Calling out to all Norwegians - Page 4


Page 4 of 8 FirstFirst 1234567 ... LastLast
Results 61 to 80 of 141

Thread: Calling out to all Norwegians

  1. #61
    Registered
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Norway
    Posts
    61
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by jaru-eri View Post
    Hvilken tresort synes du er best å arbeide med?

    Jeg lurte på om jeg skulle teste ut PhotoVcarve og trenger å vite hvilken tresort som fliser minst av dem som er lettest tilgjengelig her i landet.
    Heisann
    Har ikke prøvd PhotoVcarve, så det vet jeg ikke.
    For min del foretrekker jeg hobbyplank av furu, lett å frese i og
    fliser seg ikke så lett hvis man har en god fres. Bruker for det meste
    90 graders V-not freser fra DeWalt, får god pris på dem, så derfor
    Når det gjelder profilkutt på skilt o.l. så har jeg slitt litt med pinnefreser
    for å få de til å holde, har kjøpt en 6mm enskjærs fra Luna, skal teste den ut snart..
    -R



  2. #62
    Member
    Join Date
    May 2006
    Location
    NORWAY
    Posts
    309
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Noen som vet om det er mulig å få tak i små v-reimer her til lands?

    Jeg har en Taig mill som jeg har klart å ødelegge to reimer på i løpet av kort tid.

    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Calling out to all Norwegians-taig-belt-jpg  


  3. #63
    Registered
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Norway
    Posts
    61
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by Vegabond View Post
    Hei alle sammen!, jeg er i gang med og bygge cnc nå , og dere er velkommen til og ta en titt i min tråd på Modellflynytt.no


    Mvh Robert.
    Hei. det dær modellflyforumet e litt tverr ang registrering- får derfor ikke sett bildene, trur du at du kan legge opp litt bilder her på forumet?
    -R



  4. #64
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Red face

    Jeg kan jo prøve på det vettu!

    Vel bekomme!!


    Mvh Robert.

    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Calling out to all Norwegians-bilde1-jpg   Calling out to all Norwegians-bilde2-jpg   Calling out to all Norwegians-bilde3-jpg   Calling out to all Norwegians-bilde4-jpg  

    Calling out to all Norwegians-p1010229-jpg   Calling out to all Norwegians-p1010230-jpg  


  5. #65
    Registered
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Norway
    Posts
    61
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by Vegabond View Post
    Jeg kan jo prøve på det vettu!

    Vel bekomme!!


    Mvh Robert.
    Lais, har skumlest tråden din på modellflynytt,hadde vært tykje arti å fått sett alle bildene dær, mn får liksom aldri aktiveringsmailen derfra, så det får bare være.. Blir helt sikkert en kjæmpemaskin det dær! Har fulgt litt med Tahustvedt sitt maskin-bygg her på forumet, han har vært en stor inspirasjon,å han får jo ei sabla fart på den maskin sinn Har du forresten bestilt drivere og stegmotorer enda? -jeg har et sett fra Probotix ( 260 OzIn ) ( http://www.probotix.com/index.php?vi...&product_id=18 ), men har bestilt en stk 3Nm stegmotor til mitt neste prosjekt, vet ikke om e bli å bruk den, men det e no kjækt å ha nåkka å pell på uansett.. Har et ganske bra budsjett i forhold til den første maskin e bygd, men tenkt e sku klar å kom under 25K totalt.. Mye mulig at e rætt å slætt kjøp me nye drivere fra samme plass som kuleskruer og lineære skinner kommer fra, men da må de dukke opp ganske snart etter påske, da det no e over 3 uker sia e bestilte de og har fått en del tvetydelige meldinger fra selger.. Har betalt med Paypal da, så det går sikkert uansett bra tilslutt....

    ...er det forresten noen som har opplevd å måtte oppgi fullt fødselsnr og pers.nr i "etterkants e-mail" til selgere av CNC utstyr utenlands- f.eks England for at selger skal sende varene?

    -R



  6. #66
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Red face

    Hei!

    Det er ikke så interesange bilder før disse jeg la inn. Det er mine første bygge bilder.

    Har ALDRI! hørt at man må gi hele peronopplysningen ved kjøp på internett, det anbefaler jeg på det sterkeste at du ikke gjør!

