Results 1 to 2 of 2

Thread: Lineære føringer

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Lineære føringer

Satt og leste litt i databladene på stangføringer og sammenlignet litt med skinneføringer. Jeg har alltid trodd at stang og skinne hadde omtrent samme styrke, men stangføring var mer stabilt.

Etter lesing av HiWin datablad og World Of CNC's LME lager ser jeg at HiWin på en 15mm skinne med HGH vogn takler 11.38 kN dynamisk last, mens LME lageret med 25 mm stang kun takler 100 kgf. (Så du skal slippe kalkisen, 100 kgf = 981 N)

Med andre ord tåler HiWin skinnen over 11 ganger mer belastning. Det jeg lurer på da er jo hvorfor så mange velger stangføringer?

Pris for 1 meter med to vogner beregnet jeg til £155 for stang (25mm full support) og £161 for skinne (20mm). Jeg kan se fordelen når man slipper support, men skal man gå lengre enn 2 meter vil man vel trenge support uansett?

Håper noen med hands-on erfaring kan hjelpe med litt insight.

Registered
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Hei!
    Mange velger stangføring for at det er en rimeligere løsning, og en enklere løsning konstruksjonsmessig.
    På en ikke for lang maskin kan du feste en stang bare i endene, mot at du på ei lineærføring må bore gjengehull hver 60mm for å feste den.
    Lineærføringer er å foretrekke da disse er betydelig mer stabil.
    Men hvis maskina bare skal brukes til litt hobbybruk, holder stangføring i massevis.

Lineørføringer får du hos et firma med navn Rollco her i norge for 1000.- meteren og vogn til 800.- ca.
    Mvh. S.R