presentasjonstråd - Page 4


Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 61 to 80 of 84

Thread: presentasjonstråd

  1. #61
    Registered
    Join Date
    Jan 2011
    Location
    Norway
    Posts
    15
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Svar på tiltale...

    Hei "notalive"

    Jeg skal bygge om en gammel norsk skolefres fra ca 1985-1990 til å bli en brukbar hobbyfres hjemme.. den kalles SP CNC (Spes. Produkt), det er noe om den her på forumet... en fin fres, gammel å gooooo

    Men Plasma CNC bordet brukes vel i andre oppgaver og større.. og kanskje ikke helt det som vi gjør her på dette forumet...

    Men jeg merket meg at du er brukbar med SolidWorks.. bra verktøy det, til sin bruk...

    P.S.: Til alle dere som er nye, det skal ikke være farlig å bruke navn (fornavn) i posten... vel Hilsen Xzwy....

    MVH Ørvar



  2. #62
    Registered
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    norway
    Posts
    17
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Skal huske det fra nå av.

    Ja, jeg har til gode å finne et program jeg vil si er bedre enn solidworks, man har all verdens muligheter der. Brukte det for å tegne grunnmur av nytt fjøs til min far. :P Byggingen er ikke startet enda, men en gang i fremtiden kan det nok realiseres.

    MVH

    Odd Ingar



  3. #63
    Registered
    Join Date
    Jan 2011
    Location
    Norway
    Posts
    15
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default 3D program...

    Jebb "notalive"..

    Når du har klart det å finne 3D tegneprogram som er bedre/enklere å bruke og lære seg, men SolidWorks da ta kontakt med meg/forumet å si i fra.......

    Billigere er enkelt å finne, mye billigere faktisk... ofte er det så at man får det man betaler for... så å si

    Løvskogen, evesaeth og alle de andre som kan ha info om hvordan man kan ordna små mengder materialer for en liten slant... helst gratis alternativ nesten...

    Ofte er det trøbbel og bygge seg noe om det kreves litt spesielle materialer og i små mengder....

    Er det noen som har en idee om det... kan være lurt og ha det for seg selv... men ofte blir det ikke lønnsomt å bygge seg noe om man kjøper mye materialer og bruker lite av det... koster å ha det liggende også...


    Hilsen
    Ørvar



  4. #64
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by notalive View Post
    Har tilgang til noen maskiner på jobb, men tror det meste vil bli gjort her hjemme ... I stua. Har liten leilighet så TV-en og cnc-maskinen får dele plass.
    Skjønner at du er ungkar

    Det med og frese i stua er kanskje ikke det verste om du skal frese i aluminium.
    Skal du frese i tre, så er det vel verre


    Lykke til for dere alle!

    Artig dette



    Mvh Robert.

    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html


  5. #65
    Registered
    Join Date
    Mar 2011
    Location
    Norway
    Posts
    5
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Ny på forumet

    Hei,
    jeg heter Kjell og er ny her på forumet. Regner med at presentasjonstråden er stedet å starte.

    Jeg jobber egentlig med elektronikk, men har mekanikk som en liten hobby.Har foreløpig jobbet en del med en liten manuell fres og dreibenk på jobben, men nå har jeg planer om å bygge en egen CNC fres. Planen er å bygge stabilt nok til å kutte aluminium med rimelig presisjon.

    Designet er så godt som ferdig, så nå tenker jeg å begynne å produsere litt aluminiumsdeler på jobbfresen.



  6. #66
    Registered
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    norway
    Posts
    17
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Velkommen til forumet! Høres ut spennende ut. Håper du legger ut et bilde eller to etter hvert.



  7. #67
    Registered
    Join Date
    Mar 2011
    Location
    Norway
    Posts
    5
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Her er en render av 3d modellen.
    Konstruksjonen består av 40mm Rexroth profiler og Alu plater. Dette er vel 4. utgave da jeg har jobbet en god del med å designe stivere og billigere. Tegningen er ikke helt ferdig mhp. stivhet. Kommer til å sette på noen flere skrå stag her og der.

