektet som gjør at jeg kan forsvare innkjøp av Tormach'en

    Driver nå i gamle motorsykler (70- talls Honda' med enkel overliggende cam) og har to prosjekter i verkstedet som skal gjøres ferdig i vinter. Har investert i stor kompressor, fullt sandblåseutstyr og pulverlakkutstyr, så jeg må prøve å tjene inn igjen dette aller først før min bedre halvdel begynner å lure på hvor lønningene forsvinner

    Fine bilder! Det er nesten slik at man får en halvkram en av fine bilder av fresestål og holdere
    Jeg har faktisk prøvd en såkalt video-switcher på mitt fly, fungerte bra! Dette er jo RC men det kan jo ikke være så ulikt med virkeligheten? (elektronikken altså). Såfremt alle kameraene har video ut så skal switchern takle dem

    Min værste frykt er at min bedre halvdel selger utstyret mitt for den prisen jeg har sakt det kostet... det gjemmer seg bestandig en 0 i slutten av det totale sifferet, som regel før desimalene

    Nå må jeg få noen prosjekter slik at jeg får råd til å kjøpe meg VIDEOkamera m/stativ, så blir det litt lettere 1handed maskinering med justering av dyser er ikke alltid så enkelt, spesielt når kamerat har manuell-focus knapp :/ Jeg foreslår at vi starter en ny thread på forumet, der alle norske/norskboende legger ut filmer/bilder av prosjektene sine og forteller litt om det. Det finnes en slik på TOrmach subforumet, og det er veldig nyttig og interessant



  12. #32
    Registered
    Join Date
    Nov 2013
    Posts
    24
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    En produksjonsmaskin er jo utelukket i et hjemmeverksted ja, selv om jeg ser det er noen som har det "over dammen".
    Hvorfor er det utelukket? Et ventilasjonsanlegg trenger ikke være så komplisert dersom det er behov for det?



  13. #33
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by ar_cnc View Post
    Hvorfor er det utelukket? Et ventilasjonsanlegg trenger ikke være så komplisert dersom det er behov for det?
    Behøver ikke å være komplisert, og gjør man alt selv kan det bli mye billigere. Men som regel koster delene man trenger (vifte, varmebatteri/varme-element, temp følere, regulator) bortimot 30k.

    Produksjonsmaskiner produserer mye "damp" fra all kuttingen, den dampen er livsfarlig/veldig skadelig over tid. Og da er det en fordel med en vent.anlegg som ventilerer og i tillegg sørger for godt inneklima.

    Temperatur er også kritisk for prod.maskiner, da toleransene er mye høyere en enn hobby maskin



  14. #34
    Registered
    Join Date
    Nov 2013
    Posts
    24
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Hvis bruken er den samme som med en Tormach, dvs. hobbybasis+, så vil det vel være tilsvarende ventilasjon du har bruk for? Ikke snakk om å kjøre skift på maskina heller, men en stødigere maskin og litt tyngre kutt. Tenker også ventilasjon men kun avsug. Bør holde det så lenge temperaturen holdes?
    Du er automasjonsingeniør? Maskiningeniør her



  15. #35
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by ar_cnc View Post
    Hvis bruken er den samme som med en Tormach, dvs. hobbybasis+, så vil det vel være tilsvarende ventilasjon du har bruk for? Ikke snakk om å kjøre skift på maskina heller, men en stødigere maskin og litt tyngre kutt. Tenker også ventilasjon men kun avsug. Bør holde det så lenge temperaturen holdes?
    Du er automasjonsingeniør? Maskiningeniør her
    Det holder nok med avtrekksventilasjon, jeg jobber nå med med det stikk motsatte, jeg skaper overtrykk i rommet slik at alt garasjestøv/betongstøv ikke blir sugd inn i rommet, samtidig som jeg får friskluft. Har borret 2 x 75mm hull i taket på hver side av maskinen,slik at dampen stiger ut der og ikke presser seg ut gjennom andre åpninger og skaper fuktproblemer.

    Jeg vet ikke helt ang. dampen på en maskin med 6-10kW spindel, kontra en Tormach med 1.5kW spindel der du tapper ca (500W) ut i snitt. All kutting er vel basert på friksjon? Og friksjon skaper varme som igjen fordamper kjølevesken?

    Jeg er ikke noe ekspert på dette området, men jeg føler iallefall at rommet blir mye mer ubehagelig når jeg tar dype/røffe kutt i emner, føler at det blir så fuktig at jeg blir litt hes i luftveiene. Dette kan også være frykten av at jeg faktisk ikke vet hvor skadelig det er, samtidig som eg har lest at den dampen er farlig/livsfarlig for de som jobber med dette hver dag.
    Det kommer nok sikkert an på kjølevesken man bruker også

    Om du har noen tips ang. kjøleveske så bare hyl ut, her er alle råd gode

    Jeg er hobbymaskinist på stadie 1 av 40
    Learning while doing/crashing

    Har ett spennende prosjekt på gang forresten, skal legge ut litt bilder snart!



  16. #36
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Har planer, igjen, planer om...å frese en fikstur plate.

