Calling out to all Norwegians - Page 3


Page 3 of 8 FirstFirst 123456 ... LastLast
Results 41 to 60 of 141

Thread: Calling out to all Norwegians

  1. #41
    Registered
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Norway
    Posts
    10
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Trondheim

    Hei.

    Bygget om en gammel Bridgeport til CNC med stepmotorer. Kjøpte meg kuleskruer og satte de inn på X og Y. Brukes bare på tre, men freser også greit i stål. (Kjører pent, små stepmotorer). Kostet meg 6000,- alt i alt.
    Har også en Taig-desktop med 4 akse for å småpusle med. Den er svak, så trengte mer power. Derfor kjøpt en Syil X4pluss fra USA som kommer om ca 1 mnd. (Selvfølgelig når dollarkursen var på topp).

    Kjører på Turbocnc da jeg er såpass gammel at DOS er barnelærdom. Får også brukt de gml PC-ene jeg har hatt nedstøvet de siste 10-12år.

    Prosjekt nå er å lage en probe for å digitalisere.



  2. #42
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by klodrik View Post
    hei, fra bergen her.eg vurderer å lage en cnc maskin, selve byggingen av den tror eg ikke blir noe problem. men eg kan litte eller ingenting om elektro. noen som kan hjelpe meg litt med ka eg trenger for å få en cnc maskin til å funke.

    ka koster det egentlig å lage en cnc maskin? kor mye har dere brukt på deres?

    mvh
    klodrik.



    Hei klodrik!
    Er fra bergen selv, har nettopp begynt å interessere meg for cnc. Jeg har bestilt både 3 axis og 4 axis controller kort fra hobbycnc. Har bygget 3 axis'en, venter 4 axis'en i posten. Har også bestilt stepper motorer fra kina, som posten har vært så vennlig å sende innom Åsane på veien fra Kina


    Jeg har også kjøpt planer fra rockcliff. Planene er å lage vinger til modellflyene mine, men jeg har forstått at cnc'er kan brukes til veldig mye rart. Jeg har et relativt trangt budsjett, så det kan ta litt tid å få samlet sammen det jeg trenger. Kjøper du en hobbycnc driver byggesett kan jeg lodde den for deg dersom du ikke ønsker å gjøre det selv. Bortsett fra det har jeg foreløpig ikke så mye mer kunnskap å bidra med, dessverre! Her er link til en sprø (men veldig hyggelig!) mann, han har bygget cnc med deler fra clas ohlson og biltema. Hvorfor han er gal vil du skjønne når du ser hva han bruker cnc'en til...http://www.hoddo.net/index.html

    Hilsen,
    matthew



  3. #43
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei folkens tenkte jeg skulle vise hvor langt jeg er kommet med min CNC fres. Jeg bygger en JOes Hybrid 2x2 (kortet den ned fra 4x4)





    Den er baset på 3 alu profiler med MDF til hjelp. Ramma er av stål.
    Jeg har nettop fått 3 lead screws fra USA som jeg må montere.

    Elektronikken har jeg ikke kjøpt men jeg vurderer sterkt hobbycnc. Men da må jeg lære meg å lodde.

    Har dere andre noen bilder?



  4. #44
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Stilig bord Odeott! Håper du kan holde oss oppdatert med mye gode bilder og lenker for oss som ikke er bevandret innen mekaniske discipliner!

    Er du ikke intressert i å lodde selv kan jeg gjøre det for deg, bare gi meg et ord, det er fort gjort.

    Hilsen,
    matthew



  5. #45
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Norway
    Posts
    14
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Heisann

    Heisann kjære landsmenn!
    Artig å se at cnc hobbyen brer om seg her i landet også. Er selv helt ny i "gamet" men tar en ting av gangen. Kjøpte nettop et 3 axis sett fra den engelske ebay siden. krona er sterkere mot pundet enn dollaren for tiden, så jeg leter først der hvis jeg trenger noe. Har koblet opp motorene opp alt på stuebordet, og leker litt med mach3. Planlegger å bygge driverkortet strømforsyningene inn i den gamle pc`en som har støvet ned i mange år. Det er et gammelt atx maxitower, så jeg har god plass. Ønsker ikke masse ledninger og bokser rundt om i verkstedet.
    Tenkte egentlig å lage et oppsett for plasmakutting av stål og alu siden jeg nettopp kjøpte en ac/dc tig maskin med innebygd plasmakutter. Driver også å leker meg litt med denne, siden det er dritfett å sveise aluminium!!!