    Attached Thumbnails Attached Thumbnails presentasjonstråd-fres_30x50-jpg  


  8. #68
    Registered
    Join Date
    Jan 2011
    Location
    Norway
    Posts
    15
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Liten tanke om endring..

    Hei kjellhar

    Den her 3d modellen av maskinen din, ser veldig fin ut i programmet.

    Men kan det være en idee å gjøre den breiere på toppen, dvs ta standen for Z aksen og flytte den utav bordet. Da blir arbeids/fresebordet like bredt som toppen av selve bordet-standen er.

    Jeg tviler at det stjeler noe av stabiliteten i konstruksjonen...

    Kun en tanke til å få som mest plass til å frese på....

    Hilsen
    Ørvar



  9. #69
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Jøss, her var det mange nordmenn! Og vi har til og med vårt eget lille hjørne av forumet :-)

    Jeg er 31 år fra Lillehammer (bor i Trondheim), og gikk litt for få år på maskin på NTNU. Nå jobber jeg med data, men har med meg litt erfaring og mye interesse på maskinsiden. Jeg skaffa meg en Sieg X2 (også kalt TR-M22T på dreibenk.com) for å frese vannblokker når jeg drev Overklokking.no, men det kokte bort i kålen når vi la ned sida. Nå er jeg endelig noen uker fra CNC-ombygging!

    Første jobb for den er å lage en gantry-fres for fulle MDF-plater i omtrent halv lengde, så jeg endelig får lagd meg nye høyttalere.

    Jeg er straks ferdig med en Mach3-maskin med innebygde stepperdrivere (grisedyre PacSci 6410 som jeg fikk for $25 på eBay). Den har en DB37-port for alle tilkoblinger, så jeg enkelt kan bruke samme kontroller til metallfresen, trefresen og med tid og stunder en dreibenk.

    Jeg bruker hovedsaklig UGS NX4 til CAD, men sliter fortsatt med å få det til å spytte ut brukbar G-code. Hva hadde vel livet vært uten utfordringer?

    Lars

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


  10. #70
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei Lars!

    Jeg kommer også ifra trondheim (bor i allefall der)
    Kanskje vi kan møtes en dag? og se på hverandres utstyr!

    Send meg en pm om du er interisert.


    Mvh Robert.

    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html


  11. #71
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Høres ut som en plan! Nå har jeg ikke all verdens gøy utstyr å se på enda, men fresen din ser utvilsomt bra ut!

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


  12. #72
    Registered
    Join Date
    Mar 2011
    Location
    Norway
    Posts
    5
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Takk for kommentar Ørvar.
    Jeg har tenkt på det, men det kom litt semt inn i tankeprosessen. Orker ikke å redesigne den delen nå, og dessuten er det greit for meg i forhold til plassen.

    Et annet valg jeg har gjort, som forsåvidt sløser med plass, er å la bordet flytte seg i stede for broen (eller hva man nå kaller "gantry" på Norsk). Dette for å slippe å flytte på 15-20kg som ligger en halvmeter over bordet. Ikke bare det, men jeg har plassert skrue og stepper på basen, noe som gjør at jeg må ha full lengde på basen pluss det som bordet stikker ut når den er i ytterposisjon. Sløser med plass, men reduserer unyttig masse som må flyttes.

    Kjell



  13. #73
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by Guten i Norge View Post
    Hei kjellhar

    Den her 3d modellen av maskinen din, ser veldig fin ut i programmet.

    Men kan det være en idee å gjøre den breiere på toppen, dvs ta standen for Z aksen og flytte den utav bordet. Da blir arbeids/fresebordet like bredt som toppen av selve bordet-standen er.

    Jeg tviler at det stjeler noe av stabiliteten i konstruksjonen...

    Kun en tanke til å få som mest plass til å frese på....

    Hilsen
    Ørvar
    Spennende design! Er forsåvidt enig med Ørvar angående bredde, men såvidt jeg kan se ville det gjøre samme nytten å bare gjøre hele greia bredere. Men bredden er vel allerede bestemt etter forholdene?

