Calling out to all Norwegians - Page 2


Page 2 of 8 FirstFirst 12345 ... LastLast
Results 21 to 40 of 141

Thread: Calling out to all Norwegians

  1. #21
    Registered
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Norway
    Posts
    7
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Hjemmebygget fres

    Hei Odeott
    Jeg tok utgangspunkt i byggebeskrivelsene hos: http://buildyourcnc.com/default.aspx
    men gjorde en del endringer etter eget hode. Motorer, drivere er fra Xylotex og fresen er en Keller.
    Ting virker ganske bra, men strever ennå med å lære meg Mach3. Foreløpig freser jeg etter strektegninger som jeg enten kopierer eller tracer fra foto ved hjelp av el lite CAD program jeg har. DevCadPro heter det og er et italiensk program. Bruker LazyCam for å generere G-koder. Så fresen er altså nå bare en gigantisk skriver/plotter.
    Hei så lenge
    Knut A



  2. #22
    Registered
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Norway
    Posts
    1
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei!

    Jeg lurer på om det er noen andre der ute som har en Gerber Dimension 200?



  3. #23
    Member
    Join Date
    May 2006
    Location
    NORWAY
    Posts
    309
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Jeg har en Taig som jeg kjøpte i deler på Ebay. Måtte da også skaffe meg en omformer fra 110-220v siden den kom fra USA.

    Holder for tiden på med en router (kjøpt på Ebay.uk) Har kjøpt mye billige kontroller kort, step motorer og freser på Ebay fra kinesiske selgere. Betaler bare en brøkdel av norske priser.

    Kjøpte meg også en Kress 1050FME fres. God kvalitet i forhold til pris, men man må kjøpe spennhylser i tillegg og disse kan variere i pris.



  4. #24
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Flott. er det none som har noen bilder av maskiner de bruker eller av ting som er laget med maksinene?



  5. #25
    Registered
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    Norway
    Posts
    34
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Snart får jeg håpe for min del.
    Har kjøpt noen lineære føringer fra USA, men det ser ut til å ta tid i posten gitt.

    Jeg har stort sett alle tegningene ferdig, å deler er i hus.
    Steppmotor og kontroller kort er i boks. dette er testet i en benk jeg laget i treverk i fjor høst.

    Jeg vet nå ikke helt hva jeg skal bruke denne fresebenken til, men jeg driver med litt rc prosjekter, så noe skal det vel bli.

    Har ett prosjekt om å bygge om en FG til 4wd.



  6. #26
    Registered selbuss's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    thailand
    Posts
    11
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default kjekt å se normenn her

    Jeg holder på med en maskin,lik den " build your cnc", jeg bor for tiden i Thailand og det er vanskelig å få fatt i materialer men har gått greit så langt, venter på motorer og electronikk fra statene så når de kommer får jeg kanskje maskinen i gang, er ny på dette området og strever litt med programmene.Har pensjonert meg og ting tar litt lengre tid enn før

    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Calling out to all Norwegians-bile2-1-1-jpg  


  7. #27
    Registered WillyK's Avatar
    Join Date
    Oct 2008
    Location
    Norway
    Posts
    12
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default CNCzone Enebakk Akershus!

    Hei!
    Willy fra Enebakk her.
    Har lest CNCzone lenge. Kjøpte på slutten av fjoråret en gammel Lidkøping svarv. Stor og tung og godt potensiale: Skal bli en CNC-maskin for dreiing og fresing. Har nok en lang vei å gå, men forsåvidt god tid: kun for hobby.
    Hva med norske forum med CNC-tema? Vet noen om noe?



  8. #28
    Registered selbuss's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    thailand
    Posts
    11
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default ingen forum på norsk

    Jeg har prøvd å finne norske sider om temaet cnc men jeg sitter i thailand og så langt har jeg bare funnet noen innlegg ang rc hobby ikke noen konkrete cnc sider men har sett på cncznone at der er flere nordmenn som svarer på innlegg, hadde vært gøy å fått flere nordmenn her og, jeg planlegger en ny maskin etter jeg er ferdig med den første, men for øyeblikket får jeg ikke til å lage g-coder skikkelig de virker feil når jeg kjører de i Mack3, får håpe jeg klarer å løse problemene etter hvert



  9. #29
    Registered
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    Norway
    Posts
    34
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by selbuss View Post
    Jeg har prøvd å finne norske sider om temaet cnc men jeg sitter i thailand og så langt har jeg bare funnet noen innlegg ang rc hobby ikke noen konkrete cnc sider men har sett på cncznone at der er flere nordmenn som svarer på innlegg, hadde vært gøy å fått flere nordmenn her og, jeg planlegger en ny maskin etter jeg er ferdig med den første, men for øyeblikket får jeg ikke til å lage g-coder skikkelig de virker feil når jeg kjører de i Mack3, får håpe jeg klarer å løse problemene etter hvert

    Jeg hadde også problemer med Mack3 og g-coder. men så fikk jeg tak i linux, å der er det ett bra program som jeg er fornøyd med. dette funker for meg ihvertfall.

    Men jeg husker ikke navnet, men jeg skal hente den laptop'en som dette ligger på, så skal jeg skrive til deg igjen. Å dette er gratis.



  10. #30
    Registered selbuss's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    thailand
    Posts
    11
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default hei nitrov

    disse linux greiene, betyr det at jeg må ha linux på maskinen i stedet for internet explorer?



  11. #31
    Registered
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    Norway
    Posts
    34
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei Selbuss.

    Da må du ha linux på maskinen i steden for windows.

    EMC heter dette programmet som ligger i linux.



