Page 4 of 11 FirstFirst 1234567 ... LastLast
Results 37 to 48 of 123

Thread: Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Ville heller foreslått den todelte løsningen til Vegabond: Ombygget CNC - Gecko 540, Huanyang vfd og vannkjølt spindel... - CNCzone.com-The Largest Machinist Community on the net!

Den vil være vel så stabil, og enklere/billigere å lage.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Vegabond sin løsning er fin, men jeg ønsker mulighet til å justere høyden på spindelen. Når det gjelder pris for maskinering er ikke det avskrekkende, en kompis som gjør det.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Godt poeng. Og, som kjent: Enough's enough and too much is just right!
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Ting ser bra ut så langt!
    0.4 klaring på spindelen kan du kare deg uten. Gå for maks 0.1
    Pga slissen og fjæringa i aluminiumen vil spindelen gli lett.
    Festet er veldig elegant.
    Jeg lurer på hvorfor du har festet for z-aksen stikkende flere cm nedenfor y-aksen? Hver eneste millimeter unødig høyde på sideplatene er noe du vil angre på. Maskina mi er sikkert fire ganger stivere langsetter enn den er på tvers, og det går ut over både presisjon og finish.
    Du er glad i "gussets" ser jeg.. Kanskje du har plass til noen ganske store trekanter ut mot sidene?

Lars
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-cnc-03.jpg  

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Takk for tilbakemelding Lars. Litt av "problemet" er at designet har blitt til etterhvert. Jeg kjøpte egentlig deler og alu litt på måfå og satte i gang byggingen. Tegningene kom til først nå i ettertid. Ser det er endel ting som burde vært gjort annerledes, men da har man lært til MK2 :-)
    Den er også bygget i forhold til alu-profilene jeg har hatt, da jeg har begrensa med maskineri. Sånn z vs. y er satt opp nå er for å få mest mulig vandring på z, med kortest mulig lengde på uprightsene, samtidig som hull på rails og blocks ikke skulle intersecte.
    Noen store vinkler på uprightene må jeg kunne få til, god idé.

Venter på spindel fra Kina nå, og lurer på om jeg skal utsette maskinering av festet til jeg får den så jeg får kontrollmålt den nøyaktig. Har uansett ikke VFD enda, dette blir en Hitachi X200, men CNC budsjettet er litt sprengt nå så det blir neppe noe kutting før påske.

Quote Originally Posted by LN-JET View Post
    Ting ser bra ut så langt!
    0.4 klaring på spindelen kan du kare deg uten. Gå for maks 0.1
    Pga slissen og fjæringa i aluminiumen vil spindelen gli lett.
    Festet er veldig elegant.
    Jeg lurer på hvorfor du har festet for z-aksen stikkende flere cm nedenfor y-aksen? Hver eneste millimeter unødig høyde på sideplatene er noe du vil angre på. Maskina mi er sikkert fire ganger stivere langsetter enn den er på tvers, og det går ut over både presisjon og finish.
    Du er glad i "gussets" ser jeg.. Kanskje du har plass til noen ganske store trekanter ut mot sidene?

Lars

Registered Vegabond's Avatar
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Red face

Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Vegabond sin løsning er fin, men jeg ønsker mulighet til å justere høyden på spindelen. Når det gjelder pris for maskinering er ikke det avskrekkende, en kompis som gjør det.
    Justering av spindelen i høyden skjer ved at du setter en step motor til og heise den opp og ned :P

Braketten din er vel grei nok den, men plasser braketten så langt ned på spindelen som mulig.

På gantry. Om du kjører både sandwitch format på de vertikale platene, samt kneplater som blir foreslått her, så blir nok fresen din myye stivere.

Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    "Tilfeldigvis" ligger det en slik 2,2kw spindel i hylla mi. Ikke helt romtemperatur i boden, men et mikrometer fra samme rom viser 79,95mm.
    Vet ikke helt hvor jeg skal bruke dette 5kg tunge beistet. Den har for lite dreiemoment på lave turtall til at jeg vil ha den på mitt "tung og solid-prosjekt".
    Her må jeg ha noe som ikke går over 8-10000rpm, og spiser stål med litt store freser.

Lars

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by Vegabond View Post
    Braketten din er vel grei nok den, men plasser braketten så langt ned på spindelen som mulig.
    Det blir vel noe sånt som dette. Colleten er allerede et par cm under spoilboard, så ideelt sett skulle vel gantryet vært enda litt høyere, men så spørs det hvor mye vandring på z man er avhengig av da. Sjelden man freser så tykke materialer kanskje.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-cnc-05.jpg  

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Sjelden man freser så tykke materialer kanskje.

Sant, men det gir deg frihet hvis du skal inn med en rotasjonsakse, skrustikke, vinkelbord etc, og hvis du skal frese noe på en større sammenstilling. Støpeplugger til fly og båtskrog etc. kan fort bruke 250mm+ i høyden.

Når spindelnesen går ned i bordet, og du fremdeles har spindelen klemt fast helt nederst, må vel det bety at plata som spindelen sitter på er alt for lang?
    I øvre stilling bør ikke spindelnesen stikke nedenfor gantry.
    Lars

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by LN-JET View Post
    Når spindelnesen går ned i bordet, og du fremdeles har spindelen klemt fast helt nederst, må vel det bety at plata som spindelen sitter på er alt for lang?
    I øvre stilling bør ikke spindelnesen stikke nedenfor gantry.
    Lars
    Eh ja, hvorfor ikke bare korte ned z-plata? man ser seg blind på dette greine. Skal fikse senere i dag. Takk.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Jeg ville anbefalt å montere blokkene på "basen" og skinnene på den bevegelige spindelplata. Da får du generelt stivere montering, og du kan gjøre "basen" mindre. Det gir igjen mulighet til å senke hele gantryen tilsvarende og dermed få enda litt mindre svikt. På den annen side har du så brutale materialer at det sannsynligvis ikke blir noe problem uansett ;-)
    - Lars Bjerke

Registered Vegabond's Avatar
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Liker tankegangen din Lars

Skal vurdere dette litt selv.
    Jeg har en solid fres, men skal hive meg rundt på litt alu fresing snart. Så da får vi se om det duger

Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

• Page 4 of 11 FirstFirst 1234567 ... LastLast