C10 kortet har jeg kun dårligerfaring med, så mitt råd kjøp ett som er bedre. feks dette som jeg har brukt i flere maskiner med god erfaring.
Godt Nytt År CNC venner!
Ombyggingen av maskina mi hjemme har tatt gått smått. Den har dog tatt et lite byks den siste uka.
I fjor høst bygde jeg om Z og Y aksen ettersom den mdf konstruksjonen jeg hadde var alt for lite stiv. (se før og etter bilder under)
Jeg har hatt en mistanke om at HobbyCNC styring/driverkortet ikke akkurat gir meg optimal prestasjon. Det har fungert helt greit altså, men ikke noe mer.
Derfor har jeg begynt å bytte ut all elektronikken også:
C11 styringskort fra CNC4PC
4.2A stepper drivere fra....eh... Kina?
C29 frekvensomformer kort fra CNC4PC (til å styre turtallet på Kress fresen)
C10 break out board fra CNC4PC (for inn og utganger på parallellport #2 som jeg skal installere i PC'en)
Jeg kommer tilbake med litt mer utfyllende info og bilder om elektroombyggingen
I tillegg har jeg begynt å bygge om sideveggene til traversen. Første del har jeg dokumentert i videoen her:
"Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry
C10 kortet har jeg kun dårligerfaring med, så mitt råd kjøp ett som er bedre. feks dette som jeg har brukt i flere maskiner med god erfaring.
Runar Holm, Norway
www.maxmekker.com
Hei Runar,
Takk for linken. Han hadde en del annet spennende til salgs og
Jeg bruker C11 kortet som hovedkort. Altså det som distribuerer signalene til stepper driverne, 0-10V til frekvensomformeren og endestoppbryterne. C11 kortet har jeg brukt mye på jobben og det er jeg godt fornøyd med (selvom jeg nå bytter til C32 og smoothstepper der).
C10 kortet blir bare et tilleggs I/O kort til feks home brytere, offset prober osv. Denne blir koblet til en ekstra paralellport i PC'en. Jeg vurderte en Smoothstepperløsning til maskina hjemme og, men det blir rett og slett litt overkill tror jeg... vi får se
mvh
Mikael
Her er det nye styringsskapet jeg lagde, med komponentene plassert sånn ca der de skal monteres. Det monteres en 12V vifte i nærheten av stepper driverne.
Skapet er 1.5mm stål, så det må vel kunne kalles "skuddsikkert"
Legger også ved et bilde av sideveggene på traversen som skal byttes ut
Mikael
Litt mer bygging
Stålplatene til sideveggene begynner å ta form
Mikael
Hei Mikael!
Hvordan står det til?![]()
Lenge siden sist nå.
Sveiser du de tynne Hup ( firkant ) profilene dine med TIG?
Har også lyst til og bygge en kraftig maskin etterhvert. Altså da med bare stål. Kompakte, tunge og store ståldeler.
Dette for og få støditghet på maskinen.
Beste er kanskje og kjøpe en gammel manuell fres for og bygge om, men de er ikke så alt for enkle og få taki. Så må man jo ha plass til det også![]()
Jeg har jo en veldig bra maskin i fra før, om jeg får lov til og si det selv, men det er jo fordi jeg var så utrolig heldig og få alle de rexroth profilene.
Stå på !![]()
Mvh Robert.
My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html
Hei Robert!
Ja, det begynner å bli en stund siden. Vi må seriøst få til et treff snart. Jeg har absolutt planer om å ta en NTNU tur snart... det er bare det å finne tidHvilken avd hadde du flytta til?
Firkant røra er 40x40x1.5 og er TIG sveisa ja (du kan se litt av sveisinga videoen i første post).
Jeg har også lekt litt med ideen om å bygge en "stål maskin". Men skal jeg først gjøre det blir det en 5 aksa maskin, så dette er med andre ord noe som ikke er gjort over natta
Mikael
Tegnet ny opplagring til trapesskruen på Y aksen i Solidworks i dag.
Nok en ting som må lages før jeg får maskina samla igjen og jeg kan fortsette med gitarfresing
Mikael
Flott rendring, SW er bare kanon flott å jobbe med :-)
Runar Holm, Norway
www.maxmekker.com
Har lyst til og hive meg på det igjen, jeg prøvde det for noen år siden...
Men nå skal jeg skru ferdig cnc`n min, har gjort en tabbe på x akse skruen... :P
Mvh Robert.
My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html
Litt humor... http://www.youtube.com/watch?v=6YQr-jDIFDE&feature=related]Poor Man's Milling Machine Demo - YouTube
cnc
![]()
Mvh Robert![]()
Jeg blir gjerne med på et NTNU-treff. Var fast inventar på Perleporten de åra jeg gikk på maskin.
- Lars Bjerke
CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?