  12. #32
    Registered
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Norway
    Posts
    61
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Heisann.
    For min del fant jeg "hjemme-cnc" verden ved et søk etter en lader til
    servobatteriet til en FG radiostyrtbil..lang historie..hehe. Bygde en maskin i 22mm MDF i fjor,
    med skuffeskinner fra Biltema som lineære føringer og M12 gjengestenger som Skruer..
    Har funnet denne maskinen helt ok for skilt i treverk og plexiglass,
    men den sliter kraftig med Aluminium..hehe, ja samt at arbeidsområdet
    er litt lite.. har en hjemmeside der det ligger noen bilder av maskinen;
    http://home.no/artikar/CNC.html
    Maskinen er bygd opp noe sånn som denne;
    http://majosoft.com/engraving/html/w...raving_mac.HTM
    hadde ingen tegninger eller slikt, men med litt fantasi så ser man jo hvordan ting kan gjøres..
    Av CAD/CAM programmer kjøpte jeg først V-Carve Pro 4.6, fra Vectric.com,
    men oppgraderte til Aspire i januar..
    For tiden bygger jeg en ny og større maskin i aluminium..
    Har en byggelogg her på forumet; http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=76074
    Har akkurat bestilt lineære føringer på 160cm, kuleskruer på 150cm og noen andre småting fra http://www.slidesandballscrews.com ,så
    er veldig spent på disse- og ikke minst om de ankommer Tromsø før påsken..

    Go hælg!!



  13. #33
    Member
    Join Date
    May 2006
    Location
    NORWAY
    Posts
    309
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hvilken type frese/graveringsverktøy vil du anbefale for rene kutt. Kan du si litt om kuttdybde, spindel og matningshastighet for best resultat ang gravering i tre-materiale?



  14. #34
    Registered
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Norway
    Posts
    61
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by jaru-eri View Post
    Hvilken type frese/graveringsverktøy vil du anbefale for rene kutt. Kan du si litt om kuttdybde, spindel og matningshastighet for best resultat ang gravering i tre-materiale?
    Heisann, jeg sliter litt med å finne rett instillinger, men har funnet noe som fungerer noenlunde for MDF "riggen" min når det gjelder treverk.. "Rapids" på 1m/Min, "Plunge" på rundt 350mm minutt og kutt på 500mm/minutt. Mye mulig jeg er helt på vidda når det gjelder oppsett, skulle sikkert gått mye raskere men har litt slark i skuffeskinnene som kommer tydelig frem når jeg bryter på med kuttdybde over 3mm og hvis jeg går utover de hastighetene som jeg har nevnt over



  15. #35
    Registered selbuss's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    thailand
    Posts
    11
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    har nett fått motorer og elektronikk fra statene så jeg skal montere disse i neste uke så jeg og må lære litt om hastighet og mating, ellers går det greit når jeg prøvekjører motorene på bordet,har en del å lære når det gjelder programmene og



  16. #36
    Member
    Join Date
    May 2006
    Location
    NORWAY
    Posts
    309
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by MitzuRazing View Post
    Heisann, jeg sliter litt med å finne rett instillinger, men har funnet noe som fungerer noenlunde for MDF "riggen" min når det gjelder treverk.. "Rapids" på 1m/Min, "Plunge" på rundt 350mm minutt og kutt på 500mm/minutt. Mye mulig jeg er helt på vidda når det gjelder oppsett, skulle sikkert gått mye raskere men har litt slark i skuffeskinnene som kommer tydelig frem når jeg bryter på med kuttdybde over 3mm og hvis jeg går utover de hastighetene som jeg har nevnt over
    Fant en link selv ang dette:

    http://www.vortextool.com/images/chipLoadChart.pdf

    Jeg har også en Kress fres og kjøpte meg et sett med billige spennhylser fra denne selgeren:

    http://cgi.ebay.de/Spannzange-fuer-K...3A1|240%3A1318

    Lurte på om jeg skulle kjøpe meg noen Dremel 640 V-freser. Har du noen erfaring med disse?



  17. #37
    Member
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Norge
    Posts
    31
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei karer, kjekkt å se så mange landsmenn her inne.
    Mange helsinger fra Namsos



  18. #38
    Registered
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Norway
    Posts
    61
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by jaru-eri View Post
    Lurte på om jeg skulle kjøpe meg noen Dremel 640 V-freser. Har du noen erfaring med disse?
    Nei, ingen erfaring, kanskje du kan slenge opp en link??
    Kjøpte Kress'n min fra Damencnc.com, han var veldig ok å handle med. Har en mutter for hver spennhylse, litt dyrt,men akk så mye lettere å jobbe med..



  19. #39
    Member
    Join Date
    May 2006
    Location
    NORWAY
    Posts
    309
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by MitzuRazing View Post
    Nei, ingen erfaring, kanskje du kan slenge opp en link??
    Kjøpte Kress'n min fra Damencnc.com, han var veldig ok å handle med. Har en mutter for hver spennhylse, litt dyrt,men akk så mye lettere å jobbe med..
    De hylsene jeg kjøpte og linket til er av en litt annen konstruksjon og mye lettere å skifte enn den som fulgte med maskinen.
    Jeg har forøvrig bestillt to stk. dremel freser fra denne selgeren:
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=180338389468

    De skal visst være bra til v-karving i tre-materialer men er ikke så veldig holdbare i hardere materialer.



  20. #40
    Registered
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    norway
    Posts
    1
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    hei, fra bergen her.

    eg vurderer å lage en cnc maskin, selve byggingen av den tror eg ikke blir noe problem. men eg kan litte eller ingenting om elektro. noen som kan hjelpe meg litt med ka eg trenger for å få en cnc maskin til å funke.

    ka koster det egentlig å lage en cnc maskin? kor mye har dere brukt på deres?

    mvh
    klodrik.



Page 2 of 8 FirstFirst 12345 ... LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

Calling out to all Norwegians

Calling out to all Norwegians