Page 2 of 11 FirstFirst 12345 ... LastLast
Results 13 to 24 of 123

Thread: Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Lite å oppdatere om enda, men er det en blogg så er det en blogg Har brukt helga i verkstedet, og er snart ferdig med opprydding og renovering. Har også fått satt opp en pc med mach3, så nå mangler det bare selve fresen

Vet selv at jeg er glad i bilder i slike logger så skal få lagt opp noen i morgen.
    Har ikke fått kjøpt inn deler enda da det er noe køl med paypal kontoen min, skal se på dette i morgen og forhåpentlig få lagt inn bestilling fra cncrouterparts og linearmotionbearings.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Quote Originally Posted by _Bonus_ View Post
    Hvilket blad har du brukt på gjæringssaga, hvor har du eventuelt kjøpt det ?

_Bonus_
    Handlet mine blader her: Miter Saw & Chop Saw Blades By SystiMatic

og på ebay.com.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Har nå fått alt av deler untatt spindelen. Tenkte jeg skulle prøve stepperne og geckoen. Hvilke kabler bruker jeg mellom Gecko 540'en og strømforsyningen? Bør jeg ha noe som er skjermet her eller kan jeg bruke vanlig 1.5mm2 pn?

Registered JanHenning's Avatar
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Jeg har brukt vanlig 1,5 og 2,5 kv.mm ledninger til dette. Har ikke merket noen problemer med det. Derimot er det noen problemkomponenter som ofte dukker opp i CNC prosjekter, og som ofte krever ekstra skjerming og isolering:

AC servoer med tilhørende VFD driver
    HSD spindel med tilhørende VFD
    Elektromagneter som i releer og ventiler

Ellers kan du slippe unna relativt enkelt. Hold det ryddig og enkelt. Vurder å kjøpe skjermet kabel ut til steppere, og jord alle skjerminger til ett solid punkt i boksen. Signalledere (step/dir) kan også tvinnes, noe som i likhet med skjerming minsker antenne-effekten. Selv bruker jeg tvinnede par fra nettverkskabler mellom BOB og drivere, så sant de befinner seg i samme boks.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Samme her, JanHenning, bruker Cat5 til steppermotorer. Hvis du bruker doble par har du rundt 25% større tverrsnitt enn det som er standard på NEMA 23-motorer, og du har én enkel kabel ut fra motoren.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Strømforsyningen er 7,3A så da vil det holde å bruke 1,5mm2 kabel (10 amp max). På stepperne fulgte det med kabler med DB9 kontakter (fra cncrouterparts), regner med at disse fungerer bra.

Bør vel bruke en skjerma ØLFLEX kabel på spindel/vfd kanskje da.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Det viktigste er hvor mange ampére hver krets i motoren skal trekke, det står på motoren. Kontrollerne må settes opp tilsvarende. Mine trekker 3,5A, og kommer med 22 AWG (0,32 mm2) kabel. Doble 24 AWG ledere i Cat5 gir til sammen 0,41 mm2.

Spindel med VFD vet jeg lite om.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Valg av spindle

Det eneste jeg mangler av deler nå er en spindel. Kikker på disse kina spindelene som så mange har kjøpt. Hvordan viser de seg å holde etter noen timers bruk?

Vil ha ER20 collett, så da er det over 2,2kW som gjelder. Har kikket litt på denne luftkjølte 3kW'en. Er det noen som har erfaring med denne typen kontra de runde vannkjølte? Forskjell på lydnivå? Varighet?

Venter på et tilbud på 3kW'en med VFD.

Begynner å sveise bordet til helgen

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

...begynner så smått

Hei igjen, har vært lite fremdrift på CNC fronten i det siste. Har fått noenlunde kontroll på verkstedet nå, så det er vel ikke noe mer å utsette

Har en uke høstferie nå, så før jeg drar på fjellet håper jeg at jeg rekker å få ferdig bordet. Skal prøve å få sveisa dette i morgen.

Har fått prøvekjørt motorene. Gecko 540'en var såre enkel å sette opp og etter at jeg fikk satt riktig pin og port på chargepump'en gikk den som en drøm.

Dukka dog opp et problem med "overgangene" fra motoren til skruen. Spesifiserte til linearmotionbearings hva slags motor og hvilke leverandør det var snakk om og det skulle passe uten problem. Som dere ser på bildene under er ikke dette helt tilfelle. Skal prøve å dreie ut den diffen som er, men jeg er ikke helt komfortabel med dreiebenken enda så må øve litt mer.

Når det gjelder designet så er det på plass i hodet, men svært lite har kommet ned på papir enda. Kun ei håndskrevet kappeliste som jeg kappa aluminiumen etter. Skal prøve å få tid til å pusle litt i Solidworks i kveld

Legger også ved noen bilder av verkstedet hvis noen skulle ha noe interesse av å se på rotet mitt (har vært mye værre!)
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-ramme01.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-diff02.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-diff01.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-gecko01.jpg  

Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-psu01.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-cutlist.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-workshop01.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-workshop02.jpg  

Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-workshop03.jpg  

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Et par spørsmål

Har begynt å bygge z-aksen. Har et par spørsmål jeg håper noen kan svare kjapt på.

Blokkene til skruen (de svarte), skal de presses på endene? Veldig tight, så regner med at det blir én sjanse og at de aldri kommer av igjen. Bare banke de på?

"Coupleren" fra skruen til stepperen er for liten i stepper-enden selv om jeg spesifiserte målene til linearmotionbearings2008. Jeg syns også at dette er litt spinkle greier så tenkte jeg skulle kjøpe noen nye litt mer robuste. Er det noen som har noen forslag til gode couplere som er backlash-free på ebay?
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-img_8697.jpg  

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hvis du ikke på død og liv skal handle på ebay, anbefaler jeg Zapp i England.
    Flexible Couplings : Zapp Automation Ltd - Stepper motors & Stepper Motor Drivers - Servo motors and Servo Motor Drivers - Ballscrews & linear motion products.

Hvis det er lagrene som går tregt inn på akslingen bør du finne en hylse som passer mot innerbanen, og dunke litt forsiktig med klubbe el.l. Smør med grease eller olje først, og gi deg hvis du bruke mye makt.
    Lagret på enden bort fra motoren skal ha sjansen til å gli enten på akslingen eller i lagerhuset.

Lars

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Oppdatering

Da var det dags for en oppdatering igjen. Er visst særs dårlig på dokumentasjonsbiten av denne hobbyen. Får lage en litt ryddigere logg når jeg er ferdig med bygget.

Er nå stort sett ferdig med z og y aksen. Bordet er også ferdig. Har fått tak i et skap som passer utmerket til elektronikken.

Neste på programmet er å bore, gjenge og montere det resterende av basen. Satser på et "rolling chassis" ila. helgen. Maskinen skal være "kjørbar" før nyttår. Spindel er fortsatt ikke på plass pga. økonomi.

Legger ved et par bilder av tingenes tilstand i kveld.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-img_8722.jpg   Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.-img_8723.jpg  

• Page 2 of 11 FirstFirst 12345 ... LastLast