    Hilsen Reidar
    Mandal



  6. #46
    Member
    Join Date
    May 2006
    Location
    NORWAY
    Posts
    309
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Sjekk denne:
    http://www.geckodrive.com/

    Ikke billigste løsningen, men trolig den beste med hensyn på kvalitet og ikke minst at driverne er frakoblingssikker. Dvs. at de går ikke opp i røyk dersom du er uheldig og kobler fra en motor mens strømmen er på...



  7. #47
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hva med strøm forsyning. Finnes det noen billige som er tilgjengelig i norge uten en million i frakt?



  8. #48
    Member
    Join Date
    May 2006
    Location
    NORWAY
    Posts
    309
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Strømforsyning kan du søke etter på Ebay.uk eller Ebay.com eller simpelthen lage deg en selv ved å kjøpe en trafo, en brolikeretter og en eller to passende kondensatorer til å glatte ut spenningen med.



  9. #49
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Norway
    Posts
    20
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei folkens!
    Jeg skal bygge meg en cnc router.
    Har fått steppmotorer og drivere å greier, så nå er det bare alt stålarbeidet igjen!
    På denne nettsiden/forumet: http://www.mechmate.com/ finner man det meste man trenger for å lage en cnc router.
    Her får man også alle konstrukjsjonstegninger av "orginalmaskina", men de fleste gjør en del endringer på konstruksjonen.

    Odeott, du finner strømforsyninger her:http://no.rs-online.com/web/search/s...3#Transformers
    Her er hovedsiden til dette nettstedet : http://no.rs-online.com/web/home.html

    Jeg skal selv bygge en power supply, og skal da bruke en toroid transformers som du kan se her: http://no.rs-online.com/web/search/s...2&N=4294516904

    Vi skulle hatt et norsk cnc nettsted!
    Hilsen Trondheim!



  10. #50
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Jeg sliter litt med strømforsyninger. Skjønner ikke halt hva det går i.
    Hvis jeg går for hobby cnc (ser slik ut nå) så vil jeg ha en Transformator som passer til denne.
    http://www.hobbycnc.com/products/hob...oard-packages/
    Dette skjønner jeg input, bør være 240v AC output: 35v og siden jeg ska ha fire steppere på 3a må jeg da ha en output på min 12A. Om jeg går for 4.2v eller 3v stepper er jeg ikke sikker på. Usikker hva det har å si for valg av PSU. 4.2x4=16.8v 3x4=12v??

    "This system operates at @34VDC giving much higher performance over 24VDC 6V 2A rated stepper systems"

    Hva betyr 24vdc 6v 2A ? Spesielt den 6v biten.

    AAARRRRRGGGGG jeg må lese meg opp :-)



  11. #51
    Member
    Join Date
    May 2006
    Location
    NORWAY
    Posts
    309
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by Odeott View Post
    Jeg sliter litt med strømforsyninger. Skjønner ikke halt hva det går i.
    Hvis jeg går for hobby cnc (ser slik ut nå) så vil jeg ha en Transformator som passer til denne.
    http://www.hobbycnc.com/products/hob...oard-packages/
    Dette skjønner jeg input, bør være 240v AC output: 35v og siden jeg ska ha fire steppere på 3a må jeg da ha en output på min 12A. Om jeg går for 4.2v eller 3v stepper er jeg ikke sikker på. Usikker hva det har å si for valg av PSU. 4.2x4=16.8v 3x4=12v??

    "This system operates at @34VDC giving much higher performance over 24VDC 6V 2A rated stepper systems"

    Hva betyr 24vdc 6v 2A ? Spesielt den 6v biten.

    AAARRRRRGGGGG jeg må lese meg opp :-)
    Den boksen på bildet har strømforsyning, men tilpasset det amerikanske nettet på 115 volt. Dvs at du vil trenge en omformer fra 230 volt til 115 volt. Disse kan være ganske dyre, så det kan være like greit å skifte ut transformatoren i boksen til en som er beregnet på 230 volt og gir en utspenning på ca 24 - 30 volt og tåler et strømuttak på ca 15A.

    6V er antakeligvis spenningen som driver breakout-modulen eller interfacet. Dvs den første modulen etter ingangen som forsterker pulsene fra skriverporten før de går videre til driverne. Det betyr at trafoen også må ha en utspenning på 5-6 volt.

    Tror det blir litt komplisert dersom du ikke har erfaring med elektronikk fra før, så det enkleste vil være å kjøpe en boks som er beregnet for det europeiske nettet.



