Results 1 to 7 of 7

Thread: Bygge CNC maskin. MDF eller ALU?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Bygge CNC maskin. MDF eller ALU?

Hei folkens

Etter å ha blitt meget inspirert av Tahustvedt og Vegabond på modellflynytt, samt jeg har/har hatt behov for en del custom CNC prosjekter har jeg lyst å lage min egen CNC fres.

Jeg har i dag tilgang på et møbelverksted som jeg og min far disponerer kun til hobbybruk. Har sirkelsag, båndsag, båndpussemaskin, søyleboremaskin og egentlig det meste som skal til for å gjøre noe som har med treverk å gjøre.

Jeg har titta en del på MDF maskiner og iom jeg har fri tilgang på det så er det det jeg har fundert å bygge en i.

Jeg har tildels tilgang på vannskjæremaskin og billig stål da min bror jobber som lærling i en mekanisk bedrift. Her er jeg avhengig av andre, samt noen må tegne ut alt som eventuelt må skjæres. Dette vil ta en god del tid samt koste en god del penger kontra ett MDF bygge.

Har sett mye på buildyourcnc . com og det er jo enkle løsninger. Jeg er litt rådvill for hva jeg skal gjøre. Maskinen skal primært skjære myke materialer som plexi, balsa, mdf, karbon (ikke så veldig mykt det da men) og glassfiber. Stort sett standard hobbymaterialer

Om jeg velger å bygge en MDF router, finnes det ferdige løsninger for meg som jeg kan kjøpe? Ønsker jo såklart å gjøre det billigst men best mulig. Jeg ser for meg å eventuelt kjøpe tegninger av maskinen og eventuelt alt av hardware samt en pakke med steppermotorer og drivere til den. Er litt rådvill som dere skjønner, så litt hjelp på veien setter jeg stor pris på. Jeg begynte å fundere på dette i fjor og snakket med flere som hadde hardware som skruer etc jeg kunne få kjøpe, men den gang utgikk det litt pga oppussing av hus og dertil lite dollar til overs. Nå er ting litt mer på stell så håper å kunne bygge en maskin og ta motorer etc etterhvert.
    Størrelse er ikke så veldig viktig egentlig. Jeg tar det litt på sikt alt etter hvilke løsninger som finnes der ute. Men jeg ser for meg at den må kunne frese ting på ca 40cm x 60cm

Håper noen kan hjelpe en forvirret gutt på veg

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei! Du har jo et godt utgangspunkt med tilgang til maskineri. Jeg har bygget maskinen min i aluminium med samme maskinene du nevner. Alu krever ikke mye mer enn treverk. Jeg hater mdf støv så jeg valgte det, men det er jo mange som bruker mdf. Det er klart at alu vil bli noe dyrere.

Hva med å begynne med mdf for så å bygge om etterhvert?

Jeg kjøpte elektronikkpakke fra CNCrouterparts.com (Nema 23 kit med Gecko 540), dette var nærmest plug and play og veldig lettvint for en nybegynner uten for mye elektronikkbakgrunn. Skruer og rails kom fra Kina, Linearmotionbearings2008 på ebay. Mye for pengene her også (se på tråden til dst som bygger i mdf med disse komponentene).

Tegningene må du lage selv! Det er utrolig tilfredsstillende når ting passer akkurat slik du har tegnet. Last ned Sketchup og begynne å fikle
    Jeg begynte selv uten tegninger, disse kom til etterhvert. Jeg vil anbefale at du har målsatte tegninger fra starten av, dette hadde spart meg for masse avkapp og ødelagt materiale. 40x60 er en fin størrelse!

Lykke til.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Jeg har sketchup og har knotet mye der. Tegnet huset mitt bl.a så er litt kjent med det programmet. Problemet med å tegne en CNC maskin uten å ha sett en er å tegne den slik at acmeskruene passer med tanke på lengder etc.

Forøvrig enig i at jeg kanskje bare skal bygge en i MDF først og heller oppgradere til alu senere. Det nema 23 kittet kommer om jeg skjønner det rett med alle motorene som trengs og driver til disse. Det som da mangler er i grunnen bare en PC med interface mot driveren? Og selvfølgelig alt av hardware. Er dette kraftig nok til en fres med effektiv freseareal på ca 30x50 eller 40x60? Større en 40x60 er ikke aktuelt, samtidig er det litt mer realistisk med 30x50 tror jeg.

Da trenger jeg i grunnen dette kittet for 520 usd + frakt og mva + en 400 usd i ting fra linearmotionbearings på ebay. Burde klare å få en klar CNC for 6-7000 da med andre ord. + data som jeg tror jeg har som kan brukes.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Det du trenger i tillegg er noen ledninger fra power supply til Geckoen og en lpt kabel (gammel printerkabel) fra driveren til pc'en. Hvis du har en eldre pc er dette bare positivt da den antagelig har LPT port. Kitet koster litt, men er plug and play, noe som er en sjeldenhet i denne "bransjen".
    Det er mer en sterkt nok til en router på størrelsen du skal bygge. Jeg bruker dette kitet på en tung alu. maskin på ca. 100x80 cm.

Edit: også trenger du selvfølgelig en overfres eller spindel
    Last edited by henrikm; 02-21-2012 at 01:26 PM.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Det er bygget mye fint i MDF, men husk at det finnes andre materialer å velge i også. Bjørkefiner, benkeplater i akryl, støpte deler av epoxy og sand etc.
    Sjekk denne i bambus: http://www.cnczone.com/forums/cnc_wo...w_machine.html
    Her er en forseggjort sak i MDF: http://www.cnczone.com/forums/diy-cn...cs_videos.html

Lars

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Takk for tips folkens. Bare for å komme med en liten update så har jeg kjøpt tegninger for en mdf-fres bare for å kunne se litt på de og få litt tips. Kommer nok til å bruke denne som en mal men lage min egen da det kanskje er litt av moroa. Holder på å bytte tak og bordkledning på furte-bua så det tar nok litt tid før denne blir begynt på med tanke på elektronikk etc. Routeren blir begynt på ganske snart håper jeg. Halve moroa er jo å fundere litt

// Truls

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Ja, dette tar tid.. Hehe.

Det er vell ikke til å stikke under en stol at dette prosjektet har tatt alt for lang tid. Jeg kan vell også konkludere med at jeg ikke har helt kunnskapen eller tolmodigheten til å bygge en fra scratch.

Per i dag har jeg sett meg ut denne maskinen: CNC Engraving router 6040 mainbody - carving-cnc.com

Den kommer med steppermotorer. Tar jeg den uten motorer koster den ca 60 USD mindre, så det er ikke store besparelsen der. Jeg har lest litt og funnet ut at mekanisk sett er denne maskinen ganske OK. Stemmer ikke det? Håper at stepperne også er OK.

Det jeg da trenger i tillegg er da en spindel, fortrinnsvis vannavkjølt rundt 1.5kw regner jeg med og drivere til stepper motorene. Jeg antar at Gecko 540 som får mye skryt vil være passelig til denne maskinen.

Er Gecko 540 kun en versjon, eller er det en spesifikk jeg skal ha? Hva med spindel? Jeg kjøper gjerne en relativt billig en for senere å kjøpe en skikkelig en dersom behovet skulle melde seg.

Noe mer som trengs? Vil dette funke greit? Håper på svar fra noen som har en mening enten positiv eller negativ!