900x600 Prosjekt


Results 1 to 8 of 8

Thread: 900x600 Prosjekt

  1. #1
    Registered
    Join Date
    Jul 2016
    Location
    Norway
    Posts
    18
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default 900x600 Prosjekt

    Hei!

    Ny her, og begynt meg en lite prosjekt.

    Målet er en fres med 900x600x250mm arbeidsområde.
    Bygger med aluminiums profiler 160x80, og 80x80 til bordet. Også blir stål til det som skal av plate biter. for å være på sikre siden så blir det 16mm stål.
    Stålet skjærer jeg på jobben, har tilgang på en liten CNC plasma der.
    Linjær lager er bestilt. der blir det Hiwin HGR20 hele veien rundt to lager i x retning og 4 i y retning. Z aksen får HGR25. Det er får å gi litt mere styrke.
    Kuleskruer i Y retning blir 2005 skruer, 1200mm lange og i x og z blir det 1605 skruer.
    Fresemotor, der har jeg fått tak i en Precise sc06OL med driver til den nette sum av 0kr. 700w og 10-34k rpm,

    Lengde å bredde på maskinen blir 1200x900. Vekt vet jeg ikke om jeg tør tenke på. men trur ikke det blir lett å flytte.

    Hvor lang tid jeg planlegger å bruke på det er jeg ikke sikker på, men jeg regner med å være igang før jul.

    Det jeg sitter å lurer på er motorer, Noen som har noe tips å komme med der? Ser for meg å bruke step motorer. men usikker på hva jeg skal gå for.



    Similar Threads:
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 900x600 Prosjekt-cnc-jpg   900x600 Prosjekt-image2-jpg  


  2. #2
    Member
    Join Date
    Feb 2006
    Location
    Norway
    Posts
    174
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 900x600 Prosjekt

    Der har du mye bra. Men jeg syns dobbelt sett med HGR 20 på den lange aksen er skikkelig overkill. 20 er også plenty stort til de andre aksene.
    Hvis du hadde fått lurt kuleskruene på innsida av gantryplatene, så ville maskina bli endel mer kompakt.
    Hvordan har du løst det med plass til kulemutteren på x og z aksene?

    Lars



  3. #3
    Registered
    Join Date
    Jul 2016
    Location
    Norway
    Posts
    18
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 900x600 Prosjekt

    Hei!
    Har kommet litt lenger på vei nå!

    Grunnen til at jeg har valgt å legge skruene på utsiden er for å beskytte de, planen er å lage deksler som ligger over.
    Bredden på maskinen har ikke noe å si for min del. Så de cm ekstra bredde gjør ikke no!

    Har skjært ut front å bak plate selv, cnc plasma. Fått sideplatene laser skjært.

    Z aksen har jeg ikke startet på enda, har en ide. Men må fintenke litt mere på den.

    X aksen blir liggende mellom lager blokkene. Må lage en spacer på 10mm for å få plass til mutteren mellom alu profil og plate til z akse.

    Vidre så har jeg 4x motorer (Bautz dc servo 275w) og encodere klare.

    Til å styre spetakkelet blir det dedikert pc med en Mesa løsning og linuxcnc.

    Noen bilder. Ikke i rekkefølge.

    Magnus

    900x600 Prosjekt-img_1070-jpg
    900x600 Prosjekt-img_0808-jpg
    900x600 Prosjekt-img_1013-jpg
    900x600 Prosjekt-img_0810-jpg


    Sent from my iPhone using Tapatalk



  4. #4
    Member
    Join Date
    Apr 2013
    Location
    Sweden
    Posts
    1899
    Downloads
    2
    Uploads
    0

    Default Re: 900x600 Prosjekt

    Ett litet tips...

    Bygg den på ben med hjul. Den kommer snart att vara så tung så du inte kommer att kunna flytta runt den. Min är mycket mindre men väger ändå kring 80-90 kg idag och är glad att den är på fyra hjul... fast din ser MYCKET snyggare ut.



  5. #5
    Registered
    Join Date
    Jul 2016
    Location
    Norway
    Posts
    18
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 900x600 Prosjekt

    Den er vel oppi ca den vekta nå. Så må lage noe bein å ha den på.

    Trenger isåfall noen hjul som tåler litt vekt!


    Sent from my iPhone using Tapatalk



  6. #6
    Registered
    Join Date
    Jan 2011
    Location
    Norway
    Posts
    23
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 900x600 Prosjekt

    Veldig kult prosjekt! Hvor kjøpte du hiwin skinnene? I Norge eller på nett?



  7. #7
    Registered
    Join Date
    Jul 2016
    Location
    Norway
    Posts
    18
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 900x600 Prosjekt

    Skinnene ble kjøpt på ebay, var veldig spent på kvaliteten.
    Det ser bra ut!! Men var en sjanse og ta.

    Fremmgangen om dagen er lav. Reiser hele uka å skrur store cnc maskiner, og to unger å frue hjemme så blir det lite tid..


    Sent from my iPhone using Tapatalk



  8. #8
    Member
    Join Date
    Apr 2013
    Location
    Sweden
    Posts
    1899
    Downloads
    2
    Uploads
    0

    Default Re: 900x600 Prosjekt

    Quote Originally Posted by Mag_vest View Post
    Den er vel oppi ca den vekta nå. Så må lage noe bein å ha den på.

    Trenger isåfall noen hjul som tåler litt vekt!
    Ju, det är en fördel om hjulen tål vikten, men det skall väl inte vara nåt problem, jag antar att det finns någon byggvaruhus i Norge också, precis som Bauhaus eller Jula i Sverige. Jag började också bygga min på ben men övergav idén när jag insåg hur vikten ökade och hur mycket svårare det blev att hantera den allt eftersom tiden har gått och maskinen växte. Det gick bra fram tills jag började uppgradera, då fick jag faktiskt byta hjul eftersom vikten blev för mycket för hjulen jag startade med. Just nu jobbar jag med att ta ett litet steg tillbaka eftersom farten blev för hög och senaste uppgraderingen resulterade i att maskinen skakar för mycket på hjul, även om hjulen är låsta, så jag måste kombinera hjulen med fasta, sänkbara ben som fixerar den bättre. Nu är jag i alla fall i ett läge när jag inte flyttar runt maskinen så ofta mer, så det funkar bättre med fasta ben.

    https://www.youtube.com/c/AdaptingCamera/videos
    https://adapting-camera.blogspot.com


Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

900x600 Prosjekt

900x600 Prosjekt