Europe 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt


Results 1 to 13 of 13

Thread: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

  1. #1
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Hei folkens!

    Nå har jeg fått litt "fritid" til å gjøre litt morsomme prosjekter


    Nå er det en solid ramme som skal bygges, til bla plasma og routing, blir nok å kjøpe laser og 3d xtruder etterhvert, når pengboka tillater

    Jeg har fått frest ut konseptdelene, og det funker, så nå er det fullskala. Dette blir en ramme som er 100% maskinert.
    Hovedpoenget med at jeg lager en byggetråd er vel mest fordi at det er morsomt å dele med dere hva man gjør, og jeg håper å blåse liv i forumet her, her er det mange norske maskinister og hobbyfolk som meg her!

    Da jeg ikke har tilgang til en avstressningsovn for stål så blir jeg ikke å sveise, men heller maskinere alle bjelker og vinkler, slik at den er boltbar, og kan skrues i hop..dette tror jeg har mange fordeler For å holde ramma stabil, bruker jeg 20mm alu for vinkler, og 60x60x5mm kaldvalsa (hubstål?)

    Legger ut noen bilder av designet nå, og video kommer etterhvert av maskinering av deler, samt ramme og ihopsetning.

    Jeg har allerede fått frest ut alle delene, og testet presisjonen på ramma, og det er 99,9% innenfor målene som er satt.


    Her er detaljer rundt ramma:
    Mål: 1800x1650x100mm (freseområde)

    30mm HIWIN linear rails og bearings.
    Hypertherm Powermax 30XP
    CANDCNC Bladerunner x 4 (Motor og elektronikk)
    Hjemmebygd nedgiringskasse for alle akser utenom Z aksen (bruker ballscrew på den, da jeg allerede har fra en annen fres).

    Det blir 2 motorer på Y-aksen, og 1 på X aksen. Alt blir drevet av rack & pinion bortsett fra Z-Aksen.

    Rapids blir vel å ligge rundt 20m/min, maks fresehastighet med Powermax på 1-2mm stål ligger rundt 10m/min.
    Max kutt er 16mm på plasmaen. Alle typer materialer (metall).
    Da jeg ikke er sikker på om jeg vil ha vannbord eller downdraft bort (avtrekk) så bygger jeg ramma slik at den tåler vann. Det er snakk om 550L vann som jeg kan romme i bordet, så derfor er ramma bygd solid.

    Alle deler er bestilt, men desverre er det kun ramma (stålet) som jeg har fått, og venter enda på rack og pinion, samt stepper og hiwin rails + bearings.

    Dette blir ett prosjekt som jeg blir å holde på med når jeg har tid, men estimerer at den er oppe å går innen 2 måneder.
    Skal prøve å dokumentere alt arbeid med bilder og video.


    Her er noen bilder av fullskala test
    Jeg tok noen kontrollmål med en laser som også måler 1/10mm, de bildene kommer og snart.
    Med den mest nøyaktige laseren målte jeg 1650.2 i bredde, og 1729.8 i lengde. Det er 0.2mm misalignment på 1.8M!

    Da jeg bruker 30mm rails, er det 0.2mm pr. 1M som hiwin anbefaler som maks misalignment, så foreløpig ligger jeg innafor


    Similar Threads:
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt-plasma-ramme-003-jpg   1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt-plasma-ramme-004-jpg   1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt-plasma-alignment-002-jpg   1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt-plasma-alignment-004-jpg  

    1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt-plasma-alignment-005-jpg   1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt-plasma-alignment-013-jpg  


  2. #2
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Nice! Gleder meg til å se hvordan det går videre :-)

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


  3. #3
    Registered Stribolt's Avatar
    Join Date
    Sep 2015
    Location
    Tolvrød
    Posts
    1
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Hey! Kult prosjekt, holder på å planlegge cnc plasma prosjekt selv. Hvor kjøpte du Hiwin skinnene? og hva betalte du ink frakt?



  4. #4
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Quote Originally Posted by Stribolt View Post
    Hey! Kult prosjekt, holder på å planlegge cnc plasma prosjekt selv. Hvor kjøpte du Hiwin skinnene? og hva betalte du ink frakt?
    Hei!

    Kjøpte alt fra Automation Overstock i USA. Bruker Jetcarrier som fraktselskap (har ikke fått flypris enda, men er totalt 55KG som skal fraktes).



    Automation Overstock:
    1 AOS-AGR30U 1 EACH 130.95 130.95
    CUSTOM LENGTH AG LINEAR RAIL OVERSTOCK
    AGR30U1600H
    2 AOS-AGR30U 2 EACH 147.75 295.50
    CUSTOM LENGTH AG LINEAR RAIL OVERSTOCK
    AGR30U1800H
    3 AOS-AGW30SAZ1H 6 EACH 44.85 269.10

    Totalt 738$, dette er uten frakt til Norge.

    du kan og bruke Lineareasy.de , de er noe dyrere, men kan godt hende det blir billigere frakt
    Jeg slo til på en såkalt combo "deal", sparte vel 40$ på hver av de (totalt 3).

    De kapper og skinnene opp i eksakte lengder, så om du har 3d designet klart så får du det etter spec fra de



  5. #5
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Hvis du bruker Jetcarrier blir det trolig en del billigere å bruke sjøfrakt istedenfor flyfrakt siden det er såpass tungt.



  6. #6
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Dette ser jo ut som et spennende prosjekt
    Har selv bygget 3 maskiner (freser) og sitter nå og designer en egen Delta printer.

    Lykke til!, og ikke glem, det er ingen inne i dette forumet som blir sint på deg om du kommer med bilder!


    Mvh Robert.

    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html


  7. #7
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Quote Originally Posted by Vegabond View Post
    Dette ser jo ut som et spennende prosjekt
    Har selv bygget 3 maskiner (freser) og sitter nå og designer en egen Delta printer.

    Lykke til!, og ikke glem, det er ingen inne i dette forumet som blir sint på deg om du kommer med bilder!


    Mvh Robert.
    Hei og takk!

    Har jobbet mye i det siste med maskinen og designet. Blir litt mye jobbing når delene blir made in-house, mye tweaking samt oppsett av vertikal lathe på fresebenken...hoff..

    men må vel innrømme at det er gøy! og jammen har jeg lært mye

    Tror jeg brukte 3dager på å forstå hvorfor jeg fikk så mye friksjon i hjullagerne når jeg stramma de åt, til det gikk opp for meg at spacere imellom indre-ring og mutter gjorde susen. Seff fantes de ikke hos AEO/Tools, så måtte lage de selv

    Det å designe delene med 0.1mm toleranse er vel noe teoretikere gjør (som jeg gjorde), for så å hive deln på maskina igjen å frese toleransen opp til 0.5mm, som gjorde montasjen ca 100gang lettere

    Her er hvor langt jeg er kommer pr.dags dato, og hva som er blitt fullført:


    1. Ramme
    2. Nedgiringskasse
    3. Vertikal Lathe holder
    4. Custom Aksling for Pinion og Hjullager (For pkt.2)
    5. Bæreblokk for hjullager
    6. Gantry Bæreblokk
    7. Stepper Motor holdere samt holdere for "girkasse" etc.
    8. Custom Spacers pga custom aksling for hjullager

    Hater å legge bilder ut på dette forumet, da det tar en evighet å laste opp

    Så jeg linker heller til dropbox kontoen min, så får dere se de bildene jeg har tatt underveis.
    Maskinen er enda ikke ferdig, har X gantryen igjen samt å designe en multimount for Z aksen (Maskinen skal ikke bare brukes til plasma, derav stål-ramme )


    Fikk forsåvidt mer futt en jeg tenkte, kjørte 30M/min og motorene taklet opptil 40M, men ser ikke helt poenget med så raskt.


    Last edited by agurkmedia; 10-08-2015 at 07:07 PM.


  8. #8
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Her er posten til Dropboxen, skal redigere filmer etterhvert, men foreløpig er det prioritet å få maskina færdig først

    https://www.dropbox.com/sc/ebfg6kzpc...3kJaGVhJpWkCha



  9. #9
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Quote Originally Posted by Stigoe View Post
    Hvis du bruker Jetcarrier blir det trolig en del billigere å bruke sjøfrakt istedenfor flyfrakt siden det er såpass tungt.
    Det ble 1290 i frakt for 48kg (30mm rails), og det var flyfrakt!

    Det kaller jeg billig, de mottok den på fredag i USA, hadde den på Torsdag uka etter.

    1290 er med mva for de som lurte

    Så jetcarrier til å frakte maskindeler går fint, 1290 er gjerne en pris jeg betaler om noe skulle ryke å jeg trenger det asap



  10. #10

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    toft!!!



  11. #11
    Registered
    Join Date
    Oct 2015
    Posts
    17
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Hvordan går det med prosjektet?



  12. #12
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Quote Originally Posted by StarkJohan View Post
    Hvordan går det med prosjektet?
    Hei, jo det går bare bra.

    Måtte utenbys å jobbe noen måneder, og siden den siden i garasjen maskinen bygges på ikke er isolert, var det lite fristende å være "mekaniker" i -20c :P

    Maskinen er ferdig, driver nå kutter slades og annet snacks som skal være til maskinen selv, med maskinen

    Her er en liten av en jobb jeg gjorde for noen dager siden, grunnet for at det er pause i filmen var for at maskinen stoppet..og jeg klarte ikke å finne ut hvorfor..viste seg at jeg har skrudd softlimits på Z-aksen, og det funker dårlig med DTHC


    Maskinen er solid nok til å kutte aluminium med en 1.5kW spindel jeg har, men først må jeg kutte ute ca 450deler til cable tracks :P



  13. #13
    Registered
    Join Date
    Oct 2015
    Posts
    17
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: 1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

    Toppers! En gang ska jeg og bygge meg en svær maskin... Fantastisk jobb.



Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt

1800x1650 Plasma CNC Byggeprosjekt