Europe Importering fra Utlandet til Norge - Page 2


Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 21 to 37 of 37

Thread: Importering fra Utlandet til Norge

  1. #21
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Jeg bor i Hønefoss. Fra en tidligere post virker det som om henrikm bor i nærheten der også.



  2. #22
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Jepp, bor på Jevnaker, jobber i Hønefoss. Hvilke maskiner har du Stigoe? Jobber du med maskinering?



  3. #23
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Har en BF25 fres og en WM290 dreiebenk. Nei, har bare litt allsidige interesser... :-) Jobber på sjøen.



  4. #24
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Hva er det dere freser for noe? Tre,Metall,Stål

    Har dere noen filmer på youtube e.l?



  5. #25
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Forresten, fikk beskjed fra UPS i dag at maskinen ankommer garasjeporten på Tirsdag!! Og metall-leverandøren dropper av ca 130kg aluminium i forksjellige emner på onsdag!

    Fikk også en mindre bestilling på ett oppdrag som utgjør ca 6k (35 deler).

    Nå blir det snart hjemmekos i helgene istedet for byturer der man bruker tusener....



  6. #26
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    For min del har det bare vært aluminium foreløpig. For å lage deler til CNC-konverteringen... :-)



  7. #27
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Gleder meg til å høre om Tormachen. Har brukt adskillige timer på youtube siste uken og den ser jo ut til å fungere veldig bra. Skal ikke se bort fra at det blir en slik på meg også. Var litt skeptisk før jeg begynte å kikke nøyere på den. Spesielt "NYC CNC" og "Grimsmo Knives" har mange fine videoer om den.

    Har noen klipp av fresen min liggende på GoPro'en, men har ikke fått somla meg til å laste opp enda. Legger ved et bilde av hvordan den ser ut nå. Har akkurat gjort ferdig en pulverlakkovn, som har vært dette års prosjekt.
    Nå er neste prosjekt "balje" til fresen (coolant), og sette den opp med skrustikke og prøve meg på alu med den. Tror jeg bør kunne klare lette kutt med den, den er ganske stiv.

    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Importering fra Utlandet til Norge-photo-3-jpg   Importering fra Utlandet til Norge-photo-2-jpg  


  8. #28
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Gleder meg til å høre om Tormachen. Har brukt adskillige timer på youtube siste uken og den ser jo ut til å fungere veldig bra. Skal ikke se bort fra at det blir en slik på meg også. Var litt skeptisk før jeg begynte å kikke nøyere på den. Spesielt "NYC CNC" og "Grimsmo Knives" har mange fine videoer om den.

    Har noen klipp av fresen min liggende på GoPro'en, men har ikke fått somla meg til å laste opp enda. Legger ved et bilde av hvordan den ser ut nå. Har akkurat gjort ferdig en pulverlakkovn, som har vært dette års prosjekt.
    Nå er neste prosjekt "balje" til fresen (coolant), og sette den opp med skrustikke og prøve meg på alu med den. Tror jeg bør kunne klare lette kutt med den, den er ganske stiv.
    Godt utført jobb med Pulverlakk kassa! Hvor stort freseområde har du på routeren?


    Ang. Tormachen: http://www.cnczone.com/forums/norweg...es-3-er-n.html



  9. #29
    Member
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Norway
    Posts
    390
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Litt større pulverlakkovn enn den jeg har. Jeg har bare en liten hybelkomfyr... :-)



  10. #30
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Takk. Venter på endel utstyr for å sette igang med lakkering.. 200 liter tank til kompressoren, sandblåsekabinett, pulverlakkpistol, pulver.... ser ut som alt skal dukke opp første uka i november.

    Arbeidsområde på fresen er vel 60x90 om jeg ikke husker feil.



  11. #31
    Registered
    Join Date
    Nov 2013
    Posts
    24
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Takk. Venter på endel utstyr for å sette igang med lakkering.. 200 liter tank til kompressoren, sandblåsekabinett, pulverlakkpistol, pulver.... ser ut som alt skal dukke opp første uka i november.

    Arbeidsområde på fresen er vel 60x90 om jeg ikke husker feil.
    Dette blir bra! Har selv pulverlakkutstyr, og er på jakt etter større ovn etterhvert.

