Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 12 of 38

Thread: 4-axis prosjekt

dst
    dst is offline
    Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

4-axis prosjekt

Flott med en Norsk forum avd!

Jag holder på at plannere vinterprosjektet mitt. Tenkte prøve meg på at bygge en mdf fres a'la den til mcentric, fast mindre og så vurder jag en fixed gantry. Hvis jag får det til og det gir mersmak så er väl tankarna at lage en metall-versjon så med det i tankerne prøver jag velge deler som kan gjenbrukes uten at gå helt bananas med ball-screws, thk rails, vdf spindel osv.

Jag trenger og ha muligheten for en rotasjons-aksis så det er og med når eg velger deler.

Målet med prosjektet er først og fremst for at komme igang med bygginga og lære meg mer om cnc da jag er helt grønn. Planen er at bruke den for at fremstille emner til (fiske) wobbler "produksjon" i allt fra eik til balsatre. Hvis maskinen hade klart mindre frese-jobber i aluminium hade det varit perfekt men jag regner ikke med at jag får allt riktig på første førsøk

Dette er en føreløpig deleliste-budsjett. Priserne inkluderer frakt og mva.

cnc-plus.de (bestiller til sverige, innom EU)
    1 x Kress FME 1050 Spindles 1497kr
    1 x Spindles holder 43mm 229.1kr
    12 x 16mm Linear Carrige in housing 948kr
    4 x 16mm Linear Rail - 1000mm long 1390.4kr

dumpstercnc.com
    3 x M10x1.5 Anti-backlash Leadnuts 592kr
    6 x M10x1.5 Thread Clamps 343kr

Lokalt + ebay
    3 x M10 Lead screw (trapez) 600kr ?? Estimert pris
    3 x M10->1/4"(6.35mm) Couplers 171kr
    1 x Ball bearings (10 pack) 94.4kr

kelinginc.net
    1 x Gecko 540 4axis (stepper + psu) 4841kr
    1 x E -stop Switch 73kr
    6 x Micro Limit switch 145kr

~11000kr

+
    MDF, Skruer etc
    Mach3

Noen synspunkter, kommentarer eller tips på komponenter jeg bør vurdere at bytte, steder som selger dem rimeligere etc?

dst
    dst is offline
    Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Prosjektet startet egentlig som en maskin for at kopiere asymetriske wobbler-kropper fra en master. Men med cnc skulle man kunnaslippe ha en master. Og i stedet for at lage en spesialisert maskin for dette så har ju en komplett cnc større bruksområde så kan man heller montere dit den roterende delen når man trenger den.

Det var min teori i alle fall

Har lagd hovedkomponenterne til rotasjonsbiten alrede så den delen håper jag blir enkel.

Disse skall monteres i noen 1/2" pillow blocks/aksel.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by dst View Post
    Flott med en Norsk forum avd!

Jag holder på at plannere vinterprosjektet mitt. Tenkte prøve meg på at bygge en mdf fres a'la den til mcentric, fast mindre og så vurder jag en fixed gantry. Hvis jag får det til og det gir mersmak så er väl tankarna at lage en metall-versjon så med det i tankerne prøver jag velge deler som kan gjenbrukes uten at gå helt bananas med ball-screws, thk rails, vdf spindel osv.

Jag trenger og ha muligheten for en rotasjons-aksis så det er og med når eg velger deler.

Målet med prosjektet er først og fremst for at komme igang med bygginga og lære meg mer om cnc da jag er helt grønn. Planen er at bruke den for at fremstille emner til (fiske) wobbler "produksjon" i allt fra eik til balsatre. Hvis maskinen hade klart mindre frese-jobber i aluminium hade det varit perfekt men jag regner ikke med at jag får allt riktig på første førsøk

Dette er en føreløpig deleliste-budsjett. Priserne inkluderer frakt og mva.

cnc-plus.de (bestiller til sverige, innom EU)
    1 x Kress FME 1050 Spindles 1497kr
    1 x Spindles holder 43mm 229.1kr
    12 x 16mm Linear Carrige in housing 948kr
    4 x 16mm Linear Rail - 1000mm long 1390.4kr

dumpstercnc.com
    3 x M10x1.5 Anti-backlash Leadnuts 592kr
    6 x M10x1.5 Thread Clamps 343kr

Lokalt + ebay
    3 x M10 Lead screw (trapez) 600kr ?? Estimert pris
    3 x M10->1/4"(6.35mm) Couplers 171kr
    1 x Ball bearings (10 pack) 94.4kr

kelinginc.net
    1 x Gecko 540 4axis (stepper + psu) 4841kr
    1 x E -stop Switch 73kr
    6 x Micro Limit switch 145kr

~11000kr

+
    MDF, Skruer etc
    Mach3

Noen synspunkter, kommentarer eller tips på komponenter jeg bør vurdere at bytte, steder som selger dem rimeligere etc?
    Heisann!

Dette ser ut som en god plan. Kom gjerne med noen tegninger etterhvert, da blir det litt lettere å vurdere komponenter ifht design.

