Tegning! blir den litt ustødig? er ikke ferdig med tegninga, mangler motor og sånt
Men er det noe galt med tegninga? vil de skinnene gjøre alt ustødig? har holdt på og lurt på det der og justert veldig mye! det er nøyaktige mål jeg bruker!
![]()
Jeg tenker jeg skal bygge CNC maskin og trenger working area 100/100cm eller 150/100 cm working area,
Søk etter CNC Kit 3 Axis Stepper Contorller Nema 17 12V10A 1.5-3A på eBay Internasjonalt Marked - verdensomspennende handel med artikler i alle dine favorittkategorier. Alt kan leveres til ditt land. Kit
Jeg har 24mm MDF liggende for og bygge
Hva mere trenger jeg?
Tenker jeg skal ikke bruke mere en 2000kr max
CNC maskinen skal kutte MDF plater og Akryl/plexi glass. Jeg har Dremel så trenger bare en liten sag til den
Tenker jeg skal bruke skinne fra skuffer? går det? eller må jeg ha kuleskruer? er ikke kuleskruer dyr???
Mvh
Fsx v1.1
Last edited by fsx; 11-24-2011 at 10:00 AM.
Tegning! blir den litt ustødig? er ikke ferdig med tegninga, mangler motor og sånt
Men er det noe galt med tegninga? vil de skinnene gjøre alt ustødig? har holdt på og lurt på det der og justert veldig mye! det er nøyaktige mål jeg bruker!
![]()
Det skal nok alltids fungere, men med det utstyret og den prisgrensen blir det ikke særlig nøyaktig eller raskt.
Skal du bruke belter som kraftoverføring? Kuleskruer er unødvendig på en såpass "løs" fres.
Vil forresten anbefale deg å legge plata oppå endestykkene i stedet for innefor, det blir mer nøyaktig og stabilt.
- Lars Bjerke
CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?
Hva mener du med kuleskruer er unødvendig på så liten fres? Kan også sende tegningen så kan dere fikse litt på den? jeg trenger litt hjelp med åssen jeg skal drive den frem og tilbake, den tingen! Hvor dyr kan dette bli? også diameter på rør og kulerør trenger jeg også!
________________________________________________________________________________________________________-
Vis noen vil se hvor stødig hånd jeg har så slenger jeg med prosjektet jeg holder på med også!
![]()
her er Z axis! skal jeg justere litt på den? burde jeg deT?
og kulerør
Her er tegninga når den er ferdig! Men syns at den planken på Z azis er for lang?
Inni den blåe ringen, ifra tuppen på dremel pusseren og ned til plate er 1.8cm bra eller dårlig?
![]()
Last edited by fsx; 11-25-2011 at 10:14 AM.
sånn vil den se ut!
![]()
Jeg mente at det er lite hensiktsmessig å bruke mye penger på kuleskruer når du har en relativt lite stiv og nøyaktig grunnkonstruksjon. For en liten spindel som Dremel kan denne typen MDF-konstruksjon funke fint, men jeg er usikker på om skuffeskinner er det beste valget. For det første er min erfaring at det er mye slark i dem, for det andre har jeg aldri sett så lange skuffeskinner :-)
Et annet relativt billig alternativ er å bruke vanlige kulelagere på tre sider av et litt kraftig stålrør eller noe annet du måtte ha liggende.
Kjededrift var en interessant løsning! Enkelt og billig, og definitivt kraftig nok, men ulempen er at du må dreve ned motorene på en eller annen måte for å få nok kraft og nøyaktighet. Det er også viktig å forankre kjedene skikkelig på begge sider. Vil anbefale deg å la endeplatene gå helt ut til kjedefestene og legge bordplata oppå dem for å få et mer stabilt grunnlag.
Jeg er forresten helt enig med deg i at Z-aksen blir unødvendig lang. Med Dremel jobber du vel sjelden med store ting. På min (planlagte) trefres med 1050W spindel har jeg maks materialhøyde på rundt 100 mm.
- Lars Bjerke
CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?
så sliders funker ikke? og vis du orker og hjelpe meg? jeg kan sende google sketchup filen til deg? så kan du hjelpe og fikse y aksen? og z aksen? åssen gjør jeg den mere stabil? vis du kan gjøre det så hadde det vært fint? orker du?¨
På y aksen så er det bare på den ene sida
Vis jeg kjøper dette? til y http://www.ebay.com/itm/2-linear-bea...#ht_813wt_1163
Er det 2 som er 1500mm? eller bare 1 som er 750mm??
vis jeg kjøper det da? blir den kjempe stødig?
Last edited by fsx; 11-26-2011 at 01:55 PM.
Send en post til Anders Bruneberg "an-brune(a)online.no" han har mange deler til CNC bygging og proffe føringer til en hyggelig pris.
Bedre enn de du linker til, og ja den linken er for 2stk føringer med 4 vogner.
Runar Holm, Norway
www.maxmekker.com
Heisann!
Først vil jeg bare si at jeg ønsker å hjelpe, så jeg håper du tolker dette som konstruktiv kritikk og ikke bare kritikk.
Ut i fra tegningene dine får jeg en følelse av at du trenger å lese noen flere byggelogger her på CNCZone og lære av andres løsninger og ikke minst feil. Noen av de løsningene du presenterer her kan jeg nesten garantere at du blir skuffet over.
Jeg skal prøve å adressere noen av mine bekymringer etter hvert, men i første omgang vil jeg foreslå at du feks leser gjennom byggeloggen av min første maskin. Min intensjon med den var å bygge en meget lavpris maskin som funka greit nok. Skulle jeg ha bygd den igjen med det jeg vet i dag hadde jeg nok landet på 8-9000,-.
Build Thread Norwegian MDF router - Proto-M - CNCzone.com-The Largest Machinist Community on the net!
Og den norske versjonen med litt annen info
Proto-M byggetråd
Det finnes selvsagt hundrevis av andre logger her, men akkurat disse må jeg kunne si å dypt personlig kjennskap til
Mikael
Last edited by mcentric; 11-27-2011 at 03:36 AM.
"Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry