Ny dreibenk...


Results 1 to 11 of 11

Thread: Ny dreibenk...

  1. #1
    Registered
    Join Date
    Jan 2012
    Location
    norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Ny dreibenk...

    Skal lage meg en smie når våren kommer (har laget esse og bord og kjøpt ambolt) og går og lurer på en slik en dreibenk. . Jeg har lenge hatt noen planer om dette og har kikket en god stund på div benker og har vel "landet" på en Chester DB11V hos gasolin til omtrent 19 lapper...

    Har lest litt rundt på det store internettet, men finner ikke noe spes, hverken negativt eller positivt, om denne maskinen og lurer derfor på om noen her har noen erfaring med Chester og har noe do's and dont's med disse maskinene?



  2. #2
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    52
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Du kan jo vurdere en sieg c6b av tommy på maskinbutikken.no flott benk det også



  3. #3
    Registered
    Join Date
    Jan 2012
    Location
    norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Jepp, flott maskin det også ja... Men DB11V er hakket større igjen da... hele 15 cm lenger arbeids stykker, noe jeg tror kan komme godt med...

    Det jeg satser på er en all round maskin som kan "ta" det meste av det jeg vil bruke den til og jer har derfor ikke lyst til å gå til innkjøp av en maskin som er for liten... Ikke for at jeg VET at jeg trenger de 70 centimetrene akkurat pr i dag, men... Vel, du skjønner hva jeg mener..

    Gasolin.no er også, såvidt jeg har forstått, en bedrift som har vært med en stund og som har et godt rykte på seg, altså ingen døgnflue butikk.. Det er ikke maskinbutikken.no heller, for all del, jeg har kun hørt bra ting om den også, men...

    Kommer nok til å fleske til å kjøpe en fres derfra tror jeg... De har en god allround fres der ser jeg...

    ER helt nybegynner på området og leser det jeg kommer over av både norsk/svensk og engelsk faglitteratur for både dreibenker og fres... Slik jeg alltid har lært meg ny ting,... Så er det bare å få spart opp litt til før en går til innkjøpene....

    Våren tenker jeg, når smia står ferdig.... Hmm, gleder meg til vår..



  4. #4
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    52
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Sant at dreielengden er en del kortere ja har hørt noen rykter om at han får inn noen litt større dreibenker om ikke lenge



  5. #5
    Registered
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Norway
    Posts
    28
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei, dette er sikkert en bra maskin dette, søk på weiss WM280V så finner du sikkert mer.

    Hør med de andre som selger samme maskin hva de skal ha og. LTS selger modellen over WM280V-F til 19200,- ink mva sist jeg så. Han importerer fra fabrikken så tror han har mer å gå på prisen enn gasolin (som må dele profitten med chester)

    Kvalitet vet jeg ikke noe om.

    Edit: Vi får faktisk inn en ny rekke maskiner om en 4-6 ukers tid, den her hadde kanskje vært noe: http://www.boltonhardware.com/catego...ench-lathe.php Her er det en med et bedre bilde: http://www.dmitaliasrl.com/co.uk/pro...athe_at320.php Våre kommer ikke til å ha fresehode, men det er samme dreiebenken. Pris vil ligge rundt 16500 inkl mva for de jeg linker til her og de vil være grønne som den siste linken viser.

    Last edited by Northtown; 02-06-2012 at 05:34 PM.
    maskinbutikken.no Sieg dreiebenker, Sieg fresemaskiner og andre greier


  6. #6
    Registered
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Norway
    Posts
    99
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    DB11V står i garasjen min men har bygd den om til Mach3 styring.
    Jeg prøvde aldri benken i orginal stand.
    Det som er med slike benker er att de er hobbybenker hverken mer eller mindre.
    Benken er fin den og har ingen ting å klage på slik sett.
    Men har en annen manuellbenk på 750cm lengde men den veier 1,2T og har 100x bedre stabilitet, orginalt var den levert med 6.8kW motor så det er jo en helt annen værden å jobbe i.
    Kjøp deg en benk med så lang lengde som du har råd til og så stor motor du kan få. Mer den veier jo bedre er det i forhold til sbilitet men alt er jo relativt da.

    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com


  7. #7
    Registered
    Join Date
    Jan 2012
    Location
    norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by Northtown View Post
    Edit: Vi får faktisk inn en ny rekke maskiner om en 4-6 ukers tid, den her hadde kanskje vært noe: 12" x 24" Gear Head Bench Lathe at Bolton Hardware Her er det en med et bedre bilde: Bench lathe and milling machine AT320 | DM ITALIA Våre kommer ikke til å ha fresehode, men det er samme dreiebenken. Pris vil ligge rundt 16500 inkl mva for de jeg linker til her og de vil være grønne som den siste linken viser.
    Den siste der så jo riktig fin ut... 800mm senter avstand og fres...

    Sørum er ikke så langt unna heller, jeg bor i Hokksund, litt vest for Drammen...

    Du skal ikek se bort i fra at du har skaffet deg en kunde...



  8. #8
    Registered
    Join Date
    Jan 2012
    Location
    norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Da blir det en SIEG c6b 550 fra maskinbutikken.no på meg..

