Results 1 to 7 of 7

Thread: Bygge CNC maskin. MDF eller ALU?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Bygge CNC maskin. MDF eller ALU?

Hei folkens

Etter å ha blitt meget inspirert av Tahustvedt og Vegabond på modellflynytt, samt jeg har/har hatt behov for en del custom CNC prosjekter har jeg lyst å lage min egen CNC fres.

Jeg har i dag tilgang på et møbelverksted som jeg og min far disponerer kun til hobbybruk. Har sirkelsag, båndsag, båndpussemaskin, søyleboremaskin og egentlig det meste som skal til for å gjøre noe som har med treverk å gjøre.

Jeg har titta en del på MDF maskiner og iom jeg har fri tilgang på det så er det det jeg har fundert å bygge en i.

Jeg har tildels tilgang på vannskjæremaskin og billig stål da min bror jobber som lærling i en mekanisk bedrift. Her er jeg avhengig av andre, samt noen må tegne ut alt som eventuelt må skjæres. Dette vil ta en god del tid samt koste en god del penger kontra ett MDF bygge.

Har sett mye på buildyourcnc . com og det er jo enkle løsninger. Jeg er litt rådvill for hva jeg skal gjøre. Maskinen skal primært skjære myke materialer som plexi, balsa, mdf, karbon (ikke så veldig mykt det da men) og glassfiber. Stort sett standard hobbymaterialer

Om jeg velger å bygge en MDF router, finnes det ferdige løsninger for meg som jeg kan kjøpe? Ønsker jo såklart å gjøre det billigst men best mulig. Jeg ser for meg å eventuelt kjøpe tegninger av maskinen og eventuelt alt av hardware samt en pakke med steppermotorer og drivere til den. Er litt rådvill som dere skjønner, så litt hjelp på veien setter jeg stor pris på. Jeg begynte å fundere på dette i fjor og snakket med flere som hadde hardware som skruer etc jeg kunne få kjøpe, men den gang utgikk det litt pga oppussing av hus og dertil lite dollar til overs. Nå er ting litt mer på stell så håper å kunne bygge en maskin og ta motorer etc etterhvert.