Results 1 to 6 of 6

Thread: Valg av dreiebenk til nybegynner

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Valg av dreiebenk til nybegynner

Jeg ønsker meg en dreiebenk til diverse småtteri i verkstedet. Har selvfølgelig sett på Sieg sin C3 og denne ser jo veldig grei ut til 6000 kr. Kan få Luna ML510 til samme prisen. Dette skal jo også være en god maskin.

Er dog redd begge disse blir for små til å ha noe voldsom nytteverdi? Kan noen som har kompetanse på dette feltet kikke på spesifikasjonene og komme med noen avveininger for/imot de to? Er det noe som skiller utstyrsnivå på de to?
    Må selvfølgelig kjøpe jern, og kanskje en chuck til bakdokka.

Manualen til Luna maskinen ligger her.

Håper noen kan hjelpe meg å gjøre et veloverveid valg

PS. Hvis noen har tips om hvilke jern/utstyr man burde starte med er det fint!
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Valg av dreiebenk til nybegynner-206500100.jpg   Valg av dreiebenk til nybegynner-f902c2ffe87df360d49a1e7720247c7c.image.733x550.jpg  
    Last edited by henrikm; 07-29-2011 at 06:03 AM.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Luna selger vanlige Sieg maskiner, ML510 er en Sieg C1 og du får lite maskin for pengene, selv med rabatt. En god pris på denne ville være 3500-4500 ink mva. Ser heller ikke at prisen kan forsvares i utstyret som følger med, dette er standardutstyr som ligger i kassen til maskinen fra fabrikken av og maskinen er i standard utførelse bortsett fra fargen.

Det er ditt behov som styrer hva du har lyst på, du kan lage mye flott på en C3 men den har en begrensning på størrelsen og krefter, den håndterer fra plast, messing, alu og til og med vanlig stål. Seigherdet og syrefast er den ikke veldig glad i, men det går med tålmodighet og litt kreativitet.

Personlig synes jeg en maskin i C6b størrelsen har 3 ganger større nytteverdi, den er kraftigere, sterkere og større Det er mye sjeldnere at ting blir for stort for maskinen, du kan ta større kutt og får finere overflater. Fit og finish later også til å være bedre.

Se også Shanghai SIEG Industrial. Co, som en prøve tar jeg inn to SC2 og en SC4 i september de vil ligge på 6800 og 13700 ink mva.

Et viktig poeng med en liten maskin som C3 og SC2 for nybegynnere er at den er nesten ikke farlig. En 1500kg benk kan ta livet av deg på 1 sek hvis du ikke vet hva du driver med.

For å forenkle en lang post:
    Hva skal du dreie? hva er hobbyen din?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by Northtown View Post
    Luna selger vanlige Sieg maskiner, ML510 er en Sieg C1 og du får lite maskin for pengene, selv med rabatt. En god pris på denne ville være 3500-4500 ink mva. Ser heller ikke at prisen kan forsvares i utstyret som følger med, dette er standardutstyr som ligger i kassen til maskinen fra fabrikken av og maskinen er i standard utførelse bortsett fra fargen.

Det er ditt behov som styrer hva du har lyst på, du kan lage mye flott på en C3 men den har en begrensning på størrelsen og krefter, den håndterer fra plast, messing, alu og til og med vanlig stål. Seigherdet og syrefast er den ikke veldig glad i, men det går med tålmodighet og litt kreativitet.

Personlig synes jeg en maskin i C6b størrelsen har 3 ganger større nytteverdi, den er kraftigere, sterkere og større Det er mye sjeldnere at ting blir for stort for maskinen, du kan ta større kutt og får finere overflater. Fit og finish later også til å være bedre.

Se også Shanghai SIEG Industrial. Co, som en prøve tar jeg inn to SC2 og en SC4 i september de vil ligge på 6800 og 13700 ink mva.

Et viktig poeng med en liten maskin som C3 og SC2 for nybegynnere er at den er nesten ikke farlig. En 1500kg benk kan ta livet av deg på 1 sek hvis du ikke vet hva du driver med.

For å forenkle en lang post:
    Hva skal du dreie? hva er hobbyen din?
    Takk for raskt svar. Godt med litt veiledning. Hvis dette er en C1, vil jo en C3 til samme prisen være et bedre kjøp?
    Ser jo ut som Luna sin ML714 er tilsvarende C3, prisen på denne er 8600+mva hos Luna mot 6000 inkl mva hos Maskinbutikken.

Når det gjelder bruk og hobby så er det primært for å ha muligheten til å dreie. Bygger en CNC maskin og restaurerer en gammel Honda CB750 motorsykkel samt andre små mekanikk prosjekter. Altså ikke noe konkret jeg trenger den til.

Ser ut til at jeg går for en C3 fra maskinbutikken.no.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Det ble en rask avklaring på dette. Snakket med maskinbutikken.no tidligere i dag og han fikk ikke inn C3 før i september. Forøvrig en kjempehyggelig kar, og jeg hadde handlet med han om han hadde hatt maskinen på lager.

Har nå bestilt en Sieg SC2 fra Axminster i England. Med et 11 delers sett med jern kom den på 6175,- levert på døra, momset og tollet.

Nå skal det dreies

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg, nå må jeg gå og spise hatten min og rive ut håret mitt for at jeg ikke tok inn fler C3'er.

Bare for å redde litt ansikt med hensyn til priser for de som leser; min SC2 til 6800,- er en SC2 350 med roterende senterspiss, borchuck og 11 delers dreiestålsett inkludert solgt i henhold til norske vilkår, så hvis jeg har på lager er jeg ikke helt ute på prisjordet.

Gratulerer med ny dreiebenk, tror ikke du kommer til å angre på det kjøpet.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Det er deg ja prisene dine er det absolutt ikke noe å si på, som jeg fortalte deg ligger du langt under min innkjøpspris (!) hos Luna.

Kjøper tilbehør og materialer hos deg

Fortsatt god helg.