Europe Importering fra Utlandet til Norge


Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 20 of 37

Thread: Importering fra Utlandet til Norge

  1. #1
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Importering fra Utlandet til Norge

    Hei,

    Som tittelen sier, er det noen som har erfaring av importering og fraktkostnader av middels/større maskiner til Norge?

    Har tenkt å bestille en Tormach PCNC 1100, med Deluxe Stand som da utgjør totalt 950kg ifg. Tormach. (2 paller)

    Tormach sier de leverer fra sitt varehus i USA.

    Foreløpig har jeg ikke funnet eksakt pris på levering til Norge for denne maskinen, har etterspurt endel selskaper nå, å venter enda på svar.

    Om noen har fått fraktet større/tyngre deler inn til Norge, hvilken pris og selskap brukte dere?

    Similar Threads:
    Last edited by agurkmedia; 07-29-2014 at 07:34 AM. Reason: Glemte å nevne avsenderland


  2. #2
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Hei,

    Bare til info:

    Fikk pris fra UPS SCS (Søsterselskap av UPS) på totalt 14k. Det er helt frem til døra, fra leverandørens varehus.

    Jetcarrier tok 7800,- fram til døra, men da skulle fraktselskapet fra USA til havneporten ha 11k, forstår ikke hvorfor, men...

    Så mitt billigste alternativ og fordelen med å forholde seg til 1 selskap ble UPS scs.
    Må si jeg er litt oppgitt hvor vanskelig det er å få pris for enkle folk, og hvorfor ikke leverandørene i USA støtter international shipping.

    Så nå venter jeg på å motta det nye familiemedlemmet her i huset
    Planen med maskinen er å ta på meg mindre oppdrag, og lage deler for RC hobbyer.

    Har ca 2 års erfaring med cnc maskinering, så foreløpig er jeg bare nybegynnern som har fått ett større leketøy



  3. #3
    Gold Member
    Join Date
    Jun 2006
    Location
    Suffolk, UK
    Posts
    2512
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    I paid USD 942 just for the bare mill in 2006, door to door Stavanger. Shipping arranged by Tormach all I had to arrange was the freight forwarder in Norway.

    Phil



  4. #4
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    What company did you use? Schenker?

    Alot have changed the past 8 years, and I hope the freight companys fee's has aswell, or my research for cheapest freight was crap.

    I didn't see Tormach offering freight to Norway?



  5. #5
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Ser ut som en flott maskin, gratulerer. Hva kom den på totalt? Hva er kapasiteten på den?



  6. #6
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Hei Henrik,

    Usikker på hva du mener med kapasitet.

    Freseområde er vel ca 40x24x40 xyz.
    Maks arbeidsvekt på fresebenk er rundt 240kg. Freser alt av metall/stål med forbehold i hastigheter. Det ikke en kraftig produksjonsmaskin

    Totalt med en god del ekstrautstyr kom den på 106k. Så kommer frakt i tillegg og moms såklart. Heftig investering men jeg nyter all tid med slikt utstyr. Valget mellom Novakon og Tormach tok litt tid, men jeg leste at novakon sitt utstyr røk veldig fort pga litt kjappe kvalitetssjekker i sluttfasen av linja. Mer maskin for pengene med en Novakon, men jeg gikk for tormach pga masse ferdig ekstrautstyr tilgjengelig og support i alt fra postprocessor og setups på youtube.



  7. #7
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Blir spennende å se hva du klarer å trylle ut av den. Post gjerne bilder når den er på plass!



  8. #8
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Dette er spennende. Når ankommer maskinen? Hvilke ekstrautstyr kjøpte du med? Eneste "problemet" jeg ser med Tormachen er at det er litt svak spindel?

    Jeg sikler på en brukt HAAS Super Mini Mill 2, men det er en stor investering.



  9. #9
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Ifølge UPS så skal den ankomme 15.oktober, men jeg tror det er i havnen i Oslo.
    Så om jeg beregner 7-10dager derifra til hit så har jeg den nok i slutten av Oktober.

    Jeg kjøpte en hel masse holdere og probes, samt dreie utstyr da jeg skal sette opp Tormachen som en vertikal dreiebenk til tider (kun for små deler).
    Den har en svak spindel, men den er mer en nok da den kun blir brukt til lett "produksjon" og mest design/prototyper.

