presentasjonstråd - Page 3


Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 41 to 60 of 84

Thread: presentasjonstråd

  1. #41
    Registered
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Norway
    Posts
    10
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by sivtek View Post
    Hei, alderen kommer med årene, men føler meg som 20 iverkstedet!
    Ja, jeg hadde tenkt å skrive g-programmet manuelt, har gjordt det tidligere, men fikk ikke "peack drill" til. Mye arbeid og sikker ikke den enkleste måten å skrive programmet på.
    Det jeg skal lage er en trommel som ligger i disse små spilledåsene. Trommelen har pigger på bestemte plasser slik at når den roterer og treffer noen stemmegafler som avgir lyd lages det en melody,- dersom piggene er riktig plassert.
    Jeg må bore 3mm dypt i messing 0,6mm bor og maks hastighet på min maskin er 3500 RPM og tenkte å bruke "peack drill".
    MVH
    Johannes Line
    I mach3 så kunne det f.eks se slik ut (Med 1000 forbehold da jeg ikke har prøvekjørt dette):

    G90
    #1=3 ; Hulldybde
    #2= 0.2 ;Peck
    #3= 0.1 ; Klaring til kutt etter peck
    #4=0 #5=0 ;Nullstiller peckdybde og teller
    G0 X0Y0Z#3 ; Går til POSISJON FOR HULLET

    M98 P100 L[#1/#2] ;Kaller underprogrammet n-ganger til dybde er nådd
    M30

    O100
    #5=[#5+1] ;Teller peck
    #4=[#2*#5*(-1)] ;Regner ut dybde for peck
    G0 [#4+#2+#3] ; Ilmating til pos før kutt
    G1 #4 F20 ; Borer
    G0 Z0 ;Mater opp etter kutt
    M99



  2. #42
    Registered
    Join Date
    Sep 2009
    Location
    Norway
    Posts
    9
    Downloads
    3
    Uploads
    0

    Default

    Hei, dette ser ut som hva jeg er på jakt etter! Må bytte G0y til GoA da det er en viss vinkel i 4th axe det er snakk om. Er ikke helt sikker på din #4 som har forskjellige meninger?
    Er ennå på jakt etter en god og lett forståelig bok om å skrive g-koder. Mange på ebay, men hva anbefales for en nybegynner?



  3. #43
    Registered
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Norway
    Posts
    10
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by sivtek View Post
    Hei, dette ser ut som hva jeg er på jakt etter! Må bytte G0y til GoA da det er en viss vinkel i 4th axe det er snakk om. Er ikke helt sikker på din #4 som har forskjellige meninger?
    Er ennå på jakt etter en god og lett forståelig bok om å skrive g-koder. Mange på ebay, men hva anbefales for en nybegynner?
    #4 er dybde, og den ene gangen brykt for å regne ut hvor man skal ilmate til før boring nede i hullet. Bøker? Manualen som følger med MACH3 bekriver mulgiheter, og så er det åprogrammere de og se hva som skjer. Resten er det kun fantasien som setter begrensinger til.



  4. #44
    Registered
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Norway
    Posts
    99
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com


  5. #45
    Registered
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Norway
    Posts
    11
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei.

    Jeg heter Ragnar Stiansen - er 54 år - fra Stavanger. Er utdnnet elektronikk tekniker - skipselektriker osv. Jobber for tiden med IT hardware i et service firma i "olja".
    Har akkurat kommet igange med en "ombygd" fres - laget i 1990 for yrkes-skole bruk. Kjøpte to stk maskiner sammen med en ISA kort basert PC - med software på 5-1/4" diskett! (noen som husker de?) for endel år siden.
    Har fjernet all elektronikk da jeg manglet skjema + har kjøpt en kontroller på nett. På den sviktet switch mode strømforsyningen etter ca ti sekunder. Installerte en 500VA trafo + likeretter og kondensatorer i den. Ble prøvekjørt i helgen med godt resultat. Bruker EMC2, neste skritt er å lære seg G+code osv.

