presentasjonstråd


Page 1 of 5 1234 ... LastLast
Results 1 to 20 of 84

Thread: presentasjonstråd

  1. #1
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    52
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default presentasjonstråd

    Hei

    Jeg er en 29 år gammel elektriker som bor på Fetsund.
    Har ingen erfaringer med cnc, men holder på å lærer meg inventor nå, å skal handle inn en Sieg X3 fres som skal konverteres i den nærmeste framtiden.
    Har en Emco compact 8 dreibenk jeg leker meg med.

    Nestemann!



  2. #2
    Registered
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Norway
    Posts
    290
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    33 år driftstekniker/altmuligmann. Bor på Skedsmokorset (vi blir jo nærmest som naboer å regne slektningen)
    Er akkurat, i kveld ferdig, med å bygge en mdf router av eget design. Foreløpig testing har gitt noe forvirrende resultat

    Mikael

    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry


  3. #3
    Registered
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Norway
    Posts
    61
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Smile

    Hei

    27år gammel industrimekaniker her, for tiden vaktmester, bosatt i Tromsø..
    Har bygd en MDF router som jeg fremdeles har i bruk avogtil for enkle skilt osv..
    Driver på med en litt større router i aluminium nå, men det ser ut som om det tar litt tid...gjør vel gjerne det når man er i full jobb, har små barn osv osv ,Ferie har det jo også vært, men det kommer seg
    Ellers har jeg Aspire fra Vectric, men er slettes ingen ræser her, har vel egentlig knapt brukt det til noe annet enn det jeg like godt kunne brukt V Carve til..hehe..

    -Ronny



  4. #4
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei!

    Jeg er 24 år, jobber som platearbeider i Trondheim.
    Har ifra før ingen erfaringer med cnc, så alt måtte læres.
    Har nå blitt ferdig med en cnc, som er bygd av 45X45 mm aluminiums profiler ifra bosh rexroth. Disse profilene har jeg fått ifra et firma i Trondheim, da det var avkapp (brom) i deres øyne.

    Jobber nå med og lære meg Artcam 2008 og EMC2.


    Mvh Robert.

    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html


  5. #5
    Registered
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    Norway
    Posts
    5
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Ny her ;)

    Første post her nå....

    Jeg er 39 år og kansje litt mere "alt mulig mann" en det jeg burde være
    Er utdannet bilmekaniker, har jobbet med både industri, automasjon og it. Kan litt om alt som det heter....
    Er student for tiden. Bor på Kongsberg og studerer Mekatronikk.

    Driver og bygger div rare ting fra tid til annen så jeg fant ut at en CNC styrt plasmakutter kan spare meg for masse arbeid! Så jeg begynte å søke runt på nettet etter litt bygge info. Har kommet til at jeg nok må bygge en selv for å få den sånn som jeg vil ha den...

    Jeg har lite erfaring med CNC fra før så jeg innså ganske raskt at her er det en del ting som bør læres før jeg begynner å bestille store og dyre komponenter. For å komme i gang på en forhåpentligvis lettvint måte har jeg derfor bestilt meg en Fireball V90 fra www.probotix.com komplett med steppermotorer og styringer.

    Nå går jeg bare her og venter på at den skal dumpe ned i posten så får vi se hvor bratt lærekurven blir når den kommer....



  6. #6
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    33 år gammel og kommer fra Sandnes.
    Jobber til daglig med å lage sjøkart.
    Har bygget meg en Joes 4x4 Hybrid CNC router.
    Har ikke noen erfaring fra får men har klart å bygge strømmforsyngng styringskort og selve fresen (alu,mdf og HDPE)
    Har også lært meg litt Artcam 2008 og Mach 3



  7. #7
    Registered
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Norway
    Posts
    2
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Jeg er 26 år gammel og grafisk designer, bosatt i Tromsø.

    På jobb har vi en Gerber Dimension 200 som jeg har måttet lært meg fra scratch, går for det meste i fresing av skilt osv.
    Har lyst til å kjøpe et byggesett av en phlatprinter (phlatboyz.com) etterhvert for å frese ut modellfly and younameit.

    -Kristian



  8. #8
    Registered
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    Norway
    Posts
    10
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei, er 22 år fra Ålgård. Har bachelorgrad som maskiningeniør, studerer nå master i konstruksjoner og materialer med energi som fordypningsområde. Jobber deltid som maskiningeniør hvor jeg tegner i SolidWorks. Driver og skrur på et par Nissan 200sx'er på fritiden, og nå har behovet kommet til en dreiebenk, så i helgen kjøpte jeg meg en Slager LC-850 BM fra Porsgrunn
    Jeg har minimal erfaring med dreiing (tydeligvis er det ikke viktig at de kommende ingeniørene lærer slikt lenger) så jeg håper å få svar på noen av mine utallige spørsmål her.

    Anngående CNC konvertering, ser jeg ikke det skje med dreiebenken i nærmeste fremtid. Skulle det vært noe, måtte det vært en CNC fres, men slikt er dyrt for en stakkars student



  9. #9
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Ålgård. Det var ikke langt unna. Jeg bar budd på Ålgård i mine yngre dager :-)



  10. #10
    Registered
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    Norway
    Posts
    10
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Neineinei, du har jo flyttet feil vei mann
    Kikket innom Oddbot'en, så sneisen ut den! Fått alt til å fungere? Kan du frese noen metaller med den, eller hovedsakelig tre?



  11. #11
    Registered
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Norway
    Posts
    10
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei.

    Eldstemann så langt ser jeg, snart midtveis til 50, altså nær 45. Bor i Trondheim, sivilingeniør fra verkstedteknikk på NTH, tidlig 90-tallet.
    Har bygget om en manuel Bridgeport til CNC. Kjøpte en brukt liten Taig cnc 4-akse på eBay fra USA. Nå nylig anskaffet en Syil x4-plus med 4 akse, tok den også fra USA. Ble litt flere maskiner enn jeg rekker å betjene på samme tid, men en til hvert sitt bruk! Nå planer om å kjøpe en liten dreibenk, tror det blir en Sherline.



  12. #12
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Har fått den til å funke men ikke prøvd metall enda.


    Quote Originally Posted by Trion View Post
    Neineinei, du har jo flyttet feil vei mann
    Kikket innom Oddbot'en, så sneisen ut den! Fått alt til å fungere? Kan du frese noen metaller med den, eller hovedsakelig tre?




  13. #13
    Registered
    Join Date
    Sep 2009
    Location
    Norway
    Posts
    3
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Hei her er jeg

    Hei er 31 maskiningeniør bosatt i Oslo. Jobber i Aker Solutions og har fått muligheten til å se noen virkelig store maskiner jobbe, ble interessert og har siden jobbet litt nå og da med et sett fra HobbyCNC. Designer fresen i Solidworks og regner med å bygge den i glassfiber/sandwich.

    Carsten



  14. #14
    Registered ronsand's Avatar
    Join Date
    Aug 2007
    Location
    Norway
    Posts
    55
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei.

    Jeg heter Ronny Sandslett og bor i Tromsø. Har en tålmodig samboer og to små barn på henholdsvis 1 og 4 år.

    Driver og har drevet med modellfly og bil siden tidlig på 80 tallet. Har alltid vært teknisk interessert og har de siste 3-4 årene snust mer og mer på CNC styrte routere, fresemaskiner og dreiebenker.

    Har periodevis trålet CncZone ganske mye og hadde egentlig tenk å bygge en CNC router selv. I mangel på bla tid endte jeg opp med for ikke lenge siden å bestille en liten aluminium maskin fra kina http://sites.google.com/site/cncdiymachines/cnc Gikk for modellen CNC 3040 CSO - VDF 0.8 BB med ballskruer og VFD spindel. Alt i alt kommer denne på ca 12500kr med frakt og mva. Den er ventet i løpet av et par uker.

    Når det er sagt så var det egentlig en større maskin jeg vare ute etter (~50x160 arbeidsflate for former mm). Om dette blir noe av kan jeg nå bruke Cncdiy 3040 maskinen til å lage deler til denne

    Vurderer også å skaffe å bygge om en metallfres til CNC (~100-150kg maskin). Vi får se hva tiden strekker til

    Har også en Sherline dreiebenk med tilhørende vertikal fresesøyle. Denne er manuell (iallefall i skrivende stund).

    Last edited by ronsand; 02-14-2010 at 10:33 AM.


  15. #15
    Registered
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    Norway
    Posts
    5
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Velkommen hit!

    Jeg har inntrykk av at det er en god del folk spredt rundt i Norge som holder på med dette etterhvert. Tror også det er en god del flere som leser i dette forumet en det som skriver.

