Page 3 of 11 FirstFirst 123456 ... LastLast
Results 25 to 36 of 123

Thread: Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Litt fremgang de siste to dagene, godt i rute til å ha den "kjørbar" ila. helga.

Har et avvik på under en halv mm fra å være i vinkel i alle hjørner, vet ikke om jeg skal godta dette eller om jeg skal prøve å rette den helt opp. Må kikke litt på dette.

I morgen er planen å gjøre ferdig basen med avstivninger og fester til spoilboard.
    Deretter er det vel klart for "uprights" og montering av gantry på lørdag.

Måtte lage en jigg for å bore endene på aluen til basen, klundra litt med dette, men fikk laget til noe som fungerte bra.

Legger ved noen bilder av varierende kvalitet, tydeligvis vanskelig lysforhold for kameraet i verkstedet.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-30nov-01.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-30nov-02.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-30nov-03.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-30nov-04.jpg  

Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-01des-01.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-01des-02.jpg  

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Ser veldig bra ut

Gleder meg til å se video av litt bevegelse

mvh
    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Kjekt å se noen andre som har gått flyfag her inne da! Går selv på Flyfag ved Sola for tiden, driver å leker meg med CNC maskiner selv.

Hvilke krav til nøyaktighet har du? Ser ut som det blir en flott maskin. Vurderer selv å lage en minifres til lettmetaller o.l i 8020 Al. Har en relativt stor fres i boden atm, på ca 1500x1000.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by mcentric View Post
    Ser veldig bra ut

Gleder meg til å se video av litt bevegelse

mvh
    Mikael
    Takk. Må si jeg gleder meg selv, har vært mange måneder med sikling på andres maskiner

Kjekt å se noen andre som har gått flyfag her inne da! Går selv på Flyfag ved Sola for tiden, driver å leker meg med CNC maskiner selv.

Hvilke krav til nøyaktighet har du? Ser ut som det blir en flott maskin. Vurderer selv å lage en minifres til lettmetaller o.l i 8020 Al. Har en relativt stor fres i boden atm, på ca 1500x1000.
    Jeg har ikke gått flyfag, men er utdannet flyger. Har ikke satt meg noen krav til nøyaktighet egentlig, men selvfølgelig så nøyaktig som mulig. Bør havne på rundt .02 mm sånn rent konstruksjonsmessig, men hva det ender opp med i praksis under fresing er vanskelig å si.

dst
    dst is offline
    Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Dette må ju bare bli bra! Blir det noe jobbing på prosjektet denne helgen?
    Last edited by dst; 12-10-2011 at 02:35 PM.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by dst View Post
    Dette må ju bare bli bra! Blir det noe jobbing på prosjektet denne helgen?
    Det har vært et par trege helger nå. Voksenbrus på lørdag gir lite produktiv søndag. Har fått gjort litt mellom julemaset på hverdagene, men er etter planen. Nå har jeg juleferie, men reiser til Danmark for å hente valp i morgen. Blir nok ikke flust med tid, men håper fortsatt å få den noenlunde ferdig ila. jula.

Har fått på plass vinklene for kombinert avstiving/spoilboardholder. Ble så lei av å bore og gjenge at jeg begynte så smått på elektronikkskapet og lagde spoilboard.

Det blir nok én oppdatering til før jul!
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-15des-01.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-15des-02.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-15des-03.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-15des-04.jpg  

Registered Vegabond's Avatar
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    HEI! og hvordan går det ?

Hvor har du fått taki det skapet?, ble litt foreslket i det jeg

Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei hei. Det går smått :-)

Vi hentet valp i Danmark rett før jul og det er en altoppslukende oppgave. Pusler litt med maskinen innimellom slagene.

I mens Vega sover får jeg brukt litt tid på kontoret og har fått på plass en tegning (...etter det meste av maskinen er ferdig!).
    Tegningen gjør at det blir litt lettere å få på plass de siste hullene og får også bekrefta at alt passer sammen!
    PC'en begynte å slite litt nå så får prøve å få på plass teksturer og en skikkelig rendering ila. uka.
    Dere ser hvordan resultatet (forhåpentligvis) kommer til å bli da.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-img_8954.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-cnc-01.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-cnc-02.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-cnc-03.jpg  

Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-cnc-04.jpg  

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Damn, det monsteret der blir jo kraftig nok til å frese gråstein ;-)
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by Vegabond View Post
    HEI! og hvordan går det ?

Hvor har du fått taki det skapet?, ble litt foreslket i det jeg

Mvh Robert.
    Skapet fant fattern på jobben hans til meg. Tror de kaller det fiberskap, noe mer enn det vet jeg ikke dessverre.

Registered Vegabond's Avatar
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Ok, skal sjekke litt

Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Spindelfeste - råd takk

Spindelfeste må jeg "outsource" til noen med litt mer avansert maskineri. Vil dere kikke på det jeg har designet og se om det er noe som bør endres før jeg sender det avgårde?

Regner med at det er stort nok (overdimensjonert som alt annet), men hva med festeanordningen? Holder det med 0.4mm klaring til spindelkroppen? Blir jo ikke alt for mye fleks til å stramme vil jeg tro.

Materialet er forøvrig alu. Festes fra baksiden av z-akse plata med M6 bolter.

Hva tror dere?
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-spindle-mount01.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-spindle-mount02.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-spindle-mount03.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-spindle-mount04.jpg  

• Page 3 of 11 FirstFirst 123456 ... LastLast