Hei og velkommen til oss.
For det første vil jeg anbefale at du kjøper deg en sekspakning med øl og bruker noen timer på å lese på forumet her. Spesielt kanskje DIY-CNC Router Table Machines - CNCzone.com-The Largest Machinist Community on the net! kategorien. Dine spørsmål går igjen ofte.
Nå er ikke jeg noe guru på dette feltet heller, men skal prøve å svare litt kjapt. Det å frese stål er et kapittel i seg selv. For det første krever det en ekstremt stabil og tung maskin. Det krever ofte kontinuerlig kjøling (væske). Dette er ofte industrielle maskiner (machining centers). Kikk litt på YouTube etter maskiner som freser stål så ser du litt hvilke størrelser det er snakk om.
Aluminium derimot er overkommelig på en hjemmebygget maskin.
Karbonfiber er også mulig.
Når det gjelder ferdige maskiner har jeg lite info, men vet det er noen som har importert kina maskiner for rundt $10000.
Info om byggesett og selvbygge er jo det dette forumet er til for. Sett deg inn i de forskjellige.
For å generere koden maskinen trenger for bevegelsene bruker du et CAM (computer assisted manufacturing) program i tillegg til SW og Autocad. Dette er ofte dyre saker, men vet HSMWorks har gitt ut en gratisversjon, har dog ikke kikket noe mer på denne.
"Enkel" programvare som tar hånd om tegning og kode kan du kikke på hos Vectric, dette er mye brukt blant hobbybrukere.
Det er mye å sette seg inn, jeg brukte et halvt år på å lese her på forumet før jeg satte i gang med en konkret plan.

LinkBack URL
About LinkBacks

).