Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 13 to 24 of 31

Thread: Ombygget CNC - Gecko 540, Huanyang vfd og vannkjølt spindel...

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    har du noen form for elektromagnetisk støyskjerming på kablene til limit/home bryterne dine? skjerma kabler? Det finnes noen triks med å sette en kondensator i parallell med bryterkretsene. Det er godt dokumentert her på cnczone, men jeg husker ikke noen tråder i farta. En kjapp test ville bare være å koble fra disse kretsene og se hva som skjer.... hold en finger på nødstoppen dog

Problemet ditt trenger jo selvsagt heller ikke ha noe med dette å gjøre, men det kan være verdt et forsøk.

At Geckoen blir så varm kan jo være litt mistenkelig. hvilken modell er det igjen? er det noen "sleep mode" (strøm reduksjon ved inaktivitet) som ikke er skrudd på? dette kan evt hjelpe med temperaturen.

det var alt jeg kom på i farta

Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Ang limitswitcher o.l. bruk 100nF keramisk kondensator lodda på bryter kontaktene. Vil ta bort en god del støy indusert i kabeln og fungere som debounce. OBS: ! For stor kondensator og brytern blir "treg"

Edit: For problemet ditt kan du om ikke allerede gjort oppgradere til skjermakabel mellom kontroller og driver til stepperene og fest støyskjerm til gods/chassie så nær terminering av kabel som praktisk mulig. Se bort fra denne om du allerede har et metallskap der både controller og drivere er montert. Skal være mye støy før noe klarer å trigge en optokoblet inngang som jeg har sett de fleste drivere har. Det er nå noe som klarer å "instruere" stepperene til å gå et sted iallefall.

Koble fra pc'n ta en kopp kaffe og se om stepperene fortsatt finner på noe sprell. Uskjerma paralellkabler er ofte noe humbug, spesielt på høye overføringshastigheter. Nok en gang, er det USB se bort fra denne.
    Det er et jæ.... pes å lete etter / beskytte utstyr og kabler mot EM støy.

Registered Vegabond's Avatar
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei, og takk for tips!

Fant en på elfa her, men er ikke så flink til og lete...
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...6-59&toc=18793
    Kan den brukes? og må jeg kjøre på begge polene til limit switchene?

Stepper kablene har jeg nettopp skiftet til skjermet kabel.
    Når det gjelder kontroller og driver, mener du da styringskort/pc?
    Finnes det skjermet paralellkabler?

Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Ta en pr bryter for sikkerhetskyld. Det kommer mest an på kabellengde egentlig. Du har funnet riktig sort ja på elfa, det er ikke blånøye dette.

Signalkabler mellom styringskort/pc og stepperdriver bør skjermes. Jeg driver ikke med CNC, ennå, så litt klype salt på alt jeg sier. Men har planlagt og bestilt kinavarer og sitter egentlig å skal tegne ramma.

Vel uansett, fra de produktbladene jeg har sett så er vanligvis en puls +direction signal, inn på driver; et stepp ut til motorene. Praktisk for å koble til pc/microkontrollere dette, så slipper man pc/microkontroller å befatte seg med avansert stepstyring og mange signaler som må inn og ut. Minuset er sårbarhet for støy.

Du kan godt anta at paralellkabelen allerede er skjermet om den er av nyere dato. Lagd den selv av uskjermet kabel så bytt.

Hvordan oppfører feilen din seg egentlig, gjerne hele hendelsesforløpet, må spindlen gå før du får problemer? Må du kjøre G-code til maskina for å få stepping på bærtur, eller kan den finne på rare ting med bare strøm og ingen signaler. Er det en bestemt motor som beveger seg eller flere? Hvis du kjører maskina i en akse frem og tilbake fullt utslag, kan den plutselig finne på å "snu". Isåfall kan det være direction signal kabelen på den aktuelle aksen som plukker opp støy. Må isåfall lese litt om driverene du bruker og ta det derfra.

Uansett så er frekvensstyringer noen uhyggelige dyr, alt av elektronikk bør være innesluttet i metallskap og alle kabler inn og ut av nevnte skap bør være skjermet, kan fort bli dyrt for et hobby prosjekt.
    edit: Og gjerne separat skap for frekvensstyringa og.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Jeg har brukt 100nF/100V

Når det gjelder skjerminga av kabel så skal skjermen kun kobles i den ene enden.
    Hvis ikke lager du kun en ekstra leder.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

Downloads
    0
    Uploads
    0

Red face

Hendelsesforløp.

Det som skjer er at jeg kan ha kjørt programmet, altså frest i 40 minutter, så plutselig begynner alle stepperne og gå sakte en vei...
    Dette har skjedd om det ikke er noen aktivitet også.. At bare cnc`n er på og jeg driver og mekker.

Spindel og VFD har vært avslått, altså strømmen har vært borte (bruker en slik strøm kontakt med av/på bryter)

Har ikke prøvd og kjøre KUN steppere og ingenting annet da kortet mitt er defekt og ble sendt tilbake til Gecko drive i det store utland idag.

Jeg er ingen ekspert på dette med motstander, kondensatorer osv.
    Så kanskje dere kan hjelpe meg med link ifra elfa om hva jeg burde kjøpe, og hvor jeg må sette det?
    Og helst ting de har på lager

Takk!

Mvh Robert
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Bare bruk de du fant selv eller ta 100v varianten. Ingen betydning hva, så lenge spenningen i kabelen er under den merkespenningen +-20%. Vil tro det er 5v eller 24 volt på de signalene.

Vet ikke om jeg vil anbefale å hamstre så mye elektronikk komponenter om du ikke vet hva du skal bruke dem til. 100nF eller 0,1uF om de også kan kalles, kan du gjerne kjøpe deg noen av, de er dogt egnet for trege saker som en mekanisk bryter. Andre signaler er som regel så raske at selv en så liten kondensator vil ødelegge signalet.

ALLE stepperene går sakte en vei? det høres veldig veldig lite ut som støy for min del. Mer et elektronikk eller software problem, støy kunne gitt deg korte retningsskift, feilstepp ol men ingenting permanent. Og med den største feilkilda utkoblet, altså VFD så tja gjette vilt på.... defekt/kortslutta kondensator i kortet som sender step/direction signalene til driverene.

Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hmm...

Får håpe det er kortet da.. :P slik at det kanskje funker når jeg får det returnert.

Takk for veldig utfyllende svar
    Kan sette over kaffen en dag! :P

Mvh Robert.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Du holder til i trondheimsområdet ja.
    Må vel til å sette igang å bygge så vi har noe å prate om over kaffen da

Downloads
    0
    Uploads
    0
    Og hvor bor du ?

Mvh Robert.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Korsvegen, ca 40km sør for trondheim

Downloads
    0
    Uploads
    0
    Ok vi får ta resten på PM

Mvh Robert.

• Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast