Calling out to all Norwegians - Page 5


Page 5 of 8 FirstFirst ... 2345678 LastLast
Results 81 to 100 of 141

Thread: Calling out to all Norwegians

  1. #81
    Member
    Join Date
    May 2006
    Location
    NORWAY
    Posts
    309
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by Odeott View Post
    Nå har cnc kontroollerpakken med steppere ligget hos tollvesenet i ei uke, hvor lenge skal jeg vente??
    Jeg pleier å ta en telefon til postens kundeservice dersom det går mer enn noen få dager. Det får opp farten på dem. Husk at Posten er en statsbedrift og der er effektivitet et fremmedord.



  2. #82
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Red face

    Det med telefon eller mail er et godt tips.. Kanskje mange har prøvd det, og ikke kommet noe fortere, men til meg har det funka og sendt mail.


    Mvh Robert.



  3. #83
    Registered
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    norway
    Posts
    55
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    jupp, hos meg og. Ringte Posten og prata med ei hyggelig dame fikk pakken et par dager etterpå.

    Den første gangen jeg importerte varer tok det tid da.. posten sendte meg et brev pr sneglpost der det sto at de trengte en fullmakt til å fortolle varene mine. Jeg ringte posten igjen og fikk direktenummeret til faksen til de som sitter med det 40minutter etterpå endret statusen seg på trackingen

    poenget er at det lønner seg å ta en telefon til dem, er utrolig hvor langt man kommer med å være hyggelig

    Henrik



  4. #84
    Registered
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Norway
    Posts
    290
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Så veldig kjekt at det finnes flere nordmenn med samme interesse. Det gjør det litt mindre skummelt å hive seg ut i dette. Jeg har kun erfaring på software siden (cad/cam) og bare selvlært sådan. Jeg føler at det kribler veldig etter å komme igang med bygginga. Etter å ha lest ganske mye nå så har jeg vel innsett at man bare må finne seg i å bestille steppere og drivere fra utlandet. Har bladd grundig i Elfa katalogen og finner jo forsåvidt mye der, men det er ikke mye erfaringer å spore opp med disse produktene brukt i hobby cnc sammenheng. Hvordan er Hobbycnc.com å handle hos? raske/pålitelige?

    Mikael på Skedsmokorset



  5. #85
    Registered
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    norway
    Posts
    55
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    HobbyCNC fungerte flott, både raske og pålitelige. De har en supportgruppe på yahoo der du kan stille spørsmål vedrørende deres produkter. Jeg kjøpte 4 axis pro kit. Satte det sammen og fikk testet det på en kveld.

    Henrik



  6. #86
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Nå har jeg fått melding om at posten har en pakke til meg. 900 i toll :-)
    Tar bilder når jeg pakker opp og poster her....



  7. #87
    Registered
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Norway
    Posts
    290
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Jeg tok en tlf til Tools i dag og sjekka pris på trapesgjengestenger (regner med dette er det samme som omtales som ACME screws)
    TR 12x3 i 1 meters lengder: 110,-/stk
    sekskant TR12x3 mutter: 60,-/stk

    Kan det stemme at det er dette som egner seg til cnc routere?? Jeg trodde det ville være mye dyrere? Altså ikke i kuleskrue prisklasse men betraktelig dyrere enn vanlige gjengestenger. Er det noen som har erfaring med disse?

    mvh
    Mikael

    Last edited by mcentric; 05-06-2009 at 08:05 AM. Reason: tilleggs info


  8. #88
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei.

    Jeg hadde heller satset på kuleskruer. Jeg fikk kjøpt en kuleskrue ifra Linermotionbearings på e-bay, 1250 mm lang, med mutter, maskinert slik jeg ville ha den. Den betalte jeg 850 kroner inkl frakt + toll.
    Det er IKKE noe upris.

    Jeg skjønner at noen har kanskje et litt begrensa budskjett, men det blir kanskje ikke så innmari mye dyrere fordi.


    Mvh Robert.



  9. #89
    Registered
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Norway
    Posts
    290
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Kuleskruer er åpenbart veien å gå... etterhvert Men til et første forsøk er jeg strålende fornøyd hvis jeg kan få trapesskruer og muttere til alle aksene for ca 500,-. Det må vel være et bedre alternativ enn vanlig gjengestang, som jeg ser mange bruker?



  10. #90
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Det er jo klart bedre

    Har du begynt og bygge?


    Mvh Robert.



  11. #91
    Registered
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Norway
    Posts
    290
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Nei, ikke kommet så langt ennå. Nå fokuserer jeg på å tegne ferdig designet jeg går for og regne ut et budsjett. Så blir det å sitte å vente på skattepengene i juni
    Det virker veldig betryggende at det finnes et såpass stort norsk CNC miljø her. Jeg har ingen problem med all den amerikanske og ellers engelskspråklige informasjon om emnet som ligger på nettet. Men når det kommer til anskaffelse av alle smådeler osv er det greit med folk som kjenner "lokalmiljøet" I tillegg er ikke tålmodigheten min kompatibel med postgangen fra det store utland

    miko



  12. #92
    Registered
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Norway
    Posts
    290
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Noen som har noen gode tips på hvor de selger 90 graders vinkel aluminiumsprofil? Har bare sjekka på nettet så langt men ikke funnet noen vanlig forhandlere som har dette. Maxbo, Byggmakker kanskje?