    Da alle fiksturplatene jeg fant på nettet, kostet rundt 12k ++ uten frakt, og alle var i inch noe som ikke er helt tilgjengelig her hvor jeg bor...lagde jeg ett eget design på fiksturbord (modulært) med metriske dimensjoner.

    Så har gått til innkjøp av en 85x45x20mm stålplate, som skal freses til mitt behov, hvis jeg får det til dat is

    Jeg har frest ut 3 alignment screws som er presist på micrometern på keywayen på maskinen, tok vel 9 forsøk på å finne riktig dimensjon. Disse skal monteres under fikstur platen, slik at den aligner seg nøyaktig hver gang.

    Da platen og blir frest ut av maskinen, er den "keyed" in.

    Her er bilder, skal starte i dag med de første operasjonene, og forberede alt til jeg får resten av reamerne og stålbits i forskjellige dimensjoner.
    Ønsk meg lykke til, tror enda at dette blir vanskelig å få til, men man må prøve

    Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-fiksturplate-001-jpgTormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-fiksturplate-002-jpgTormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-fiksturplate-003-jpgTormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!-fiksturplate-004-jpg



  17. #37
    Registered
    Join Date
    Nov 2013
    Posts
    24
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Angående kjølevæske har jeg null greie på de forskjellige variantene der ute.. Jeg er selv på stadie 0 sammenlignet med deg. Har kun litt håndfast erfaring med CNC, både gantry og 3-akse + 4th indexing. Men har god kontroll på manuelle freser og dreibenker.

    Jeg laget photobucket-brukeren min for sikkert 8-10 år siden, så brukernavnet er litt prematurt. Du må inn og endre (fjerne * i linken) ettersom linken blir sensurert her

    Error | Photobucket


    Freser du hele plata i den oppspenninga der? Vil ikke det vibrere voldsomt?

    Last edited by ar_cnc; 12-08-2014 at 03:55 AM.


  18. #38
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by ar_cnc View Post
    Angående kjølevæske har jeg null greie på de forskjellige variantene der ute.. Jeg er selv på stadie 0 sammenlignet med deg. Har kun litt håndfast erfaring med CNC, både gantry og 3-akse + 4th indexing. Men har god kontroll på manuelle freser og dreibenker.

    Jeg laget photobucket-brukeren min for sikkert 8-10 år siden, så brukernavnet er litt prematurt. Du må inn og endre (fjerne * i linken) ettersom linken blir sensurert her

    Error | Photobucket


    Freser du hele plata i den oppspenninga der? Vil ikke det vibrere voldsomt?
    Freste bare ut noe festehull og alignment hullene, slik at jeg kan bevege platen fram og tilbake og drille de forskjellige hullene. Når alle festehullene er på plass begynner eg å drille...det er "bare" 740 m12 hull som skal på plass :P

    Siden platen er 85x40x2cm og fresen kun klarer 40x20 må jeg frese i 3 forskjellige posisjoner.

    De første operasjonene som jeg fikk gjort i går var å drille og finfreset alle alignment hullene samt 4stk hull for å feste platen.

    Så nå kan jeg bevege platen uten å miste alignment med Y aksen og borre meg videre til hele platen er ferdig

    De å se på at 740 hull blir peck-drillet er som å se maling tørke, heldigvis er dette en prosess som går av seg selv



  19. #39
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by ar_cnc View Post
    Angående kjølevæske har jeg null greie på de forskjellige variantene der ute.. Jeg er selv på stadie 0 sammenlignet med deg. Har kun litt håndfast erfaring med CNC, både gantry og 3-akse + 4th indexing. Men har god kontroll på manuelle freser og dreibenker.

    Jeg laget photobucket-brukeren min for sikkert 8-10 år siden, så brukernavnet er litt prematurt. Du må inn og endre (fjerne * i linken) ettersom linken blir sensurert her

    Error | Photobucket


    Freser du hele plata i den oppspenninga der? Vil ikke det vibrere voldsomt?
    Herlige bilder på photobucketen, den er bokmerka
    Hvilket program designer du i?



  20. #40
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Nå snakker vi skikkelig prosjekt ja, spennende å se. Dette fikser du. Når det gjelder kjølevæske har jeg akkurat bestilt en liter med Tilia Special (blandes ut ~8%) som jeg skal teste litt. Denne er 100% biologisk og basert på olje fra lindetrær slik jeg har forstått. Hvis den fungerer er det et billig og miljø/helsevennlig alternativ.

    TILIA Skiirvatska Special ar en GIFTFRI, NATURPRODUKT tillverkad av vegetabtliska oljor. TILIA Skiirvatska Special for skarande bearbetning i alIa material. Speciellt lamplig
    vid arbete med harda oeh sega material sasom Rostfritt, Syrafast samt Aluminium.
    TILIA Skiirvatska Special har ett mye ketlagt Ph. extremt hoga srnorjande oeh kylande
    egenskaper, ar inte ALLERGENT, inte CANCERGENT samt fororsakar INGEN SPRICKBILDNING i huden.
    Ph -koncentrat./Bpadn ing 1:30 - 9,0/7,3
    Blandnings rekommendation er 3-8 %. L-- ---' OBS I Forvaras Frostfritt - Fry spunkt 0 C.
    Levereras i plastdunk 5 och 25 liter Plastfat 200 liter




Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!