Raptorman
07-07-2009, 03:46 PM
Heisann!
Gøy at vi har fått egen avdeling her :-)
Har Noen tips/meninger om fordeler ulemper med forskjellige design.
Tenkte å bygge en maskin med "moving gantry"(hvordan oversette det til norsk..?). Men når jeg fikk skinnene og lager blokkene, tror jeg at det hadde vært bedre å heller legge X og Y aksen på bordet og montere fast freseramma med z aksen på?
Har skinner montert på aluprofiler, og blokker med åpning under for å gå klar skinnen. Disse blokkene trives nok bedre med "trykkbelastning" en "trekkbelastning? Ved "moving gantry" vil blokkene på samme side få vekselvis trykk/trekk belastning alt etter hvilken vei maskinen jobber???
http://cgi.ebay.com/linear-bearing-slide-unit-SBR12-300SBR16-500SBR20-650mm_W0QQitemZ250308065177QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3a4785f799&_trksid=p4634.c0.m14.l1262&_trkparms=%7C293%3A1%7C294%3A30
Er jeg helt på jordet her, eller har noen synspunkter?
LN-JET
07-07-2009, 06:21 PM
"Moving gantry" gir deg mest vandring for pengene:-)
Jeg har kikket litt på de føringene, og du har sikkert et poeng.
Enten må du dimensjonere slik at det ikke betyr noe, eller så må du konstruere slik at de får ta opp kreftene sideveis.
Lars
mcentric
07-08-2009, 12:59 AM
Hei Raptorman,
Jeg har de samme føringene fra linearmotionbearings. I designet mitt (se linken i signaturen) har jeg de lengste skinnene montert på siden av bordet. Jeg var litt skeptisk til denne måten å feste dem helt til jeg mottok skinnene. Det finnes 100% sikkert bedre kvalitet der ute, men i forhold til prisen føles de veldig solide. Med skinnene montert og testet med ca total vekt av gantry så har jeg ikke tvil om at lagerblokkene fint tåler den sidelengs belastningen de får.
Og som Lars sa, du får nok mest ut av lengdene med et moving gantry design.
Mikael
Raptorman
07-08-2009, 01:22 AM
Hei mcentric.
Kjøpte du like skinner til z aksen også?
Syntes lagerblokkene til 12mm skinnene så litt puslete ut når jeg fikk dem.
For meg ser det ut som at det ikke er nok støtte inni selve lagerhuset til å ta opp den belastningen de vil få.
Det ser bedre ut på 16mm lagerblokka med 4 "renner" med kuler inni, og 20 mm som har fem.
12 mm med bare 3 "renner" virker ikke optimal etter det jeg kan se.
Min personlige mening er nok at denne type skinneføringer bedre egner seg på en "moving table" maskin, og bruke noe annet på z aksen.?
Hilsen Reidar
mcentric
07-08-2009, 03:53 AM
Hei mcentric.
Kjøpte du like skinner til z aksen også?
Nei. Jeg blingsa visst litt på ebay linken din. Jeg har 16mm skinner på alle tre aksene. Hvis, som du sier, 12mm lagerblokkene kun har 3 sett med kulebaner så er jeg helt enig med deg i at det blir for lite flate å fordele vekta på.
Jeg kan ikke garantere at måten jeg bruker dem på er ideell. Hvis det skulle vise seg at lagerblokkene svikter etter en stund, var de såpass billige at jeg ikke ville hatt noe problem med å bytte dem ut.
Jeg gikk for denne løsningen istedenfor stålrør/vinkelprofiler og kulelager, som veldig mange ser ut til å bruke på denne type cnc router, fordi jeg ville begrense antall bevegelige deler og tilhørende muligheter for unøyaktighet.
Det er selvsagt mulig jeg tar feil, men jeg ser for meg at hvis man sitter med en maskin som har såpass mange deler som må boltes sammen for at hver akse skal bevege seg, så må det være mye mer komplisert å finjustere den.
Jeg har kun 2 skinner og 4 lagerblokker pr. akse. Er feks Y aksen min (den lange) 0.5mm høy i ene enden, løsner jeg 5-6 bolter litt, dunker litt på skinna med en gummihammer og vips problem løst.
For meg (jeg har akkurat begynt med denne hobbyen så jeg har null erfaringsmessig begrunnelse for dette) så virker det som det var verdt pengene å gå for denne løsningen.
Mikael
Raptorman
07-08-2009, 01:06 PM
Ser ut som en kjekk sak du bygger der!
Btw likte jeg dreiebenken din !! Selv har jeg kjøpt 12mm vanlig gjengestang i rustfritt og planla å dreie antibaclash mutterene selv i pom. Har laget en test som virket veldig tight og fin. Får prøve dette først så blir det kansje kuleskruer etterhvert. Resten av maskinen bygger jeg i alu. Den blir ikke så stor som din, men jeg hadde tenkt å bruke den til å lage smådeler i alu til modell heli`et mitt. Kansje noe snacks til folkevogna også, men jeg tror jeg først og fremst må få laget spetakkelet og kjørt noe G-kode for å finne ut av ting.
Tenker at jeg miligens kan løse z akse problematikken min med å montere skinnene på siden istedenfor i front. da vil 12mm blokkene ta opp kreftene sideveis istedenfor slik jeg opprinnelig hadde tenkt å montere de.
Ser du har montert dine skinner på siden til gantry`en og at det virket stabilt.
Går for moving gantry siden jeg vil få veldig lite arbeidsbord eller veldig liten vandring på moving table.
Takk for tipset!
Reidar