Hei
Driver å bygger fres no 2.
Denne tenkte eg skulle frese alu med for det meste ,men og ha muligheten til å frese stål.
Ser for meg ein motor som kan gå på eit område mellom 600 - 3000 rpm.
Men eg klarer ikkje å finne nåke som passer.
Har ein frekensomformer for 3fas motorer å er på området mellom 0.5 til 400 Hz.
Er eg på bærtur eller finest det nåke slikt???
mcentric
09-17-2009, 02:41 AM
En motor og belteoverføring fra en søylebormaskin feks ville jo gi de hastighetene og dreimomentet du hadde trengt, men hva du skulle ha brukt som spindle er jo et annet spørsmål. Jeg har sett mange diskusjoner om hjemmelagde spindler men det jeg har forstått er at de stort sett ender opp med veldig dyre og kompliserte løsninger. Problemet blir jo å finne noe som tåler de horisontale belastningene. Hadde man hatt en liten manuell fres liggende kunne man jo ha tatt hele drivverket og spindelen fra den, men det er vel de færreste av oss som har :) Da ville det vel uansett vært enklere å CNC konvertere den i steden for å bygge en fra scratch. Beklager at jeg ikke var til noe hjelp, men hvis du leter litt her på forumet så vil du finne flere tråder som omhandler akkurat dette og jeg tror ikke noen av dem har kommet fram til en enkel og rimelig løsning.
Mikael
Takker for svar.
Men er og kommet fram til det samme.
Har sendt pris førespøsel til cina man på hode til ein X3 eller X2 fers.
Ellers så dukka det opp en kar på jobben som snakka om att vi hadde heilt nye børstelause dc motorer ligande ,men han viste ikkje kor store dei var.
Eg prøver å ikkje gle meg for tidligt.desse motorane hadde jobba på turtal mellom 1000 til 6000 rpm.