Antikk CNC-maskin


Results 1 to 5 of 5

Thread: Antikk CNC-maskin

  1. #1
    Registered
    Join Date
    May 2015
    Location
    Norway
    Posts
    1
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Antikk CNC-maskin

    Hei!
    Dette er min første post her, så om noe går på tverke, så får jeg bare be om forståelse for det. Jeg har lenge lusket rundt i kulissene her, med andre ord vært innom og lest, uten å ha noen profil her. Jeg har lenge hatt lyst å bygge meg en liten CNC-maskin med XYZ akser, men det har blitt med lysta. Har egentlig alt for mange prosjekter på gang.

    Jeg har fått det man kan kalle en flying start på et CNC prosjekt. Jeg drev med dumsterdiving for noen uker siden, på leting etter matrialer til et annet prosjekt jeg har på gang. Og tro det eller ei, men jeg fant en CNC-maskin på dynga. Ikke store maskinen, ca arbeidsområde er 350x350x100 mm. Det viser seg at maskinen har stått på en videregående skole her på stedet, og er vel blitt et offer for modernisering, nedskjæring og omorganisering, og derfor havnet på dynga sammen med annet utstyr fra samme skolen.

    Jeg har delvis plukket sund maskinen for å komme til elektronikken, og det er tydelig å se at dette er veldig tidlige greier. 1988 er et årstall jeg fant på en av delene inni maskinen, og går derfor ut fra at maskinen er bygd en gang på slutten av 80 tallet. I CNC-sammenheng må vel dette anses for å være en antikk maskin, det lukter DOS og manuelle g-koder lang vei.

    Maskinen er produsert i Norge, av en bedrift ved navnet Spesial Produkter A/S i Kristiansund. Når jeg studerer maskinen litt nøye så får jeg en følelse av at dette er en prototype som det har hastet litt med for å få ut til kunde. Både mekanikken og elektronikken bærer preg av prototype. Printkortene til stepperdriverne er loddet og moddet. Mekanikken har løsninger som er helt utenkelig i dag på et ferdig produksjonsprodukt.

    Maskinen er et alle tiders prosjekt å bygge vidre på, og er helt ok stamme til et artig lite prosjekt. Jeg har tenkt å skifte ut all elektronikken med noe som er tilgjengelig og er kompitebelt med det som er av programvare i dag.
    Så om det er noen som har tips og ideer, så er dere hjertelig velkommen med innspill. Jeg har tenkt å holde det på et moderat nivå når det gjelder penger, så Gecko-drive blir litt over mål. Jeg mener det er mye å få tak i på ebay, er det noen som har erfaring med produkter derfra. Det har ogs vært artig å visst litt om historien bak produsenten av maskinen, så om noen kjenner til den, fortell fortell.

    Innspill og komentarer mottas med takk.

    Morten R

    Similar Threads:
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Antikk CNC-maskin-cnc-maskin-jpg   Antikk CNC-maskin-stepperdriver-jpg   Antikk CNC-maskin-str-mforsyning-jpg  


  2. #2
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Antikk CNC-maskin

    Hei Morten,

    jeg skal faktisk plukke opp en lignende maskin hos en kompis senere i dag, må være samme produsent. Tenker også å gjøre dette til en ebay-budsjettsak. Legger opp noen bilder senere.



  3. #3
    Registered
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Norway
    Posts
    11
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Antikk CNC-maskin

    Hei.

    Har to av disse, de ble solgt til en mengde yrkes-skoler da skolene ble "pålagt" å ha CNC på programmet.
    Ett system med maskin, PC og utstryr kostet i sin tid 250000.-
    Jeg tror de fleste maskinen ikke var i mye bruk da ingen hadde kompetanse til å lage ett tilpasset undervisningsopplegg.
    Det finnes sikkert unntak der noen lærer har vært entusiaster.

    Driverelektronikken er avlegs med ett spesial kontrollerkort i PC som var ISA basert.
    Å finne en PC idag med ISA buss er vanskelig, videre var all programvare DOS basert.

    Du bør ta vare på trafo, kondensatoret og likeretter - trafoen er virkelig overdimensjonert, jeg har brukt en av mine til å lage ekstern strømforsyning,
    en "analog" strømforsyning med trafo, likeretter og kondensatorer er å foretrekke fremfor et switch-mode powersupply,
    switch-mode kan være følsomme for motinduserte spenninger osv, dette er ikke noe problem for ett "analogt" powersupply.

    Du bør også ta vare på kontrolleren til spindel-motoren, den kan brukes til en annen spindel motor. Kontrolleren har inngang slik at turtallet på fresen kan styres fra Mach3, linuxCNC eller lignende.
    Jeg har ikke funnet noen frese-stål som passer inn i "chucksen" på spindel motoren, til å teste med har jeg brukt en liten Trend T5 fres.

    Kuleskruene er laget slik at de ikke tåler at aksene blir kjørt til de fysisk stopper i begge ender,
    jeg må bytte kuleskrue på Z-aksen på min maskin da den "lugger" og maskinen mister step.

    Håper å ha den oppe å gå i løpet av høsten.

    Hilsen Ragnar



  4. #4
    Registered
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Norway
    Posts
    4
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Antikk CNC-maskin

    Antikk CNC-maskin-20150802_195906-1024x576-jpg
    er det en slik verktøyholder du tenkte på ?

    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Antikk CNC-maskin-20150802_195906-jpg  


  5. #5
    Registered
    Join Date
    Jun 2006
    Location
    Norway
    Posts
    7
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Antikk CNC-maskin

    :-) jeg har også nettopp fått tak på en SP-FRES 22.0101 - kjenner til RVO kortet fra før, men....
    Jeg tenkte å bruke Geckodrives, men om dere har andre forslag så mottas det med takk...
    Vi får dele erfaringer :-)

    Hilsen
    Patrick, Fredrikstad



Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

Antikk CNC-maskin

Antikk CNC-maskin