Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 12 of 14

Thread: Gjør det selv vakuum bord

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Gjør det selv vakuum bord

Venter på en XJ 1218 CNC router fra SALE CNC og har så smått begynt å planlegge vakum bord. Har bestilt et DIY sett fra usa som dette. Men jeg trenger noe til å lage vakuum. Det er mange forslag: kjøleskapskopressor, inntaket på en vanlig kompressor, støvavsuget i versktedet OSV.
    Jeg lurer på om det er noen der ute som har gjort noe lignende og kan fortelle om hva som fungerte og hva som ikke fungerte....

Registered space67's Avatar
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Thumbs up Har du sett på denne ?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Du får luftdrevne vakuumpumper som drar 90%, de er ganske enkle, så tror ikke de koster så mye. Bråker litt da, og bruker en del luft.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Space 67 - den så jo grei ut. Men bare 130W... Kan det være tilstrekkelig?
    Northown: hvor finner jeg slike pumper?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Søk etter venturi vacuum table her på forumet (eller google). Lager mer enn tilstrekkelig vakum fra en vanlig kompressor.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Vakuum : Aratron

Sjekka i stad, de pumpene jeg snakker om er laget av Piab og selges av aratron. de suger 80% lett og hvis du venter suger de over 90.

Det er ikke så mye wattstyrken, men virkemåten og behovet, jeg hadde ikke handlet den på jula uten å sjekke litt på ebay osv først, men den er sikkert bra nok.

Hvis du skal ha vakuumbord med liten pumpe kan det være lurt å ha buffertank med manometer, da hviler ikke alt på pumpa. Manometer er lurt å ha uansett, da får du en viss ide om hvor hardt arbeidsstykket sitter.

Væskeringspumper er også bra, heter liquid ring pumps på engelsk, men da må du ha filter fordi disse er følsomme på møkk.

Hva er det du skal holde fast forresten?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Så litt nærmere på den som jula har, det ser ut som en væskeringspumpe, det er ideelt til ditt foremål, men sjekk før du kjøper den. Så på venturi bordet på google, hvis det er noe slikt du ønsker er det en støvsuger du vil ha, som suger lite vakum, men tar unna store mengder luft da dette ikke er tett, spesielt ved oppspenning av treverk, som ikke akkurat har optimale tetteflater.

Til et metallbord som dette:Jan 2 - Tormach Releases Vacuum Table Kit for Personal CNC 1100 må du ha en pumpe som drar minst 80%, jo lavere jo bedre.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Beklager sent svar, har vært ferie og mye annet å tenke på, men i går sto det en stoooor pakke og ventet da jeg kom hjem. Kinafres med arbeidsbord 120x180. Som så mange andre her på forumet opplever jeg at finishen på kinaløsningen er så som så, men den stor stabil og virker ganske rask. Det er da til denne fresen jeg skal ha vakuumbord. antagelig litt optimistisk å tro at jeg kan lage et vakuumbord som er så stort, men kanskje i underkant av 1x1 meter eller noe? jeg leste et eller annet sted at man kunne bruke en vanlig støvsuger, jeg kommer til å prøve med denne først, så får vi se hvordan det fungerer..

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei. Hva er erfaringen når det gjelder denne routeren?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Vedr Routeren, jeg har ikke noe erfaring å sammenligne med, men til hobbybruk er den sikkert grei nok. Jeg presset den litt her for en ukes tid siden, og da røyk PowerSupply'et. Fikk nytt på garantien mot å betale 50$ i frakt... Har vel stort sett fungert greit, men jeg kommer nok ikke til å handle derfra igjen. Er det noe konkret du lurer på?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    En kamerat vurderer en for å lage modellflyskrog i carbonfiberplater samt foam og balsa. Kan routeren bearbeide tynnplate alu?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Den er sterk nok i massevis til å frese tynnplate alu, problemet ligger nok mer i oppspenning. Jeg har prøvd litt på dette, og det beste er nok å lime aluen fast med dobbeltsidig tape..

• Page 1 of 2 12 LastLast