    Det hadde vært hyggelig å hørt fra flere, så kansje det kunne blitt litt mere "liv" i den Norske seksjonen her inne!

    Den CNC 3040 ser jo riktig fin ut!

    Skriv gjerne et innlegg om erfaringene både med å få den til Norge og hvordan den er i bruk når du kommer i gang.



  16. #16
    Registered ronsand's Avatar
    Join Date
    Aug 2007
    Location
    Norway
    Posts
    55
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei.

    Blir nok skrevet noen ord ja. Ellers er det for de som ikke er klar over det en egen tråd i på Modellflynytt.no om CNC: http://forum.modellflynytt.no/forumdisplay.php?f=135 Linken direkte til denne maskinen er: http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?t=24787



  17. #17
    Registered Patz's Avatar
    Join Date
    Dec 2005
    Location
    Norway
    Posts
    23
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Må vel presentere meg jeg også;

    Mitt navn er Patrick Stave, jeg er 19 år og kommer fra Stokmarknes i Vesterålen.
    Har alltid holdt på i garasjen med forskjellige tekniske prosjekt, og er generelt veldig interessert i teknikk/mekanikk/elektro.

    Hjemme har vi en liten kinadreiebenk og en Sieg X2 kinafres. Var vel her jeg fikk interesse for maskinering. Hadde lenge planer om å bygge om fresen til CNC, og jeg var ikke langt fra å bestille ombygningssett på et tidspunkt. Jeg brukte jeg mange timer på å forske rundt på nettet, og det var slik jeg kom innom CNCzone.

    Jeg går for tiden på automasjonslinja i Bodø, og jeg går ut som automatikerlærling til våren.
    På VG3 (tredjeåret) har prosjektgruppa som jeg er med på holdt på å bygge en CNC-router. Elevene i fjor begynte prosjektet, og vi har fortsatt på det.
    Veldig interessant og lærerikt!

    Vi prøver å føre arbeidslogg, den finnes her.

    Project eduMill 3000: http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=95095


  18. #18
    Registered
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    Norway
    Posts
    29
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    30 år fra Sandnes. For øyeblikket har jeg en CNC Sherline fres, men vil utvide parken med en dreibenk og en router til MDF plater av litt størrelse. Må bare bli ferdig med verkstedet i kjelleren...

    Er utdannet svakstrømselektriker så det meste innen maskinering er selvlært. Jeg har fordelen på strømsiden da... .P



  19. #19
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Da er vi tre mann fra Sandnes/Ålgård området. Her lukter det lokallag



  20. #20
    Registered
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Norway
    Posts
    61
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by ronsand View Post
    Hei.

    Jeg heter Ronny Sandslett og bor i Tromsø. Har en tålmodig samboer og to små barn på henholdsvis 1 og 4 år.

    Driver og har drevet med modellfly og bil siden tidlig på 80 tallet. Har alltid vært teknisk interessert og har de siste 3-4 årene snust mer og mer på CNC styrte routere, fresemaskiner og dreiebenker.

    Har periodevis trålet CncZone ganske mye og hadde egentlig tenk å bygge en CNC router selv. I mangel på bla tid endte jeg opp med for ikke lenge siden å bestille en liten aluminium maskin fra kina http://sites.google.com/site/cncdiymachines/cnc Gikk for modellen CNC 3040 CSO - VDF 0.8 BB med ballskruer og VFD spindel. Alt i alt kommer denne på ca 12500kr med frakt og mva. Den er ventet i løpet av et par uker.

    Når det er sagt så var det egentlig en større maskin jeg vare ute etter (~50x160 arbeidsflate for former mm). Om dette blir noe av kan jeg nå bruke Cncdiy 3040 maskinen til å lage deler til denne

    Vurderer også å skaffe å bygge om en metallfres til CNC (~100-150kg maskin). Vi får se hva tiden strekker til

    Har også en Sherline dreiebenk med tilhørende vertikal fresesøyle. Denne er manuell (iallefall i skrivende stund).

    Morsomt..jeg bor også i Tromsø
    Kanskje det kunne være en ide og lage en liten tråd her på det norske forumet om "CNC 3040 CSO" maskinen din, sikkert ikke alle som har profil på modellfly forumet du snakket om slik at vi får sett på bildene dine og kanskje legge ut litt om erfaringer med denne maskinen osv..

    Hilsen Ronny



Page 1 of 5 1234 ... LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

presentasjonstråd

presentasjonstråd