    Den klarer lett å hogge 15mm aluminium med 5-6mm passover. Og det er mer en nok for mitt bruk

    Hva ligger en brukt SM2 på da? Det blir en stor investering men, hvordan har du tenkt å bruke den?



  10. #10
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Kan få en grei SM2 for rundt 200-250k + mva og frakt. Har også sett på en Sharp som ligger på rundt det samme, men nyere. Det som lokker med HAAS er kontrolleren og at det er solide maskiner med "rimelige" deler.
    En slik investering må kunne forsvares ved at man får noe igjen på den, så først og fremst må noen deler testes og prototypes.

    Det som er tanken er "one-off's" og små produksjonsserier. 80% alu, resten svartstål og rustfritt.

    Først og fremst skal jeg kjøpe en Glacern skrustikke og lage et tett "kar" (kjølevæske), for å lære meg G-kode skikkelig, oppsett og kunne gjøre lett maskinering i alu. Har nå en solid diy som bør kunne fungere greit med alu.



  11. #11
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Ja det var en heftig investering, da burde man se på muligheten til å få noe igjen for investeringen

    Hvor kjøper du metall i fra?



  12. #12
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Handler fra Leif Hübert da jeg har en god avtale der gjennom jobben, men det er noe begrenset utvalg og lange lengder/store plater. Astrup er vel "go-to" for denne bransjen!?



  13. #13
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Jeg fikk anbefalt Smith Stål hos noen kolleger av meg, så jeg tok kontakt med de og fikk ett kundenr. Må jo ha org.nr for å få konto hos grossister, men da jeg har ett enkeltmannsforetak gikk dette greit.

    Ja det er store lengder grossistene selger i, man kan liksom ikke få kjøpt kun 1 meter av en ting, det er min 6m lengder på alu og stål.

    Fordelen er jo at grossistene får tak i alt man vil av metall og stål.

    Om du ikke har enkeltmannsforetak kan du alltids sjekke Online Metal Store | Small Quantity Metal Orders | Metal Cutting, Sales & Shipping | Buy Steel, Aluminum, Copper, Brass, Stainless | Metal Product Guides at OnlineMetals.com

    Der har de diverse produkter og en god forklaring på alt de selger. Men om du skal bestille anbefaler jeg at du samler opp en hel masse, da minimumsfrakta er på 275$.

    Gi beskjed om du finner ett slags hardwarestore som selger kapp



  14. #14
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Hvis du har et maskineringsfirma/verksted i nærheten går det å spørre de også



  15. #15
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Ja, har vært innom ett par og de har som regel ikke store deler av Aluminium. Går mest i stål hos dem desverre



  16. #16
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Da var jeg heldig. På Røyse ved Hønefoss er det en som omtrent bare driver med aluminium, så jeg fikk kjøpt diverse biter der. Fikk også tilgang til å låne fres der slik at jeg kunne lage diverse deler for å bygge om en BF25.



  17. #17
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Hehe.

    Ja jeg kunne jo tatt meg en times kjøretur til der de reparerer store Skip, de har helt sikkert noe aluminium, om de ikke bruker mest skipsstål. Er usikker på hvilket arbeid de utfører, om det er skrog eller maskineri.

    Har du konvertert BF25 til CNC?



  18. #18
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Holder på... Har laget de fleste delene etter tegningene til Hoss og holder på å sette sammen elektronikkskapet, men jeg har ikke hatt tid til å gjøre mye med fresen den siste tiden. Kjøpte egentlig fresen som en kombinert dreiebenk/fres (WM290V-F Kombi) fra Gasolin, men så med en gang at det ikke funker noe særlig. Fikk kjøpt bare fresebordet og flyttet fresedelen over, så nå har jeg separat dreiebenk og fres. Men nå blir det flytting de nærmeste månedene og litt diverse jobb som må gjøres i det nye huset, så jeg får se når jeg får tid til å fortsette med den.



  19. #19
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Har endel alu-rester liggende jeg kan ta med når jeg skal komme å se på maskinen din



  20. #20
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Har endel alu-rester liggende jeg kan ta med når jeg skal komme å se på maskinen din
    Meg eller Stigoe?

    Hvor er dere fra forresten? Mo I Rana her



Page 1 of 2 12 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

Importering fra Utlandet til Norge

Importering fra Utlandet til Norge