    Hilsen Ragnar



  6. #46
    Registered
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Norway
    Posts
    99
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by ragstian View Post
    Hei.

    med software på 5-1/4" diskett! (noen som husker de?) for endel år siden
    He he husker de ja, har fremdeles slik drive stående i den ene PC'en, men ikke brukt den den på noen år lol.
    Vælkømmen

    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com


  7. #47
    Registered
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Norway
    Posts
    44
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei,
    Jeg ønsker å felles til norsk CNC samfunnet. Jeg jobber i nærheten av Drammen på AkerSolutions.
    Programmering maskiner 3-5 akse. Du er velkommen hvis trenger noen støtte med NC-kode.

    Alexander Kornilov
    Engineering solution



  8. #48
    Registered
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Norway
    Posts
    99
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Velkommen til deg også :-)

    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com


  9. #49
    Registered
    Join Date
    Jan 2011
    Location
    Norway
    Posts
    15
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei... alle dere,

    Det her er en fin plass... :+)

    Jeg er 50 år utdanna som biloppretter, karosserimaker, Montør reperatør, yrkesfaglærer. Har jobb med å undervise på VG 1-2 linje i Oslo.
    Bor også i Oslo.

    Har intresse å få til med konvertering av en gammel Norsk SP-Fres 22.0101 som skal brukes til ulike oppdrag.... når den blir ferdig. Har just starta med oppdraget.. hjelp kan alltid taes imot...

    Har tilgang på det mesta av maskiner på jobben, om noen er i nød...

    Startade som 50 åring med å skrive dette her men nå er jeg blitt 51... deven det tar tid å skrive... man blir fort eldre her... ;-) Tida går unna...

    Ønsker å få til med kontakt med folka som har løst og spesiellt med dem som skal løse SP-Fres oppgave og få den ferdig som de har....


    Hilsen
    Ørvar Sigfusson



  10. #50
    Registered
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Norway
    Posts
    11
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei Ørvar.

    Gratulere med dagen! Ser at du er omtrent like "ung" som meg. Bra!

    Hold kontakten på forumet - vi kan sikkert hjelpe hverandre etter hvert!

    Hilsen Ragnar



  11. #51
    Registered
    Join Date
    Jan 2011
    Location
    Norway
    Posts
    15
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Passende tall på Threaden...

    Takk akk..

    Bara fikk for meg å ta den threaden fordi tallet var passende..

    Vi klarer oss sammen forhåpentligvis ;+)

    MVH
    Ørvar



  12. #52
    Registered
    Join Date
    Dec 2009
    Location
    Norway
    Posts
    1
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Ny kar fra Bergen

    Hei folkens!
    Har lusket endel rundt i forumet her på jakt etter tips etc.
    Ser jeg kommer til å blakke meg endel på denne nye hobbyen.

    Jeg er utdannet elektiker, men jobber nå i automasjonsbransen/bygningsautomatisering som "liksomingeniør".
    Er 36 år og familiemann, har altfor liten bod til å sysle i, men trangen er større enn fornuften. Planen er selvsagt en DIY, 3 akser i første omgang.



  13. #53
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Mye kan gjøres billig, og jeg tror mange har deler liggende som ikke blir brukt. Deriblant jeg!

    Start en egen byggetråd, om hva du har, hva du ønsker og ha av presisjon, og hva du eventuelt må ha. Hva du må ha er vel kanskje litt usikkert for deg som er ny i faget?

    Kjør på!


    Mvh Robert

    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html


  14. #54
    Registered
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Norway
    Posts
    1
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Hallo

    Jeg er 37 år og bor på Klepp i Rogaland. Er utdannet maskinarbeider og har CNC-operatør som yrkestittel. Jobber til dagen med forskjellige typer Mazak-maskiner og -styringer. Lærer meg selv GibbsCAM og makroprogrammering (parametric programming) for tiden.