  13. #93
    Registered
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    norway
    Posts
    55
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Smith leverer en del Alu, i Trondheim er det ihvertfall en Smith-Byggern det går an å ringe til. Sikkert tilsvarende i resten av landet og

    Henrik



  14. #94
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Red face

    Quote Originally Posted by mcentric View Post
    Noen som har noen gode tips på hvor de selger 90 graders vinkel aluminiumsprofil? Har bare sjekka på nettet så langt men ikke funnet noen vanlig forhandlere som har dette. Maxbo, Byggmakker kanskje?
    Hei.

    Hvor bor du ?
    Hvor mye tenkte du på ?, Jeg jobber med stål og alu i Trondheim.


    Mvh Robert.



  15. #95
    Registered
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Norway
    Posts
    290
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    @ Henrik: Takk for tipset, skal sjekke. Forresten, hvor kjøpte du trafo til HobbyCNC kitet ditt?

    @ Robert: Jeg bor på Skedsmokorset. Nå har jeg ikke planene klare men jeg ville tro at noe sånt som 7-8m burde holde. Finnes det 90 graders V profiler på ca 25mmx25mm med tykkelse på feks 3mm? (noe lignende bildet midt på sida HER )

    Takk for hjelpen

    miko



  16. #96
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by mcentric View Post
    @ Robert: Jeg bor på Skedsmokorset. Nå har jeg ikke planene klare men jeg ville tro at noe sånt som 7-8m burde holde. Finnes det 90 graders V profiler på ca 25mmx25mm med tykkelse på feks 3mm? (noe lignende bildet midt på sida HER )

    Takk for hjelpen

    miko
    Hei!

    Her har du en side til Norsk Stål, der finner du på 4. linja, 25X25X3 mm aluvinkel.
    Hadde jeg vært deg hadde jeg stukket innom en arbeidsplass der hvor de bearbeider stål, slik som vi i Trondheim Stål gjør. Tror det blir billigere enn å kjøpe noe annen plass. Kanskje du kan stikke innom Norsk Stål der du bor også om det finnes i nærheten.


    Edit: Jeg skjønner ikke helt hvorfor de nå ber om passord/logg inn, trengte ikke det når jeg fant vinkelen til og begynne med. Dere får prøve linkene


    Mvh Robert.



  17. #97
    Registered
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    norway
    Posts
    55
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by mcentric View Post
    @ Henrik: Takk for tipset, skal sjekke. Forresten, hvor kjøpte du trafo til HobbyCNC kitet ditt?
    Jeg bruker en 24V/350W MeanWell PSU. kan kjøpes hos elfa, eller billig på eBay



  18. #98
    Registered
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Norway
    Posts
    290
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by Vegabond View Post
    Hei!

    Her har du en side til Norsk Stål, der finner du på 4. linja, 25X25X3 mm aluvinkel.
    Da blir det en tur innom Norsk Stål på Furuset. Prisen var jo absolutt ikke avskrekkende heller takk for tipset!

    miko



  19. #99
    Registered
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Norway
    Posts
    290
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by henrikw View Post
    Jeg bruker en 24V/350W MeanWell PSU. kan kjøpes hos elfa, eller billig på eBay
    Jeg fant ikke noen vanlig trafo for chassimontering med 24V 10A hos Elfa. De hadde ringkjernetrafoer på 2x24V 300VA og det vil vel vel også gjøre nytten? Eller hva med en 2x12V 300VA med utgangene seriekoblet?? Begynner å bli noen år siden jeg hadde elektro gitt Jeg vil, så langt det lar seg gjøre, unngå ebay og andre utenlandske kjøp (som nevnt tidligere, jeg er ikke flink med tålmodighet og jeg har et par mindre heldige erfaringer med Postens toll/momsbehandling).
    Det låter bedre om jeg hadde kalt det et ønske om å støtte den lokale handelstanden... så jeg går for den

    miko

    *** Rettelse: jeg fant det selvsagt hos Elfa når jeg så rett sted jeg fant desverre også prisen

    Last edited by mcentric; 05-09-2009 at 03:10 PM. Reason: Blindhet


  20. #100
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei.

    Vil bare laste opp noen bilder hvor langt jeg har kommet. skal lage skikkelige føtter med justerbar høyde (da gulvet i kjelleren min er GANSKE skjeift!)

    Gantryen skal bekledes med 3 mm alu dørkeplate, på grunn av forsterking og utseende av den.

    Vel bekomme


    Mvh Robert.

    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Calling out to all Norwegians-p1010314-jpg   Calling out to all Norwegians-p1010315-jpg   Calling out to all Norwegians-p1010316-jpg   Calling out to all Norwegians-p1010321-jpg  



Page 5 of 8 FirstFirst ... 2345678 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

Calling out to all Norwegians

Calling out to all Norwegians