Results 1 to 2 of 2

Thread: Hvor kjøper jeg...?

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Exclamation Hvor kjøper jeg...?

Vi har faktisk norske firma som kan levere ting og tang til beistene vi lager (eller drømmer om). Jeg vil forsøke å lage en liste slik at vi kan finne det vi trenger innenlands. Mange firma vil i utgangspunktet ikke handle med private, og i slike tilfeller bør du prøve å ringe dem i stedet for å sende epost. Det er faktisk enklere å bli enige på telefonen, og selger blir tryggere på at du faktisk er seriøs.

Jeg fører inn nye leverandører etter som jeg finner dem, eller dere tipser meg om dem.

Norske tas alltid med, skandinaviske dersom de enten lar oss handle eller er av annen nytte (teknisk, pris etc). Er nok av lister med utenlandske leverandører.

Lineære elementer
    Schaeffler
    Alle forhandlere av INA/FAG kan supplere deres lineære elementer. Du vil sannsynligvis ha en slik i nærheten. Har ikke peiling på pris, så...

AluFlex System AS
    Skinneføringer, kuleskruer, servosystem, alu profiler

Rollco Norge As
    Kuleskruer, lineære føringer
    Har ikke avskrekkende priser, noe lignende Zapp Automation. Samme produsent som Zapp (GTEN Ballscrew).

Elmeko AS
    Gir, motorer, motorstyringer, lineære systemer, tannstang, tannhjul

Pretec AS
    Trapes gjenger og mutter.

T. O. Slettebøe AS
    Metal og plast, smøreutstyr, feste og maskinelementer, kule- og rullelager, pakninger, elektromotorer, transmisjoner+++

Alf I. Larsen AS
    Reimer, lineære lager, roterende lager, gir og vekslere, skiver, hjul, boss, koblinger, ruller, kjeder, skruer, verktøy+++

PMC Servi AS
    Servi har en del lineære elementer, steppere, servoer og styringer. Har flere verksteder og kontorer rundt om i landet som det kan være verd å sjekke ut.

Mekanex NUF
    Svensk/norsk. Selger mye av HepcoMotion produktene. Dersom noen kjenner til Mekanex kunne jeg godt tenke meg en sammenligning av prisene mot HepcoMotion sin webshop.

Brd. Klee A/S
    Er dansk, men fører mye kjekt og har priser på nettet. Utrolig grei referanse når man skal sammenligne. HepcoMotion sitt sortiment pluss flere.

Profiler (8020 ting)

Norge er stor-eksportør av ekstruderte aluminium profiler, men jeg finner få norske firma som selger dette. Ønsker tips til denne seksjonen!

AluFlex System AS
    Fører Item systemet.

Elektro
    Elektroskandia
    Installasjon, koblingsmateriel. Ikke alltid privatvennlige. Er en elektriker sjappe, så kjenner du noen elektrikere så kan sikkert de hjelpe deg (og du får brukt deres rabatt som ofte er betydelig!).

Selv om du ikke får priser med, så kan du bla i varesortimentet uten å være kunde. Se etter Varekatalog...

Elfa
    Alt mellom antenne og jord. Greit utvalg i elektronikk, men sjekk pris! Elfa har også butikk i Oslo om jeg ikke husker feil. Handler med private!

RS Components
    Har det meste innen elektro, automasjon og prosess. Har også profiler (Bosch Rexroth) og annet mekatronikk.

RS foretrekker bedrifter, men har handlet med dem privat også. RS ringer deg om det er noe med ordren, ta telefonen og det ordner seg.

Farnell
    Store på småelektronikk. Her får du alt av motstander, kretser osv. Fast pris på levering. Kan være vanskelige med private (har jeg hørt).

Digi-Key
    Snopebutikk! Har enormt utvalg, greie priser. Har aldri brukt den 'norske' butikken, men regner med den er like bra som originalen.

Kompotek
    Har RS sitt varesortiment. Aldri sjekket pris eller annet. Ser greit nok ut.

Servo Kontroll AS
    Motorer, gir, drev, kontrollere osv.

DtC-Lenze as
    Regulerte motordrifter. Jepp, pluss mye mer du garantert trenger eller har lyst på.
    Frekvensomformere, Servodrifter, mykstartere/bremseenheter, likestrømsdrifter, maskinstyringer (PLS osv), releer og signalomformere, normmotorer, gir, lineærenheter

SEW-EURODRIVE A/S
    Servomotorer

Omron
    Automasjonsystemer, motorstyringer, sensorer osv

Diverse
    Elra AS
    Mutter og skruer i plast, motorer, brytere, bokser

Alumeco Norge AS
    Aluminium bolt plater vinkler profiler etc.

ASI Automatikk AS
    Igus forhandler, altså energy chain, plast glidelager osv. Har lineære føringer, men plast er vel ikke akkurat egnet for CNC monster.
    Last edited by rozon; 03-16-2010 at 05:29 PM.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Bra tiltak!

RS selger jo også Bosch Rexroth alu profiler til temmelig greie priser.

Vet du om alle disse selger til privatpersoner? Jeg har vært i kontakt med RS og Aluflex og disse gjør det ikke i utgangspunktet sier de, men det kunne la seg ordne.

miko
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry