Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 37 to 48 of 83

Thread: presentasjonstråd

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei, jeg heter Johannes Line,- 74 år og bosatt i Stavanger. Jeg har en KX3 CNC fres (ny) og bruker Mach 3. Jeg tegner hva jeg vil lage i tegneprogrammet TurboCad, men bruker CamBam til lage G-kodene. Det har gått ganske bra til nå, men jeg har ett problem nå. Jeg må skrive et program for å bore flere 0,6 mm huller inn i et rør (eller pinning a musical barrel - Holder på å bygge en "musical clock"). Noen som kan anbefale en lettforståelig og god lærebok i G- programming?
    Dette er en hobby for meg, er utdannet bygningsingeniør.

(Jeg har vist postlagt dette under feil fane, men poster likevel)
    MVH
    Johannes Line

Registered Vegabond's Avatar
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei!

Først må jeg få si at jeg synes det er imponerende og ha en 74 år "gammel" kar her inne med en hobby slik som dette

Til det praktiske. Jeg bruker artcam, og synes det er et greit program. Jeg skal begynne i ny jobb ifra januar av, og går da over til Edgecam.

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen din, er det slik at du vil skrive inn g-coden manuelt?

Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei
    Litt om meg:
    Er 40 år og nettopp ferdig med min CNC router.
    Er utdannet Industrimekaniker og elekttronikk ingeniør, kan vel litt om mye.
    Har tatt i bruk SolidCam sammen med SolidWorks ser ut til å fungere nogenlunde greit bortsett fra postprossesoren, så jeg må redigere G-koder manuelt.
    Mer om meg finnes på hjemmsiden min MaxMekker
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei, alderen kommer med årene, men føler meg som 20 iverkstedet!
    Ja, jeg hadde tenkt å skrive g-programmet manuelt, har gjordt det tidligere, men fikk ikke "peack drill" til. Mye arbeid og sikker ikke den enkleste måten å skrive programmet på.
    Det jeg skal lage er en trommel som ligger i disse små spilledåsene. Trommelen har pigger på bestemte plasser slik at når den roterer og treffer noen stemmegafler som avgir lyd lages det en melody,- dersom piggene er riktig plassert.
    Jeg må bore 3mm dypt i messing 0,6mm bor og maks hastighet på min maskin er 3500 RPM og tenkte å bruke "peack drill".
    MVH
    Johannes Line

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by sivtek View Post
    Hei, alderen kommer med årene, men føler meg som 20 iverkstedet!
    Ja, jeg hadde tenkt å skrive g-programmet manuelt, har gjordt det tidligere, men fikk ikke "peack drill" til. Mye arbeid og sikker ikke den enkleste måten å skrive programmet på.
    Det jeg skal lage er en trommel som ligger i disse små spilledåsene. Trommelen har pigger på bestemte plasser slik at når den roterer og treffer noen stemmegafler som avgir lyd lages det en melody,- dersom piggene er riktig plassert.
    Jeg må bore 3mm dypt i messing 0,6mm bor og maks hastighet på min maskin er 3500 RPM og tenkte å bruke "peack drill".
    MVH
    Johannes Line
    I mach3 så kunne det f.eks se slik ut (Med 1000 forbehold da jeg ikke har prøvekjørt dette):

G90
    #1=3 ; Hulldybde
    #2= 0.2 ;Peck
    #3= 0.1 ; Klaring til kutt etter peck
    #4=0 #5=0 ;Nullstiller peckdybde og teller
    G0 X0Y0Z#3 ; Går til POSISJON FOR HULLET

M98 P100 L[#1/#2] ;Kaller underprogrammet n-ganger til dybde er nådd
    M30

O100
    #5=[#5+1] ;Teller peck
    #4=[#2*#5*(-1)] ;Regner ut dybde for peck
    G0 [#4+#2+#3] ; Ilmating til pos før kutt
    G1 #4 F20 ; Borer
    G0 Z0 ;Mater opp etter kutt
    M99

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei, dette ser ut som hva jeg er på jakt etter! Må bytte G0y til GoA da det er en viss vinkel i 4th axe det er snakk om. Er ikke helt sikker på din #4 som har forskjellige meninger?
    Er ennå på jakt etter en god og lett forståelig bok om å skrive g-koder. Mange på ebay, men hva anbefales for en nybegynner?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by sivtek View Post
    Hei, dette ser ut som hva jeg er på jakt etter! Må bytte G0y til GoA da det er en viss vinkel i 4th axe det er snakk om. Er ikke helt sikker på din #4 som har forskjellige meninger?
    Er ennå på jakt etter en god og lett forståelig bok om å skrive g-koder. Mange på ebay, men hva anbefales for en nybegynner?
    #4 er dybde, og den ene gangen brykt for å regne ut hvor man skal ilmate til før boring nede i hullet. Bøker? Manualen som følger med MACH3 bekriver mulgiheter, og så er det åprogrammere de og se hva som skjer. Resten er det kun fantasien som setter begrensinger til.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei.

Jeg heter Ragnar Stiansen - er 54 år - fra Stavanger. Er utdnnet elektronikk tekniker - skipselektriker osv. Jobber for tiden med IT hardware i et service firma i "olja".
    Har akkurat kommet igange med en "ombygd" fres - laget i 1990 for yrkes-skole bruk. Kjøpte to stk maskiner sammen med en ISA kort basert PC - med software på 5-1/4" diskett! (noen som husker de?) for endel år siden.
    Har fjernet all elektronikk da jeg manglet skjema + har kjøpt en kontroller på nett. På den sviktet switch mode strømforsyningen etter ca ti sekunder. Installerte en 500VA trafo + likeretter og kondensatorer i den. Ble prøvekjørt i helgen med godt resultat. Bruker EMC2, neste skritt er å lære seg G+code osv.

Hilsen Ragnar

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by ragstian View Post
    Hei.

med software på 5-1/4" diskett! (noen som husker de?) for endel år siden
    He he husker de ja, har fremdeles slik drive stående i den ene PC'en, men ikke brukt den den på noen år lol.
    Vælkømmen
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei,
    Jeg ønsker å felles til norsk CNC samfunnet. Jeg jobber i nærheten av Drammen på AkerSolutions.
    Programmering maskiner 3-5 akse. Du er velkommen hvis trenger noen støtte med NC-kode.

Alexander Kornilov
    Engineering solution

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Velkommen til deg også :-)
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

• Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast