presentasjonstråd - Page 2


Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 21 to 40 of 84

Thread: presentasjonstråd

  1. #21
    Registered
    Join Date
    May 2004
    Location
    Norway
    Posts
    6
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei! 36 år fra Lyngdal på sørlandet. Nettopp dratt hjem en EMCO F1P-CNC med M1 kontroller fra Oslo. Ser at "Smoregrava" har en del info som jeg har fått god nytte av så lang, men sliter med å gjenopprette MSD uten originaltapen.

    Noen andre her med F1P-CNC??

    Med helsing,
    Tommy Fleseland



  2. #22
    Registered
    Join Date
    Mar 2010
    Location
    Norway
    Posts
    1
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei
    53 år fra Drammen. Utdannet ingeniør i reguleringsteknikk men jobber som rådgiver i IT-bransjen. Over gjennomsnittet interresert i alt mekanisk med motor. Har designet og bygget modellfly fra midten på 70 tallet og har de senere årene også bygget 5 full-size 2 seters mikrofly i aluminium og/eller kompositt. Holder for tiden på med å restaurere veteranbil (Triumph TR6) i tillegg til litt modellflysktiviteter sammen med "gamle" venner.

    Skal bygge understell til en 1/4 skala Miles Gemini så nå er en Sieg SC2 dreibenk og en SX2 fres på vei til verkstedet. Planlegger å anskaffe dreiebord og gjøre en 4-akse CNC-konvertering av fresen.

    Mvh
    Kristen



  3. #23
    Registered
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    Norway
    Posts
    5
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Ny her

    Hei

    Jeg er 30 år gammel, fra Hamar, utdannet fagteknikker og jobber ved et bilverksted. Ingen erfaring med Cnc, kjøpte en High-Z 720 fra cnc-step for et år siden. Har lært meg alt fra bunnen av, og lærer fremdeles...
    Bruker Winpcnc eco til kontroll av maskinen og Artcam som cad/cam.



  4. #24
    Registered F45CNC's Avatar
    Join Date
    May 2005
    Location
    Denmark
    Posts
    20
    Downloads
    1
    Uploads
    0

    Default

    Hej,
    Jeg er fra Ølstykke i Danmark, jeg har en EMCO Compac 6P med TM02 controller som jeg skal have over på MACH3 med tiden, har også en EMCO F1 CNC som jeg er igang med at få til at køre med MACH3, er også i gang med at converter en MAHO 400P til CNC med MACH3 men det er en støre opgave.

    Bruger 3D software Sollid Edge og 2.5D VCarve Pro med MACH3



  5. #25
    Registered
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    Norway
    Posts
    3
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hallo.
    Andreas, 28 fra Tromsø.
    Jobber som låsesmed, men har utdanning innen elektro, mekanikk og automasjon. Har også oppdaget arduino, og driver med litt programmering og elektronikkprosjekter.

    Har alle de dyre delene klare her for å lage en 1000x1000x300mm cnc-fres. Blir å bruke en overfres i første omgang..
    Min maskin blir lik den som er på robocnc.nl
    Samme railtype bare i 16mm og 16mm kuleskruer.
    Jeg har kjøpt og loddet ihop kortet fra hobbyCNC.com, kjøpte med 305oz motorene 4 akser.

    Holder på å lære meg litt med Solid Edge, og håper det ikke er en blindvei.
    Noen som har erfaringer og dele mtp hvilket CAM-program man burde lære seg?

    Blir nok opprettet en byggetråd når jeg har noe som er verdt å vise fram..

    Andreas



  6. #26
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by F45CNC View Post
    Bruger 3D software Sollid Edge og 2.5D VCarve Pro med MACH3
    Hva synes du om Vcarve? Jeg har vurdert å kjøpe det men har ikke gjort det enda (dyrt)

    Otto



  7. #27
    Registered
    Join Date
    Jun 2010
    Location
    norway
    Posts
    3
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei, jeg er 34 år fra Florø, er egentlig instrument rørlegger men gikk over til cnc operatør for vel 3 år siden. står for det meste maskinerings senter,men siste året har det vert litt dreiing også. Har jakt og skyting som hobby, liker godt å lage små dibbedutter til rifla på jobb



  8. #28
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Velkommen i gjengen :-)



  9. #29
    Registered Patz's Avatar
    Join Date
    Dec 2005
    Location
    Norway
    Posts
    23
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Quote Originally Posted by Odeott View Post
    Hva synes du om Vcarve? Jeg har vurdert å kjøpe det men har ikke gjort det enda (dyrt)

    Otto
    Vi kjøpte Vcarve på skolen, og jeg må si at det er det mest geniale stykket software jeg har vært borti.
    Veldig enkelt å sette seg inn i, og nokså funksjonelt.

    Du finner trial-versjon på Vectric.

    Project eduMill 3000: http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=95095


  10. #30
    Registered
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Norway
    Posts
    63
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hvor mye måtte du gi for Vcarve? Var det noe slags skole tilbud?




  11. #31
    Registered
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    norway
    Posts
    2
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei.
    Jeg er 43 år og fra Våler i Solør. Har kjøpt en High- Z/T 1000 fra cnc-step. Er helt fersk på dette. Men har nå fått god hjelp fra mrtc 123. Bruker WinPc-NC eco usb til kontroll av maskinen og Artcam som cad/cam.



  12. #32
    Registered Shortybebeh's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Norway
    Posts
    5
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Nordmenn! Digg! :-D

    Har allerede presentert meg i hovedtråden, men måtte si hei her også :-)

    Hvis noen har erfaring med å gravere stempler så vær så snill å si ifra til meg, jeg kunne trenge litt hjelp med den "Engrishe" manualen og maskinen min. ;-)



  13. #33
    Registered
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Norway
    Posts
    1
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei!

    Jeg er 30 år og Senior IT-konsulent. Jeg bor i Sørum kommune i Akershus og har generell interesse for "do it yourself". Liker å holde på med elektronikk, styring av elektronikk fra datamaskin og nå også CNC. Jeg ble for et par år siden interessert i stepmotorer og styring for deretter å oppdage CNC.

    Kjøpte en DIY maskin fra zen toolworks med 7" * 7" arbeidsflate for rett under 2000kr med frakt og mva. (ebay)

    Jeg bruker et tre-akses stepmotor kontrollerkort som ble bestilt fra hong kong og har nå fått dette inn i en aparatboks som forbinder cnc maskina med pc.

    Kjøpte også med strømforsyning fra HK, men det kortslutta og ble ødelagt etter kort tid. Bestemte meg deretter for å lage strømforsyningen selv fra et ATX powersupply.

    Det er rett før jeg er ferdig og første oppgave blir å lage en skikkelig dremel-holder til cnc maskina mi

    Målet er å kunne kopiere deler ved å 3D-scanne de inn i en cad-tegning og frese de ut etterpå.

    [nomedia="http://www.youtube.com/watch?v=xK5eYhpBtQc"]YouTube- Free DAVID 3D scanner[/nomedia]

    På den måten kan jeg lage mine egne deler til bilprosjekt og snøfreser som går i stykker hvert år. Kona vil nok også sette pris på maskinen etter hvert med skilt som kan lages med mer..

    Kunne vært artig å treffe flere med samme interesse og se på oppsettet deres



  14. #34
    Registered
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Norway
    Posts
    13
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei,

    Håvard Jakobsen, holder til i Sola kommune. Er utdannet dataingeniør. Jeg har en DSD surfboards shaping maskin som jeg fikk 'billig' i fra Australia. Relativt stor sak, men egner seg best for å kutte skum/tre. Håper med tiden å få konvertert den fra et sært custom kontrollsystem til mach3/g-code. Har forsåvidt alt jeg trenger klart med ny kontrollboks, som småbarnsforeldre flest mangler bare bittelitt tid... Jeg driver også og programmerer et lite cad program for å designe surfebrett (www.boardcad.org). Håper med tid å stunder også å få bygget en mechmate som jeg også har begynt å samle deler til.



  15. #35
    Registered
    Join Date
    Sep 2010
    Location
    Norway
    Posts
    3
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Hei!

    Jeg heter Odd Egeland og er ny her på forumet.
    Er gitarmaker og driver Strand Guitars på Jørpeland.
    Vi har en Victor CNC maskin som vi kjøpte fra Bergsli i 2009, er veldig fornøyd med den.

    Bruker Rhinoceros 3D og MadCAM programvare og er interessert i å komme i kontakt med andre som bruker samme programvare. Vi har ganske god kontroll på maskinen og software, men det hender det dukker opp noen problemstillinger

    Rhinoceros kjøpte vi og ble kurset i av Jørgen Holo i Holografisk AS, kan anbefalest! Billig og bra CAD program.

    Sjekk gjerne ut gitarene vi lager på www.strandguitars.com .



  16. #36
    Registered
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Norway
    Posts
    3
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default Heisann!

    Jeg heter John-Arne Øverby, 41 år og bosatt i Follo litt sør for Oslo.
    Er utdannet maskiningeniør men har også fagbrev som automasjonsmekaniker.

    Har jobbet tidligere som cnc-ingeniør i 10 år hovedsaklig på fres, men også drei- slip og EDM maskiner.
    Mikron, DMG og Charmilles er de fabrikantene jeg har jobbet mest med.

    De siste fem årene har jeg vært vedlikeholdsjef på Nexans og her er det bare manuelle maskiner.
    Har nå gått til innkjøp av en cnc-fres (endelig) og da blir det å lage deler til en stor router med plasma som skjærehode.



  17. #37
    Registered
    Join Date
    Sep 2009
    Location
    Norway
    Posts
    9
    Downloads
    3
    Uploads
    0

    Default

    Hei, jeg heter Johannes Line,- 74 år og bosatt i Stavanger. Jeg har en KX3 CNC fres (ny) og bruker Mach 3. Jeg tegner hva jeg vil lage i tegneprogrammet TurboCad, men bruker CamBam til lage G-kodene. Det har gått ganske bra til nå, men jeg har ett problem nå. Jeg må skrive et program for å bore flere 0,6 mm huller inn i et rør (eller pinning a musical barrel - Holder på å bygge en "musical clock"). Noen som kan anbefale en lettforståelig og god lærebok i G- programming?
    Dette er en hobby for meg, er utdannet bygningsingeniør.

    (Jeg har vist postlagt dette under feil fane, men poster likevel)
    MVH
    Johannes Line



  18. #38
    Member Vegabond's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Norway
    Posts
    441
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei!

    Først må jeg få si at jeg synes det er imponerende og ha en 74 år "gammel" kar her inne med en hobby slik som dette

    Til det praktiske. Jeg bruker artcam, og synes det er et greit program. Jeg skal begynne i ny jobb ifra januar av, og går da over til Edgecam.

    Jeg skjønner ikke helt problemstillingen din, er det slik at du vil skrive inn g-coden manuelt?


    Mvh Robert.

    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html


  19. #39
    Registered
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Norway
    Posts
    99
    Downloads
    0
    Uploads
    0

    Default

    Hei
    Litt om meg:
    Er 40 år og nettopp ferdig med min CNC router.
    Er utdannet Industrimekaniker og elekttronikk ingeniør, kan vel litt om mye.
    Har tatt i bruk SolidCam sammen med SolidWorks ser ut til å fungere nogenlunde greit bortsett fra postprossesoren, så jeg må redigere G-koder manuelt.
    Mer om meg finnes på hjemmsiden min MaxMekker

    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com


  20. #40
    Registered
    Join Date
    Sep 2009
    Location
    Norway
    Posts
    9
    Downloads
    3
    Uploads
    0

    Default

    Hei, alderen kommer med årene, men føler meg som 20 iverkstedet!
    Ja, jeg hadde tenkt å skrive g-programmet manuelt, har gjordt det tidligere, men fikk ikke "peack drill" til. Mye arbeid og sikker ikke den enkleste måten å skrive programmet på.
    Det jeg skal lage er en trommel som ligger i disse små spilledåsene. Trommelen har pigger på bestemte plasser slik at når den roterer og treffer noen stemmegafler som avgir lyd lages det en melody,- dersom piggene er riktig plassert.
    Jeg må bore 3mm dypt i messing 0,6mm bor og maks hastighet på min maskin er 3500 RPM og tenkte å bruke "peack drill".
    MVH
    Johannes Line



Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


About CNCzone.com

    We are the largest and most active discussion forum for manufacturing industry. The site is 100% free to join and use, so join today!

Follow us on


Our Brands

presentasjonstråd

presentasjonstråd