    :-)



  15. #55
    Registered
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Norway
    Posts
    8
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Hei 8)

    Er 23år, fibermontør av yrke og har i grunn vært solgt på cnc siden jeg fikk gutta på mek til å frese vannblokker til PC'n for mange herrens år siden. burde ha gått mek. selv men rota meg bort i elektronikk på vegen så slik ble det ikke, men da får man lære selv!

    så langt starta med et biltema arbeidsbord, kontrollerkort og nema 23 steppere fra ebay, 75x10x1500mm aluminium jeg håper å kunne lage x aksen min av.
    kunne kanskje starta en byggtråd og få litt feedback siden jeg ikke har peiling på hva jeg har gitt meg ut på, og kunne absolutt trengt litt maskineringshjelp på x-akse sleidene hvis noen hadde vært intresert i å ta en liten jobb 8)

    prøver å lære meg BRL-CAD siden det er gratis og trojanerfritt, og mach 3, men håper å få til emc2, igjen siden jeg liker opensource konseptet

    -marius



  16. #56
    Registered
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Norway
    Posts
    7
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Slenger meg på jeg også.

    28 år, utdannet maskinarbeider. Startet karrieren i Okuma dreibenk, fulgte så opp med noen år i Makino 5-akse fres.

    De seneste årene har jeg jobbet som programmerer, da med GibbsCAM som hjelpemiddel. Programmerer Okuma/Doosan dreibenker med og uten Y-akse, og Okuma Multus og Macturn 5-akse. (Samt endel Okuma 3 og 4-akse fres.)

    Har en Okuma CNC-styrt dreibenk med stangmating i garasjen, så skulle noen ha behov for maskinering, så er det bare å ta kontakt!

    Last edited by evesaeth; 02-20-2011 at 08:47 AM.


  17. #57
    Registered
    Join Date
    Mar 2011
    Location
    Norway
    Posts
    1
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei hei

    Jeg heter Thomas og er en ung kar på 21år som bor i Hønefoss.
    Jeg jobber for et firma som heter Tronrud Engineering, som lager spesial maskiner.
    Der jobber jeg som maskinopertør, kjører til daglig en Mori Seiki NL2000 med Y-akse og sub spindel.
    Har også kjørt - Haas VF og EC, Unisign Univers, Mori Seiki NMV5000, Deckel FP3 (gammel maskin)
    I tillegg har jeg erfaring med EdgeCam



  18. #58
    Registered
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    norway
    Posts
    17
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei! Jeg er en 22-åring som nylig har tatt fagbrev som automatiker og jobber til daglig som det. Bor i Østfold og har for mye fritid. Det samt min interesse for automatiserte maskiner har lurt meg til å bygge min egen maskin. Det blir nok et langtidsprosjekt som jeg ikke er helt sikker på hvor ender - men satser på og håper på at det blir en realitet til slutt.

    Har ikke stor erfaring med noe som helst, men behersker solidworks på en relativt grei måte, ellers har jeg gått GK mekaniske, vg1 elektro og vg2/3 automatiseringsfaget. Har tilgang til noen maskiner på jobb, men tror det meste vil bli gjort her hjemme ... I stua. Har liten leilighet så TV-en og cnc-maskinen får dele plass.

    Bestilte http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250476169366 i dag, så tror det blir en liten pause til jeg mottar de delene slik at jeg kan se litt mer på design. Tror jeg blir å følge noen av de allerede ofte brukte designene. Så får jeg se hva fremtiden bringer. Kunne tenkt meg å lage en maskin av aluminiumsprofil, men har ikke plass eller utstyr for å bearbeide det her hjemme.



  19. #59
    Registered
    Join Date
    Jan 2011
    Location
    Norway
    Posts
    15
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Plasma CNC...

    Hei og velkomne...

    Alle dere etter innlegg nr. 51.. (før det også) velkomne alle sammen.. Godt å se at det er folk der ute som har goe å fine interessen... (leses: teknikk + CNC + osv)

    Det kommer å bli en liten Plasma CNC på jobben for sommeren... håper jeg ;+)

    Å da skal det bli prosjekt av ulike slag.. jobber med å endre på reden planlagt bygg... skal skjæres med plasma... he he. Pluss mange andre også, håper jeg.


    Hilsen
    Ørvar



  20. #60
    Registered
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    norway
    Posts
    17
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Høres interessant ut! Du får ta noen bilder og lage en video eller to når det er oppe og går. Skal maskinen bygges selv, eller blir det kjøpt inn en ferdig-maskin?



Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

presentasjonstråd

presentasjonstråd