    En annen ting er høyden på gantry (holder meg til engelsken). Selve gantryen ser veldig stødig ut, men jeg mistenker at spindelsleiden kan bli unøyaktig når du freser lavere emner.

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


  14. #74
    Registered
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    Norway
    Posts
    4
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Nybegynner...

    Hei!
    45 år gammel maskiningeniør (konstruksjonsteknikk og termodynamikk/kuldeteknikk) bosatt i Telemark. Har jobbet med mekanisk relaterte tema - herunder stykkproduserende industri, prototyping, våpen oa.

    Og så har jeg en kamerat som har mekanisk verksted (ikke av hobbtypen), med både manuelle og styrte maskiner. Manuell masknering er jeg godt kjent medog ha dreibenk og fresebenk i verkstedet hjemme, men så fikk jeg en liten cnc dreibenk, en liten cnc "router" i aluminium, en liten 3-akse cnc-fres (solid sak) og en cnc tråderoderingsmaskin.

    Jeg har lurket på dette forumet lenge, men den massive informasjonsmengden er så godt som umulig å orientere seg i for en fersking som ikke er bevandret i terminologien. Jeg tenkte å få i gang disse maskinene, og har forstått at det fnnes ferdige pakker med styringer og motorer/servoer, grensesntt mot pc og alt mulig nødvendig. Maskinene er i ganske god stand, men jeg tror nok styringssystemene er ganske utdaterte - spesielt med tanke på tråderoderingsmaskinen som er fra 80-tallet en gang.

    Jeg vil i gang, men vet ikke hvor jeg skal begynne - noen som har tips til hvordan jeg går frem her?



  15. #75
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    52
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Det enkleste er jo om du kan kjøre mach3 da det finnes masse nybegynner info om fremgangsmåten når det gjelder styrt maskinering

    En kontroller som er spesial laget for å oppdatere styringsgrensesnittet på gamle styrte maskiner er kflop fra kmotion.com
    Denne er laget for å fungere med de fleste maskiner.



  16. #76
    Registered
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    Norway
    Posts
    4
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Jeg kjører hva som helst, bare jeg vet hva det er. :-) 3D-modellering har jeg kontroll på - delvis også CAM. Det er alt derfra og ut til maskinen jeg mangler informasjon på...

    Om vi tar den lille, robuste 3-aksefresen og tenker at den bør ha ny styring (PC har jeg forstått at man må ha, så den er grei) - hvordan går jeg frem da?

    Akser:
    X,Y,Z. I tillegg ønsker jeg mulighet for fremtidig styrt rundmatingsbord, og det betyr vel en akse til, vil jeg tro

    Maskin:
    Den Oransje Tingen(tm) er forsynt med trykkluftoperert hurtigskifteholder på spindelen. Da må vel styringen helst ha en eller annen utgang (potensialfri går helt greit), slik at jeg får aktuert ventilen ved verktøyskifte? Hva med spindelmotoren? Kan den styres fra ny kontroller (eller hva det heter)?

    Brukergrensesnitt på maskinen:
    Jeg har ikke kikket veldig nøye på den ennå, men det følger med en "styretavle", og så vidt jeg kan erindre også en "jogger".

    Jeg ønsker meg noe som er i henhold til dagens teknologi, og regner med at servoene på den eksisterende maskinen derfor bør byttes ut med stepmotorer og tilhørende styring. Men det er altså her jeg stopper opp.

    * Jeg regner med at ny styring også betyr bort med styretavla. Får man simulert et slikt grensesnitt på pc-en? Jeg har sett at det finnes en USB-"jogger" her et eller annet sted, den kan vel i så fall brukes?

    Spørsmålet blir dermed: Hva må jeg ha for å få denne fresen opp og stå?

    Kom gjerne med forslag til leverandører, og anbefal gjerne en forvillet stakkar hva dere ville kjøpt selv.

    Hva er Mach3?