    Ellers så har jeg Nema 23, 270 oz/in motorer ifra Kellin Inc
    Og et MDFLY kort som jeg kjøpte brukt sørant ifra.

    Har en kamerat som skal hjelpe meg med det elektriske, og han sier dette kortet er for lite. Noen som kan anbefale et nytt et? eventuelt strømforsyning?



    Mvh Robert.

    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Calling out to all Norwegians-p1010221-jpg   Calling out to all Norwegians-md3axis8435-jpg  


  7. #67
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by MitzuRazing View Post

    ...er det forresten noen som har opplevd å måtte oppgi fullt fødselsnr og pers.nr i "etterkants e-mail" til selgere av CNC utstyr utenlands- f.eks England for at selger skal sende varene?

    -R
    Ville aldri kjøpt noe fra et sånt firma. Så enkelt er det.
    Matthew



  8. #68
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Kabel DB25M - DB25F - hvor får jeg tak i det?

    Såvidt jeg forstår trenger jeg en kabel med 25 pins male og 25 pins female for å koble parallell porten på pc med hobbycnc kortet mitt. Trodde i utgangspunktet at det var enkelt å få tak i, men enten er jeg dårlig å lete eller så har de hverken på clas'en, biltema, lefdal, elkjøp eller komplett. Noen som vet hvor jeg kan få tak i noe sånt, helst lokalt (Bergen) eller innen norge?
    Thanks,
    matthew



  9. #69
    Registered
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    norway
    Posts
    55
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hva med denne fra Mamoz? https://www.mamoz.no/mamozv3/default...aign=DCA-316-5

    "CC Modem/Parallell Extension Cable DB25M/DB25F 5m" skulle vel stemme

    Henrik



  10. #70
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Flott, Henrik, takk for hjelpen! Mulig den blir i lengste laget i forhold til signalene som skal sendes, men til den prisen er det vel verdt et forsøk. Takk!

    Auda! De skulle ha 149,- for å sende en 30 kroners kabel! Portogalskapen i Norge kjenner ingen grenser... Jeg får prøve å lete litt mer...

    Det jeg ønsker å lage er en kombi cnc. Jeg trenger en som både kan kutte vinger av isopor (hot wire cutter) og som kan frese ut deler. Har noen hørt om et sånt produkt tar jeg gjerne imot info, har 10 (minst) tommeltotter når det gjelder mekanikk...

    Matthew

    Quote Originally Posted by henrikw View Post
    Hva med denne fra Mamoz? https://www.mamoz.no/mamozv3/default...aign=DCA-316-5

    "CC Modem/Parallell Extension Cable DB25M/DB25F 5m" skulle vel stemme

    Henrik




  11. #71
    Registered
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    norway
    Posts
    55
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    De har en kabel på 1.8m også Du er ikke i nærheten av en fysisk butikk da?

    https://www.mamoz.no/produkt/DCA-316...ion_Cable.html

    Henrik



  12. #72
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Jeg regnte med at de var tilgjengelig i de "vanlige" hobby/elektrobutikkene, men har ikke funnet noen i Bergen med kabelen. Skal sjekke eBay og e-avfallsbingen på jobben, kanskje det er noe der... Takk for hjelpen anyway!
    matthew



  13. #73
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Norway
    Posts
    14
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Heisann!

    Noen som har litt peiling på terminologi her?
    Skal sette opp innstillingene i mach3 for driverkortet og stepperene mine.
    I en mach3 guide nevnes det microstep. Hvor mange microstep er det i et fullt step? jeg kan nemlig bare sette opp driverkortet mitt med 1/1,1/2 og 1/8
    step. må derfor vite dette med microstep for å regne om.....
    Hva anbefales det å kjøre med? fullstepp, halvstep, microstep......?
    Takker for all hjelp!
    Hilsen Reidar



  14. #74
    Registered
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Norway
    Posts
    10
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei Reidar

    Stepmotorene du har har trolig 200 step per omdreining, dvs et step er 1.8 grad (360/18=1,8). Drivere han eletrisk/Elektronisk dele opp motor i deler av step. Jo flere delinger, jo bedre oppløsning. Benytter du halvstep 1/2 så må det til 400 pulser for å få motor til å gå en omdreining, 1/8 betyr altså 1600 pulser. Du må bestemme deg for hvor nøyaktisk du vil ha din maskin. Er 200 step/omdr tilstrekkelig? Da lar du det stå 1/1. For med økt oppløsning går maks matehastighet ned i samme faktor siden PC må pulse 8 ganger flere step i oppløsning 1/8 enn oppsett på 1/1.