I forhold til innkjøp har jeg bare noen forslag (hør gjerne med andre om deres erfaring og):
    * Sørg for å kjøpe den nyeste Kress 1050 som går ned til 5000rpm (veldig kjekt om du skal frese alu)
    * Bestill et sett med spennhylser i div størrelser og i hvertfall en ekstra spennhylsemutter
    * For skinner og lagerblokker anbefaler jeg "linearmotionbearings" på eBay
    * Når det gjelder gjengestang så sats på trapesgjenger. Toolskjeden leverer TR12x3 i 3 meters lengder fra Arvid Nilsson
    * Bestill tilhørende anti-backlash muttere fra DumpsterCNC (M10x1,5 gjengestang kommer til å gi håpløst lav hastighet på maskina di)
    * Geckoen er nok et godt valg, husk strømforsyning og
    * Mikrobrytere, nødstoppbryter og vanlige lager kan du liksågodt kjøpe her i norge (biltema, clas ohlson, elfa, osv)

det var det jeg kom på i første omgang

mvh
    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

dst
    dst is offline
    Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Takk for flotte innspill Mikael!

Var over 10 år siden jag lærte meg AutoCad på skolen. Driver og undersøker gratis/rimelige alternativer nå. Lage tegninger til prosjektet må ju vare en fin startoppgave der.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Gleder meg til å se løsningen din på den 4. aksen. Det blir nok min første oppgradering.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Doughty Drive kan være interessant å se på for inspirasjon når det gjelder 4. og 5. akse.

Sendte prisforespørsel og fikk beskjed om ca $1500 per akse, så da blir det nok mer aktuellt å bygge selv, for min del i hvertfall.

Mikael

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by mcentric View Post
    Doughty Drive kan være interessant å se på for inspirasjon når det gjelder 4. og 5. akse.

Sendte prisforespørsel og fikk beskjed om ca $1500 per akse, så da blir det nok mer aktuellt å bygge selv, for min del i hvertfall.

Mikael
    Å ja, vi har da kikket på Doughty, men vi driver ikke med dette for å kjøpe ting ferdig gjør vi vel?

Hvordan er software løsningene for en 4. akse? Mach3 har jeg forstått holder mål, men spytter feks. Aspire ut g-koden?

dst
    dst is offline
    Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Min 4. akse blir veldigt enkel, og spesialisert. Skall bruke to "pillow blocks" (lagerbukk?) på hver side. Og kjede eller belte drift til en stepper motor for at ikke konstruksjonen skall bli så lang. Det var tanken i alle fall så får vi se hvordan det vil fungere i praksis.

Som dette (beklager verldens styggeste skisse):

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Å ja, vi har da kikket på Doughty, men vi driver ikke med dette for å kjøpe ting ferdig gjør vi vel?

Hvordan er software løsningene for en 4. akse? Mach3 har jeg forstått holder mål, men spytter feks. Aspire ut g-koden?
    Jeg har ressurser tilgjengelig til å kjøpe B/C Drive enheten til Doughty til maskina på jobben, men jeg synes ikke det er verdt prisen. Hadde den vært nærmere halvparten av prisen hadde jeg nok gått for det.

Til maskina mi hjemme hadde jeg aldri kjøpt det ettersom byggingen er like stor del av hobbyen som bruken. Maskina på jobben derimot er for til for å brukes, et tillegg til maskinparken vår rett og slett. Så hvis det finnes et produkt til fornuftig pris, så gidder jeg ikke "finne opp hjulet" på nytt

Nå har det seg jo sånn at Jeg ikke vil betale 25.000,- (frakt, moms osv) for et B/C hode så det må jeg nok finne opp hjulet allikevel. Men jeg kommer til å stjele rått fra Doughty

Mach3 klarer 6 akser. Aspire skal klare 4 akser, men 4. tror jeg må være en indexer/rotary A akse.

Mikael
    Last edited by mcentric; 12-01-2011 at 05:08 PM.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Question

Quote Originally Posted by dst View Post
    Min 4. akse blir veldigt enkel, og spesialisert. Skall bruke to "pillow blocks" (lagerbukk?) på hver side. Og kjede eller belte drift til en stepper motor for at ikke konstruksjonen skall bli så lang. Det var tanken i alle fall så får vi se hvordan det vil fungere i praksis.

Som dette (beklager verldens styggeste skisse):
    Konseptet ditt er godt utprøvd og vil nok fungere veldig godt

Mikael

dst
    dst is offline
    Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Gecko 4 axis kit'et er bestillt.

Sitter og vurderer denne:
    supported linear rails SBR20-300/600/1000mm rails(6 supported rails+12 SBR20UU bearing blocks)
    3pcs of ballscrews RM1605-350/650/1050mm-C7(3screws+3ballnuts+3end-machinings)
    3 SETS OF BK/BF12(with locknuts and cir-cplis)
    3pcs of flexible couplings 6.35mm*8mm
    Blir som sagt noe ganske likt mcentric sin mdf fres. Tenker sånn at 20mm rails sikkert er lurt på den lengste aksen men at sikkert 16mm hade varit nok på dom andre. MEn på andre siden hade det varit fint at slippe kjøpe ting på nytt hvis man bygger den på nytt i metall.
    Det jag prøver spørre er väl egentlig om det er noen større nakkdeler med at gå opp til 20mm på allt mer än at gantryen veier litt mer da?

dst
    dst is offline
    Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Fikk pillow blockene i dag.. Fikk en mye kraftigere modell en den jag bestillte så det skall sikkert bli sterkt nok. 70mm aksel-høyde.

Hade jag lagd den på nytt hade "tail stock" delen varit lang nok til at ha to blocks på den siden og men tror ikke det blir noe problem.

Må få tag på 1/2" aksel til head stock delen og pulley til aksel og motor så blir det gull tror (håper) jag.

• Page 1 of 4 1234 LastLast