  17. #77
    Registered
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    Norway
    Posts
    29
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by cyvax View Post
    Den Oransje Tingen(tm) er forsynt med trykkluftoperert hurtigskifteholder på spindelen. Da må vel styringen helst ha en eller annen utgang (potensialfri går helt greit), slik at jeg får aktuert ventilen ved verktøyskifte? Hva med spindelmotoren? Kan den styres fra ny kontroller (eller hva det heter)?
    Elektronikkverdenen er rimelig lik det den var for 20 år siden. Begyn med å finne specs på spindle (merketag) slik at du kan finne ut mer om den og hvordan den kan kontrolleres. Hurtigskift trenger du en solenoid for å styre luft. Det er rimelig enkelt, men koster litt.

    Quote Originally Posted by cyvax View Post
    Jeg ønsker meg noe som er i henhold til dagens teknologi, og regner med at servoene på den eksisterende maskinen derfor bør byttes ut med stepmotorer og tilhørende styring. Men det er altså her jeg stopper opp.
    Stepper er 'dårligere' enn servomotorer, men det finnes dårlige servoer også. Servoer leser ut sin posisjon selv, mens steppere teller step. Siden steppere kan skippe step når de skal gå fort, kan du ende opp med at den ikke er der den burde være. Servoer kan derfor vanligvis kjøres fortere siden de ikke kan miste step. Men, spørsmålet er hva du har og igjen er merketag interessant.

    Quote Originally Posted by cyvax View Post
    Jeg regner med at ny styring også betyr bort med styretavla. Får man simulert et slikt grensesnitt på pc-en? Jeg har sett at det finnes en USB-"jogger" her et eller annet sted, den kan vel i så fall brukes?
    Styretavlen din kan inneholde drivere til motorene, og disse kan du kanskje bruke om igjen. Det er 'hjernen' i skapet du egentlig vil erstatte med en moderne PC, det utenfor skapet kan kanskje leve videre...?

    Quote Originally Posted by cyvax View Post
    Spørsmålet blir dermed: Hva må jeg ha for å få denne fresen opp og stå?
    Tid. Kunnskap. Penger. Interesse. Du får hjelp med kunnskap og kanskje til og med interesse her på forumet, men de andre må du selv stå for...


    Quote Originally Posted by cyvax View Post
    Hva er Mach3?
    Mach3 er en CAM, eller maskinkontroller. Den leser G-kode og sender ut elektriske signaler til driveren din slik at maskinen lever... Mach3 er mye brukt og koster 200 US (synes jeg å huske).

    Kom med noen bilder av Den Orange Dingsen, skap og merkeskilter så skal du nok få hjelp. PS! Du kan godt åpne en egen tråd for dette.



  18. #78
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Du får forøvrig en demo-versjon av Mach3 også, helt gratis. Den har akkurat de samme funksjonene som fullversjonen, men kan bare kjøre 500 linjer G-code av gangen. Mach3 kan styre spindelen enten via PWM eller step, på samme måte som steppermotorer. Du kan også programmere en mengde innganger og utganger til f.eks. hurtigskifteren. Mye å lære seg, men ikke så mye du trenger for å få det til å funke.

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


  19. #79
    Registered
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    Norway
    Posts
    4
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Takk for puff i riktig retning, karer! Begynner å få troen på at dette er gjennomførbart :-)

    Hvordan er brukergrensesnittet på Mach3. Kan man få opp en slags simulert dialogkasse på denne og bruke en usb-jogger, i fall det skulle vise seg at alt unntatt selve maskinen må byttes ut?

    Jeg skal ta et dypdykk i garasjen og ta rede på så mye jeg kan om maskinene, og se om det skjer noe som helst når jeg plugger inn stikkontaktene og slår på. Det hadde jo vært kjekt, men har ikke de største forhåpningene.

    Starter egen tråd så snart jeg har mer kjøtt på beinet - er spesielt spent på trådskjæreren...



  20. #80
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Trondheim
    Posts
    272
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Mange hobbyidioter som oss (og enkelte mer profesjonelle) lager egne skjermbilder til Mach3, så du får omtrent hva du vil. Du ser en del bilder av standardskjermen på hjemmesiden deres, den er mer enn god nok for meg.

    Har ikke brukt jogger selv, men jeg vet at Mach3 støtter det.

    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?


Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

presentasjonstråd

presentasjonstråd