    Tenkte å hente den på lørdag... og plassre den i smia mi, der jeg har samlet alt slikt verktøy etter at jeg bygget smia

    Så da blir det å gjøre noe jeg aldri har gjort før igjen... Først smie og nå fres...

    Så gjenstår det bare å skaffe seg en eller annen hobby nå, modell bygging av noe slag på toppen av de små jobbene jeg tenkte å bruke fresen til....

    Detta blir gøy vettu...



  9. #9
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Det høres kult ut! Jeg har vurdert å kjøpe dreibenk sjøl, men med mitt behov blir det sikkert bare å lage en kjapp fjerdeakse til fresen. Kos deg med dreibenk!

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


  10. #10
    Registered
    Join Date
    Jan 2012
    Location
    norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Da har jeg dreid ned en 5/8 dels tomme pipe på dreibenken, gikk helt flott det (Veggene i pipa var for tykke...)

    Neste proskjekt er en belte spenne faktisk.... Tenkte å dreie ned en stål bit, bore hull i endene for så å bøye den til i smia mi og dreie en låse pinne samt to gjengede pinner for å holde beltet på plass.... Vi får se hva det blir til...

    Når den er ferdig tenkte jeg å dreie et V spor drev til bilen, det jeg har er ute av senter og vagler og siden det ikke er nye å få tak i tenkte jeg å dreie et...

    Så det er nok å gjøre...



  11. #11
    Registered
    Join Date
    Jan 2012
    Location
    norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Re: Ny dreibenk...

    Da har jeg hatt dreibenken i to år og er veldig fornøyd med den. Ble skilt omtrent et halvt år etter anskaffelse, (neida, ikke på grunn av dreibenken... he he ) så nå står benken i den ytterste bua i leiligheten min og jeg bruker den mye oftere enn når den sto i garansjen hos min eks...

    En annen ting jeg så når jeg fikk plassert den i bua var at den hadde fått en del overflate rust på flater som ikke var oljet (garasjen til min eks var ikke en god lagrings plass gitt, alt for fuktig der...) men etter nitidig gnikk og gnu er det meste av overflate rusten nå fjernet og benken fremstår som nesten ny igjen.

    Som sagt veldig fornøyd med det kjøpet, har brukt den veldig mye i det siste, da jeg stadig vekk klarer å få ødelagt noe og "må" dreie nye isteden for å kjøpe... Har fått tak i en hel haug med evner på jobben, både alu og forskjellige stål evner (ting som for dem var for smått til å brukes) og i forrige uke fikk jeg en drøss med nyslipte freser og bor i omtrent alle størrelser som tenkes kan som skulle kasseres og kan nå bruke dreiebenken som (nød) fres også om jeg skulle trenge det... Tenker å kjøpe en "ordentlig" fres i løpet av noen år, får se hvordan dette tar i vei litt først....

    På grunn av skilsmissen har dreiebenken blitt stående en stund uten bruk, (og som sagt, litt uheldig med lagringen) men det har tatt seg kraftig opp igjen etter at jeg fikk flyttet den opp i bua mi (som er både tørr og oppvarmet). Var et slit å få de hundre og førti kiloene opp trappa alene da, men det gikk det også, selv om hundre og førti kilo er på grensen av hva jeg klarer å løfte uten å ta knekken på ryggen.. Og nå står den på et dobbelt dempet bord (må jo tenke litt på naboene i en firemanns bolig vettu...) og koser seg og jeg har til og med dreid min første skruegjenge som faktisk også virket... Utrolig gøy

    Veldig glad for at jeg valgte en maskin fra marskinbutikken, en SIEG c6b 550. Hadde først tenkt å kjøpe den som Jula hadde tidligere (som mistenksomt nok er forsvunnet fra varesortimentet deres totalt i etterkant...), men valgte å gå for noe litt dyrere og i dag, etter å ha hørt historier fra de som faktisk kjøpte dreiebenk fra Jula, er jeg veldig glad for det... Hvis ikke ville sannsynligheten for at jeg ikke hadde hatt noen benk vært stor, da problemene var enorme med dreiebenkene fra Jula...

    Er fremdeles i start gropa med dette å dreie og slikt, men merker interessen stiger for hver gang jeg står der og dreier. Har motorsykkel og til den har jeg dreid velte/beskyttelses klosser på styret og en på hver side av felgene i aluminium, som ble bra. Koster ikke all verden å kjøpe selvsagt, men det er noe spes i å kunne lage det selv.... Pluss alt det andre av småting jeg har dreid.

    Kjøpte likesågodt både en brille og en fire kjefters chuck samt en del andre ting jeg visste jeg kom til å irritere meg over å ikke ha når jeg trengte det sammen med dreibenken og det har vist å være lurt så langt. Kostet en del, men det syntes jeg allerede har betalt seg, da jeg ikke hadde klart en del av de jobbene jeg har gjort om jeg ikke hadde kjøpt dette når jeg kjøpte benken... Føler meg litt som en utstyrshore når jeg sier det, men det får så være ... Var ikke helt min skyld at jeg skilte meg og derfor ikke kunne bruke benken i litt over et år etter at jeg kjøpte den... Men tenker å rette på det i fremtiden...

    Og sånn går nå dagan....



Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

Ny dreibenk...

Ny dreibenk...