  12. #52
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Norway
    Posts
    14
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Smile srømforsyning

    Odeott:
    Jeg bruker bare en strømforsyning på 28volt.
    5volt`en tar jeg ut fra strømforsyninga på pc`en. På en ATX strømforsyning går det ledninger i par ut fra strømforsyningen. På disse sitter det som regel hvite kontakter til cd-rom, hardisker etc. Mål deg frem med et multimeter, men etter som jeg husker er det den svarte og røde som gir 5volt. den svarte og gule gir 12 volt og er glimrende å koble vifte til for kjøling av kontrollerkortet. Jeg byggde kontrollerkortet og 28v. forsyninga inn i pc`en for å slippe så masse kabler....
    Husk å mål deg frem først!!!
    hilsen fra Mandal



  13. #53
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Nå har jeg kjøpt Hobbycnc Pro kitet.
    4 akset.
    "Included in this assemble-it-yourself package kit is a cooling fan and guard, DB25 Parallel Port Cable, stepper motor cable, hookup wire, fuse holders and fuses, filter capacitor, switch, 35A 600V bridge diode, heat shrink tubing for the motor/cable splices, grommets, labels, ALL hardware, instructions, wiring diagram, and full size template drawings to help eliminate layout errors"

    305oz unipolar steppers

    Wish me luck with the soldering......Now I need a soldering station any recommendations??

    Nå trenger jeg en boks, strømforsyning og selve fresen.





  14. #54
    Registered
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    norway
    Posts
    55
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Tja, jeg har gode erfaringer med Weller loddestasjoner

    Bestemt deg for PSU? Jeg gikk for et MeanWell switching supply fra Elfa.

    Henrik.



  15. #55
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Jeg trenger en på 34vdc



  16. #56
    Member
    Join Date
    May 2006
    Location
    NORWAY
    Posts
    309
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by MitzuRazing View Post
    Heisann.
    For min del fant jeg "hjemme-cnc" verden ved et søk etter en lader til
    servobatteriet til en FG radiostyrtbil..lang historie..hehe. Bygde en maskin i 22mm MDF i fjor,
    med skuffeskinner fra Biltema som lineære føringer og M12 gjengestenger som Skruer..
    Har funnet denne maskinen helt ok for skilt i treverk og plexiglass,
    men den sliter kraftig med Aluminium..hehe, ja samt at arbeidsområdet
    er litt lite.. har en hjemmeside der det ligger noen bilder av maskinen;
    http://home.no/artikar/CNC.html
    Maskinen er bygd opp noe sånn som denne;
    http://majosoft.com/engraving/html/w...raving_mac.HTM
    hadde ingen tegninger eller slikt, men med litt fantasi så ser man jo hvordan ting kan gjøres..
    Av CAD/CAM programmer kjøpte jeg først V-Carve Pro 4.6, fra Vectric.com,
    men oppgraderte til Aspire i januar..
    For tiden bygger jeg en ny og større maskin i aluminium..
    Har en byggelogg her på forumet; http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=76074
    Har akkurat bestilt lineære føringer på 160cm, kuleskruer på 150cm og noen andre småting fra http://www.slidesandballscrews.com ,så
    er veldig spent på disse- og ikke minst om de ankommer Tromsø før påsken..

    Go hælg!!
    Hvilken tresort synes du er best å arbeide med?

    Jeg lurte på om jeg skulle teste ut PhotoVcarve og trenger å vite hvilken tresort som fliser minst av dem som er lettest tilgjengelig her i landet.



  17. #57
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    det billigste er vel hobbyplater av furu. Har du kjøpt deg photoVcarve?



  18. #58
    Member
    Join Date
    May 2006
    Location
    NORWAY
    Posts
    309
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Jeg har bare prøvd trial versionen. Den jeg lastet ned kan man prøve ut, men den genererer et slags vannmerke på bildet. I furu funker det forsåvidt dersom man lager litt store bilder med litt tykke dype spor, men på mindre flater med tynne detaljerte linjer er det vanskelig å unngå at bildet blir ødelagt når man skal bearbeide det i ettertid med farging og pussing.

    Jeg vet at treskjærere generelt foretrekker bjerk og kirsebær. Har du noen erfaring med slike materialer?



  19. #59
    Registered
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Norway
    Posts
    1
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    CNC i gang i Bergen!

    Kjekt å høre at det er flere som bygger CNC her til lands. Jeg har bygd en Solsylva model tildligere nå og er nå igang med å bygge 2 stk. JOE's CNC model 2006 sammen med en kamerat. Satser på 2 starts trapesgjenger med 8 mm stigning.



  20. #60
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Red face Cnc bygger ifra Trondheim!

    Hei alle sammen!, jeg er i gang med og bygge cnc nå , og dere er velkommen til og ta en titt i min tråd på Modellflynytt.no


    Mvh Robert.



Page 3 of 8 FirstFirst 123456 ... LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

Calling out to all Norwegians

Calling out to all Norwegians