Results 1 to 5 of 5

Thread: Skrive "Sub-program"

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Skrive "Sub-program"

Hei
    Kan noen her hjelpe meg med å skrive et program? Jeg har prøvt, men får det ikke til.Hva gjør jeg galt.
    Jeg har skrevet følgende program som virker litt:

(Prøve boring Musical barel 4/5-11)

#10=[360/150]

(Main program)

G17G21G61G94G80G90
    G0Z1

G0A[5*#10]X10 (Går greit frem til hit)
    M98P80
    G0A[32*#10] (Vil ikke plukke opp denne posisjonen)
    M98P80
    G0A[58*#10]
    M98P80
    G0A[122*#10]
    M98P80

M5
    G0X0A0Z1
    M6
    %

(Subprogram)

O80
    S3500M03

Når jeg kjører programmet går første del bra, dvs. første del av "main" programmet og "subprogrammet" en gang, men så er det stopp! Kommer ikke videre til neste linje i hovedprogrammet.
    Håper jeg har gjort meg forståelig.
    (Bruker Mach3)
    MVH
    Johannes Line

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei igjenn

Ikke mye hjelp å få her.

Etter mye lesing, tenking og prøving har jeg kommet fram til et program som funker. Se vedleg.

Det programmet gjør er å bore hull i en cylinder X= 10mm og 20mm fra origo og med valgt vinkel. Litt spesielt her for sylinderen er delt 150 enheter,- derfor 360/150 konstanten. Ellers har jeg bedt programmet gå tilbake til A0 etter hver X verdi (for å ha litt kontrol på hvor jeg er).
    Programmet kan sikker forenkles og forbedres, men det funker for meg.
    Jeg poster programmet da det kanskje er andre som kan ha interesse av det. En viktig ting i programmet er % tegnet, det får Mach 3 til å sjå neste program (sub program).

MVH
    Attached Files Attached Files

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Ikke alltid mest trafikk her, nei... Vi får sørge for å gjøre noe med det :-)

Etter min erfaring er ikke prosenttegnet viktig for Mach3, men som du fant ut er M30 (stopp og start på nytt) nødvendig i slutten av hovedprogrammet, og M99 avslutter sub-programmet. Ellers ser jeg ingen vesentlige forbedringer i programmet ditt.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Smile

Hei Lars

Fint å høre at noen har reager på posten min. Dette er bare en hobby for meg, men jeg synes det er veldig interessant. Jeg har nå prøveboret for to melodier (Småspurven gjeng i tunet---- og Home sweet home) og har 2 til å gjøre. Til nå har jeg bare boret i en tree cylinder, håper det skal gå bra i messing.
    Jeg er nettop (neste) ferdig med å bygge om en av mine myford dreiebenker til CNC. Har igjen litt fintuning. Men jeg har et spørsmål jeg har gått og fondert på. Jeg har en frekvensomformer på min manuelle maskin, denne er veldig fin med bare en liten bryter å kunne velge av/på og fram og revers. Videre med et lite potensimeter å kunne stille in hastigheten på spindlen trinnløst fra 0 til ca 2 ganger normal hastighet,- flott! Det jeg har fondert på er om jeg kan la Mach3 ta seg av disse funksjonene? Tror det skulle være forholdsvis enkelt med fram og revers, men hva med å regulering av hastigheten? (Med frekvensomformeren min er dette avhengig av en variabel motstand).
    Any ideas?????

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Det er definitivt bare en hobby for meg også, det er derfor det har tatt flere år å nesten bygge om en Sieg X2 til CNC... Det foreløpige målet mitt med den er å bygge en større trefres for å lage høyttalere, så da har vi nesten noe til felles :-)

Mach3 har funksjon for spindelkontroll, men hvorvidt det funker kommer an på hvordan frekvensomformeren din fungerer. Mach3 har to modi:

1. PWM - sender ut en pulsmodulert spenning på mellom 0 og 5 volt. Med en god dose flaks er det akkurat det samme potmeteret ditt sørger for. Kan ikke styre retning.

2. Step og retning - sender retningssignal og pulser på samme måte som steppermotorer og servoer. Bør kunne tilpasses det meste med en transistor og noen andre småting.

Det står mer om spindelkontroll i kapittel 5.5.6 i Mach3-manualen.

Selv har jeg tatt livet av to motorstyringer på fresen min; den origniale og en Kina-sak jeg kjøpte for tre uker sida. Sistnevnte var oppgitt til å takle 500W, men det var ikke mye belastning som skulle til på 350W-motoren min før den sa stopp. Så nå er det tilbake til en 500 VA trafo og to 15000 uF kondiser. Ikke akkurat avansert, men har vesentlig mer kraft. Det får holde inntil jeg gidder å programmere en PIC og lage en turtallsregulert motorstyring - på sikt...
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?