Hei!
45 år gammel maskiningeniør (konstruksjonsteknikk og termodynamikk/kuldeteknikk) bosatt i Telemark. Har jobbet med mekanisk relaterte tema - herunder stykkproduserende industri, prototyping, våpen oa.
Og så har jeg en kamerat som har mekanisk verksted (ikke av hobbtypen), med både manuelle og styrte maskiner. Manuell masknering er jeg godt kjent medog ha dreibenk og fresebenk i verkstedet hjemme, men så fikk jeg en liten cnc dreibenk, en liten cnc "router" i aluminium, en liten 3-akse cnc-fres (solid sak) og en cnc tråderoderingsmaskin.
Jeg har lurket på dette forumet lenge, men den massive informasjonsmengden er så godt som umulig å orientere seg i for en fersking som ikke er bevandret i terminologien. Jeg tenkte å få i gang disse maskinene, og har forstått at det fnnes ferdige pakker med styringer og motorer/servoer, grensesntt mot pc og alt mulig nødvendig. Maskinene er i ganske god stand, men jeg tror nok styringssystemene er ganske utdaterte - spesielt med tanke på tråderoderingsmaskinen som er fra 80-tallet en gang.
Jeg vil i gang, men vet ikke hvor jeg skal begynne - noen som har tips til hvordan jeg går frem her?

LinkBack URL
About LinkBacks

PS! Du kan godt åpne en egen tråd for dette.