    Når du sier SM2, tenker du da en nyere maskin? Man får tak i mye for 200-250k + mva og frakt. Så kommer vatring, el-anlegg og ikke minst verktøy i tillegg.

    Du bør se nærmere på å bli momsregistrert dersom du er seriøs med en slik investering; for ved store investeringer (250k inkl. moms), vil du kunne forhåndsregistrere (momsregistrere) deg, og få tilbake mva. ved etter 12mnd / ved slutten av ligningsåret.
    Skatteetaten - Retningslinjer for forh

    Dette krever at du danner enkeltmannsforetak eller firma, "med store planer om avkastning"

    Det er også viktig å holde tunga rett i munnen her, for man kan også skrive av slike investeringer på ligningen. Velger du enkeltmannsforetak betyr det at du kan skrive av maskinen (skattefradrag) over f.eks 5 år på din _personlige_ inntekt.
    Eksempel;
    Investering: 250000kr
    Avskrivning over 5år -> 250000 / 5 = 50000kr / år. Dette vil du få skattefradrag for på din egen ligning dersom du danner enkeltmannsforetak. Dvs. det du fører på ligningen din blir da personlig inntekt minus 50000kr. (reelt får du da tilbake 14000kr / år på skatten på investeringa di )


    Enketmannsforetaket ditt vil også gå med underskudd det første året pga. denne investeringen, noe du også kan føre på din personlige ligning og få skattefradrag for

    Firmaer derimot fører egen ligning, så du må ha kontroll på hva som vil gi deg størst fordel $$$-messig ved valget om å starte det ene eller det andre.


    Det er flere store brukt-maskinleverandører i England. Har forhørt meg med noen av disse ettersom det er mer realistisk å dra over dit for å se på / prøve maskinen, framfor USA. Frakt fra England til Norge ligger på ~£700 (for VF-0 - VF-3 størrelsesorden).

    Må ha truck for å få dette inn i garasjen, men

    /Andreas



  12. #32
    Registered
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    I
    Posts
    89
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Hei. Vis nogen af eg trenger help med noge må i sige til, eg er service tekniker i en af de store maskin forhandler og har jobbet med programmering i en del år før det. Bosat i Stavanger området. Til jer som ser på brukt marked er der ret nu en Dahlie MCV-720 med 4 akse rundbord tilsalg, står til 59k -MVA. Beklager hi jackingen og tillykke med maskinen



  13. #33
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Den maskinen kan faktisk være interessant for en venn av meg, selv om jeg mistenker at den blir for stor. Hvor gammel er den? Aner du hvor mye koster med frakt til Trondheim eller Mo i Rana? Og prisen er 59k eks. mva. for fullt fungerende maskin med fire akser?

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


  14. #34
    Registered
    Join Date
    Nov 2013
    Posts
    24
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Årsmodell på den, Riddersholm? Har du en link med info og bilder?

    Edit, fant:
    Used 1996 DahLih DL-MCV 720 in Heimdal, Norway

    /Andreas



  15. #35
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    På hjemmesida til selgeren oppgis det at maskina står i Hordaland: DahLih DL-MCV 720 selges ? Plustech AS har n

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


  16. #36
    Registered
    Join Date
    May 2011
    Location
    Norway
    Posts
    212
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Så gøy at det har blitt mer aktivitet her! Tror jeg må snakke mer med deg Andreas, virker som du har god snøring på forretningsbiten. Skulle vi opprettet en CNCZone Norge-facebook gruppe? Litt enklere å dele lenker, videor og artikler der.



  17. #37
    Registered
    Join Date
    Oct 2013
    Location
    Norway
    Posts
    104
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Importering fra Utlandet til Norge

    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Så gøy at det har blitt mer aktivitet her! Tror jeg må snakke mer med deg Andreas, virker som du har god snøring på forretningsbiten. Skulle vi opprettet en CNCZone Norge-facebook gruppe? Litt enklere å dele lenker, videor og artikler der.
    Enig, morsomt at folk begynner å bli aktiv.

    Har vært greit med en Facebook gruppe, men vi må ikke glemme å bruke forumet
    Men er lettere å dele bilder på FB, siden man ikke kan uploade flere bilder i slengen.

    Sleng meg en invitasjon hvis du gjør det, lasse stupforsmo



Page 2 of 2 FirstFirst 12

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

Importering fra Utlandet til Norge

Importering fra Utlandet til Norge