View Full Version : Byggeblogg, 140x80x80cm router i Trondheim

rogerer
05-31-2009, 01:26 PM
Hei

Tenkte å dele min byggeblogg med dere, se her:

http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?t=23367

Design:
Firkant stålprofiler 50x50mm satt sammen av bolter i en slik formasjon at det er 100% stabilt. Settes opp som en boks-løsning, der arbeidsområdet blir inne i boksen.
Lineære føringer av bolt med omsluttende lager. Stepmotorer: 2 på X, 1 på Y og 1 på Z.

Økonomi:
Stål for ramme kjøpt hos Smith stål og metall: kr. 1.000,-
Stål rundstål for lineære føringer 25mm, Smith stål og metall: kr. 350,-
Bolter og mutre til ramme, Byggmakker: kr 800,-
4 stepmotorer, driver, nødknapp og endebrytere, kjøpt hos Keling: kr. 5.500,-
Kuleskruer, Fresemotor og glidelagre fra Linearmotionbearings på ebay: kr 7500,- + moms
Kulelager til kuleskruer, kjøpt hos VXB bearings på ebay: kr 700,- + moms
Sum: ca. kr. 18.000,- så langt....

Teknisk:
Computer: PC med Linux og EMC2
Driver: Gecko G540
Strømforsyning: Keling 48 Volt, 7,3 ampere
Steppermotorer: 4 stk Keling KL23H2100-35-4B med dreiemoment på 318 oz-in (2,25 Nm)
Kuleskruer: Kuleskruer fra Linearmotionbearings, RM1610 på X og Y, RM1605 på Z
Lineære føringer: 25mm bolt på X og Y, 20mm på Z
Fresemotor: 1,5kW vannkjølt med VFD

Odeott
06-18-2009, 04:19 AM
Ser bra ut det der.

rogerer
06-18-2009, 04:24 PM
Da kom det litt snacks i posten :)

mcentric
06-20-2009, 06:12 PM
Da kom det litt snacks i posten :)

Kjenner at misunnelsen kom snikende :D

Spent på den spindelen.

miko

Oce
06-21-2009, 07:42 PM
Mye snacks der ja! Modellfly-entusiast også? Ser det er mange som har fått et lite "kick" på å bygge CNC etter de trådene som har gått på diverse forum i miljøet...Jeg har selv en liten drøm om å bygge en 1/5 skala F/A-18 eller tilsvarende med hjelp av en CNC-maskin...;)

Relativt heftig fres i forhold til en del av oppsettet ellers, er det noe spesielt resonnement bak den, eller var det noe du fikk billig ?

rogerer
06-24-2009, 12:58 PM
Mye snacks der ja! Modellfly-entusiast også? Ser det er mange som har fått et lite "kick" på å bygge CNC etter de trådene som har gått på diverse forum i miljøet...Jeg har selv en liten drøm om å bygge en 1/5 skala F/A-18 eller tilsvarende med hjelp av en CNC-maskin...;)

Relativt heftig fres i forhold til en del av oppsettet ellers, er det noe spesielt resonnement bak den, eller var det noe du fikk billig ?

Hehe, nå ble jeg fornærmet :) Synes forsåvidt oppsettet forøvrig er ganske kraftig også. Vi får se når vi får startet opp med fresing.

Jeg er ikke akkurat modellflyentusiast, men det var vel den eneste "norske" plassen hvor det ble diskutert DIY CNC.

Oce
06-24-2009, 03:18 PM
Hehe, det var aldri meningen ;)
Jeg bare syns det så litt sånn ut, i forhold til typen lineære kulelager og størrelsen på steppermotorene. Men det er jo et hastighetsspørsmål, og ikke minst et kostnadsspørsmål.

I dag fikk jeg min THK rails, så neste uke blir det montasje-uke for en stor del av maskinen min...gleder meg...håper det går på skinner :D