Results 1 to 5 of 5

Thread: Friksjon mellom trapesskrue og AB-mutter.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Friksjon mellom trapesskrue og AB-mutter.

Hei!

I løpet av de siste årene har jeg holdt på å bygge en CNC maskin (Joe 2 design), men det har gått sent pga. manglende tilgang på verksted. Nå har jeg kjøpt deler fra USA og holder på å bygge maskin nummer 2.. måtte gi opp DIY prosjekt foreløpig. hehe.

Uansett. Deler kommer fra CNC router parts og jeg syntes anti backlash mutterene er utrolig harde å skru på trapesskruene. Mutterene er av plast og jeg vet ikke om jeg skal skru med makt slik at de blir litt slitt? Eller er det viktig at disse er super-tighte? Har prøvd å smøre litt med fett, men hjelper ikke mye. På ferdig montert maskin klarer jeg såvidt å skru aksene for hånd, steppermotorene mine klarer det ikke (maskinen har forholdsvis lite friksjon før skruene monteres).

Så spørsmålet mitt er: Bør jeg bare kjøre på med makt på skruene og slite dem litt ned eller er dette dumt?

Skruene er av denne typen: http://cncrouterparts.com/product_in...products_id=36

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei,

Jeg kjøpte mine AB muttere fra Dumpster CNC i USA. Jeg var også overrasket over hvor stramme de var til å begynne med. De gikk seg litt til etter at jeg kjørte dem fram og tilbake på gjengestanga for hånd noen ganger. Men poenget med AB muttere er jo selvsagt også at de skal være stramme for å unngå backlash. Nå vet jeg jo ikke hvor stramme dine er, men når jeg vrir på gjengestanga så kan jeg fint holde igjen mutteren med en finger.
    Bare noe jeg lurte på... når du sier trapesskrue så tenker jeg metrisk med en gang, og AB mutterene er inch. Amerikanske ACME skruer er jo i prinsippet akkurat det samme som det vi kaller trapesskruer i norge/europa bortsett fra at de er i inch. Jeg har helt sikkert misforstått deg, men hvis du prøver å skru en inch mutter på en metrisk gjengestang kan jeg forstå hvorfor den virker veldig trang

mvh
    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Takk for svaret! I mitt hode var ACME og trapesskrue det samme, men nå vet jeg bedre Det er ACME skruer AB-muttere jeg har, alt i inches. Men de er så trange at jeg må bruke ganske mye kraft for å skru AB-mutterne langs skruen (ikke snakk om å være i nærheten av å holde igjen med en finger). Skal prøve å skru de for hånd opp og ned en god del ganger for jeg monterer igjen.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Det høres jo litt snodig ut at de skal være så trange, men som sagt har jeg kun erfaring med Dumpster CNC sine. Jeg vet ikke om det kan ha noe å si at det er en 5-start skrue... at det feks blir større kontaktflate mellom skrue og mutter eller noe sånt. Sett gjengestanga i drillen og kjør mutteren fram og tilbake en del ganger (noe jeg først kom på etter at jeg hadde fått krampe i hånda ) og se om den ikke "kjører seg inn". Lykke til

Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Har også dumpster sine ab muttere til trapes stang. kan også "lett" skru de uten å bruke makt, men de er jo tighte.
    På dumpster sine sider under FAQ finner du et tips for å "åpne" de opp litt. Kansje det kan hjelpe?
    http://dumpstercnc.com/

"The difference between Trapezoidal and Acme threads are relatively minor. Other than using metric metrology for dimensioning the thread geometry is different only in the included angle. An Acme thread has a 29.5° included angle (14.5° flank angle) and the Trapezoidal thread has a 30° included angle (15° flank angle)."
    http://www.precisionscrewthread.com/...apezoidal.html

Reidar