    HB



  15. #75
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Norway
    Posts
    14
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by silentool View Post
    Hei Reidar

    Stepmotorene du har har trolig 200 step per omdreining, dvs et step er 1.8 grad (360/18=1,8). Drivere han eletrisk/Elektronisk dele opp motor i deler av step. Jo flere delinger, jo bedre oppløsning. Benytter du halvstep 1/2 så må det til 400 pulser for å få motor til å gå en omdreining, 1/8 betyr altså 1600 pulser. Du må bestemme deg for hvor nøyaktisk du vil ha din maskin. Er 200 step/omdr tilstrekkelig? Da lar du det stå 1/1. For med økt oppløsning går maks matehastighet ned i samme faktor siden PC må pulse 8 ganger flere step i oppløsning 1/8 enn oppsett på 1/1.

    HB
    TUSEN TAKK HB!!!!
    Dette var jo greit forklart. holder på å bygge den første maskinen min, så det dukker opp litt spørsmål etterhvert. Er akkurat ferdig med å bygge driverkortet, strømforsyningen og diverse inn i pcèn. har bare testet ut motorene på benken foreløpig. Siden de "låste" seg på høye turtall når jeg "jogget" de, tenkte jeg at jeg kansje burde forandre oppsettet. Men nå ser jeg at dette sansynligvis er maks turtall jeg får på de, og at det ikke hjelper å sette ned til 1/8.....
    Reidar



  16. #76
    Registered
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    norway
    Posts
    55
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by Raptorman View Post
    TUSEN TAKK HB!!!!
    Siden de "låste" seg på høye turtall når jeg "jogget" de, tenkte jeg at jeg kansje burde forandre oppsettet. Men nå ser jeg at dette sansynligvis er maks turtall jeg får på de, og at det ikke hjelper å sette ned til 1/8.....
    Reidar
    Sjekk posten ang. microstepping of mid band resonance her: http://www.cnczone.com/forums/showpo...81&postcount=7

    du kan forhindre resonans ved å justere steppingen din.

    Henrik



  17. #77
    Registered
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    Norway
    Posts
    8
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Heisan, her var det liv! Driver å prosjekterer en plasma-kutter på ca 3 x 1.5 meter, servodrevet. Ser at det mange som bestiller føringer fra USA. Finnes det ikke leveradører i norge da? Momentum har føringer fra skf, og Rollco har mange ting. Har ennå ikke bestemt meg for drivverk, men tror kanskje det blir remdrift. Mindre slakk, men kanskje støv kan bli et problem...



  18. #78
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei.

    Jeg hadde en norsk side hvor de selger skruer i så fall, men finner den ikke igjen. Når du skal ha 3 m, og eventuelt kuleskrue, tror jeg de blir EKSTREMT! dyre...

    Reimdrift har jeg også stor trua på når det gjelder slike maskiner, støvet er det jo bare og børste av


    Mvh Robert.



  19. #79
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Nå har cnc kontroollerpakken med steppere ligget hos tollvesenet i ei uke, hvor lenge skal jeg vente??



  20. #80
    Registered
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Norway
    Posts
    61
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by Odeott View Post
    Nå har cnc kontroollerpakken med steppere ligget hos tollvesenet i ei uke, hvor lenge skal jeg vente??
    Hei.
    Trur ikke e villa holdt pusten..
    Sist gang e bestilte fra Probotix.com (USA) så tok det totalt 5 uker,
    iallefall 2 av de ukene var tollvesenets treghet, hvis de ikke skal ligge
    i karantene el lign. irriterende e d uansett..
    Akkurat nå venter jeg på deler fra Damen cnc i nederland, -samme leksa dær
    med posten, eller tollklareringen om du vil..

    Må få lov til å trekke fram et par leverandører som jeg bruker da, både
    http://www.damencnc.com/ og
    http://www.slidesandballscrews.com har jeg brukt opptil flere ganger
    med godt hell
    Med damen må man bare minne han på å trekke fra EU momsen..

    -R.



Page 4 of 8 FirstFirst 1234567 ... LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

Calling out to all Norwegians

Calling out to all Norwegians