Noen ganger tenker jeg ikke så langtOg etter å ha lest noen andre tråder her på forumet om power drawbar skjønner jeg jo at det er altfor tungt å gjøre det manuelt - de snakker om et trykk på et halvt tonn!
Men poenget er jo å etterhvert kansje installere en "automatisk verktøy skifter". Og da må man jo ha en styrt "power drawbar". Men jeg anntar at man kansje bare kan låse quillen permanent på en måte og fjerne håndtakene da man uansett ikke bruker den når man har gjordt om fresen til CNC. Men man er jo da avhengig av å få låst den bra så den ikke beveger seg i det heletatt for at det ikke skal bli noe unøyaktighet i Z akse posisjonen.
Noen ganger tenker jeg ikke så langtOg etter å ha lest noen andre tråder her på forumet om power drawbar skjønner jeg jo at det er altfor tungt å gjøre det manuelt - de snakker om et trykk på et halvt tonn!
- Lars Bjerke
CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?
Leste en thread her på cnczone om en kar som hadde lagd seg en power drawbar for SX3'en. Han hadde ikke noe problemer med quillen. Han låste den kun med en umbraco skrue.
Hvordan ligger du an i løypa da Novec?
Joda, det kommer seg. Fikk kulelagrene til skruene i dag, og med litt flaks får jeg ferdig de midlertidige delene i løpet av morradagen. Har fått noen snasne reimhjul også.
Beltene er det imidlertid verre med. Ettersom sporinga på USPS.com ikke ble oppdatert etter de kom til tollen i Norge søkte jeg opp sporingsnummeret på posten.no i dag - de har liggi over ei uke i tollen uten at jeg har fått beskjed! Sendte dem en lettere krass mail med fakturakopi i dag, så får vi se når de får ut finger'n...
Forøvrig ser det ut som hovedkortet på Mach3-maskina synger på siste verset. Med litt flaks får jeg nytt på lørdag, så jeg får det igang i løpet av helga.
Bruker en del tid på å lage ny datamaskin til gamlingene nå også. Det er noe dritt å være datakyndig!
- Lars Bjerke
CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?
Er det noen som har noen tanker om Vario BF20 vs sieg X3? (Grizzly G0704 er det samme som Vario BF20 i USA)
Har lest litt om at folk har problemer med at hodet paa X3 beveger seg opp naar man dytter paa det selv med gib skruene skrudd helt til. Noen som har noen erfaringer med dette?
Hvis man bare ser paa vekten skulle man jo ihvertfall tru at X3 var en mer solid maskin enn BF20. Og man faar jo begge med langt bord saa her stiller de jo ganske likt. Mens BF20 har jeg lest at folk sliter litt med at motorkontrollerene ryker paa (ihvertfall paa de amerikanske Grizzly G0704 modellene, vet ikke om samme problemet er paa de europeiske Vario BF20 modellene)
Last edited by flesvik; 07-23-2011 at 04:25 PM.
Har ingen erfaring eller peiling på Vario-fresene. Strengt tatt har jeg ingen erfaring med SX3 enda heller![]()
- Lars Bjerke
Da er delene til de høyst provisoriske X- og Y-aksene ferdige! Må bare slipe vekk noen millimeter av flensen på kulemutterne for å få dem til å passe, så regner jeg med at det blir montering og testing i morra eller tirsdag.
Det er ikke tilfeldigvis noen som har litt 3 mm stål liggende? Etter litt testing trenger jeg bedre justering av stramminga på kulelagrene, og med den plassen jeg har til rådighet kan aluminium bli litt svakere enn jeg liker. Trenger bare nok til å lage seks plater á 30x50 mm.
- Lars Bjerke
Etter det jeg har hørt er det søyla som er et svakt punkt, eller rettere sagt innfestinga i foten![]()
Jeg har også hørt rykter om at søyla på X3/SX3 ikke er av verdens mest stabile. Alt det andre ser imidlertid ut til å være en del spinklere på Vario-maskina som flesvik nevner.
- Lars Bjerke
Jeg har planer om å flytte skruen ut av søyla og å fylle alt med stål og epoxy granitt. På sikt kan det hende det blir linære føringer også![]()
Trur ikke det er Prince Mild de kineserne har hatt med seg i røykepausa, for denna fresen er skeivere enn Jan Thomas! Jeg syntes det var trygt å anta at hullene til kulemutterfestene sto rett, men det viser seg at det er et par tidels millimeter forskjell på dem - mer enn nok til at "riktige" deler står for skeivt til at de kan brukes.
Kan en av dere heldige SX3-eiere sjekke om hullene er like skeive hos dere, eller om det er en produksjonsfeil på min? Det er greit å vite om jeg skal designe delene med nøyaktige mål eller bare lage godt slingringsmonn.
Hullene til X-mutteren er ganske enkle å komme til. Ta ut gib-en til Y-aksen, vipp hele bordet over til ene siden og mål i X-retning på begge skruene som fester X-mutteren.
Tænk ju![]()
- Lars Bjerke