View Full Version : Proto-M byggetråd

mcentric
05-21-2009, 12:07 PM
Jeg får vel starte en byggetråd nå som varene begynner å ankomme. Jeg kan ikke love at det kommer til å gå fryktelig fort det her men jeg skal gjøre mitt ypperste for å holde et visst tempo. Merkelig hvordan tiden forsvinner når man har en ett åring i huset samt en til på vei :D
Jeg er overrasket over hvor fort varene egentlig dukka opp. Strømforsyninga dukka opp fra Kina etter bare 7 dager... og det var med gratis frakt! Selgeren hadde også "justert" prisen fra $51 til $19 på fraktbrevet så jeg slapp unna med noen moms kroner der gitt :) HCNCPRO kittet dukka også opp fra USA etter bare 7 dager. Nå venter jeg egentlig bare på skinnene og kulelagerblokkene fra Kina og anti backlash nuts fra Dumpster CNC i USA. Jeg må huske å ta en tlf tilTools å bestille trapesgjengestenger og muttere. Tror jeg går for en 3m stang i steden for 3stk 1m. Jeg trenger 1100mm, 850mm og 450mm så jeg får heller bare ta vinkelsliperen fatt og prøve å fikse endene med Dremelen etterpå.

legger ved noen bilder av det jeg har fått så langt samt versjon 3.0 av routeren min. Det gjenstår en god del men jeg tror jeg begynner å bli fornøyd med ideen.

Vegabond
05-22-2009, 03:57 AM
Hei.

Ser bra ut dette! :)

Hvilke motorer og styringskort skal du bruke?

Og hvilke cad/cam programmer?

Mvh Robert.

mcentric
05-22-2009, 04:19 AM
Hvilke motorer og styringskort skal du bruke?

Styringskortet og motorer er fra HobbyCNC.com. Motorene er 305oz/in så de burde være sterke nok til å få fart på maskina (så sant den ikke blir for tung). Styringskortet kommer i kit form, så jeg må ut med loddebolten igjen. Begynner å bli noen år siden sist jeg lodda kretskort, men det kommer nok fort igjen.

Og hvilke cad/cam programmer?

Der er jeg fortsatt litt usikker... Jeg har testa mange CAD programmer opp gjennom årene. De aller fleste var demo versjoner og noen få som "internettversjoner" *kremt* :nono: . Problemet er prisene... softwaret ender jo med å koste 2-3 ganger så mye som selve routeren. Jeg kunne godt tenke meg å gå for Aspire. Det var veldig lett å komme igang med og meget brukervennlig. Men det er uaktuellt å spytte ut 10.000,- på software... i hvertfall i denne omgang. For å være helt lovlydig tror jeg det blir å kjøpe Cut3d og Mach3. Det blir dyrt nok det for meg, men da har jeg nok til å komme igang i hvertfall. Router designet gjør jeg i Google Sketchup.

Et par utfordringer jeg tenker på for øyeblikket er:
* koblingen mellom trapesstanga på 12mm og stepper akslingen på 1/4". Jeg kan ikke si jeg har sett noen couplings med dette forholdet. Noen tips?
* Jeg trenger en kasse å montere strømforsyningen og styringskortet i. Eneste plassen jeg har funnet er Elfa og de kassene som er i nærheten store nok er svinedyre! Jeg vurderer å slakte min gamle Onkyo surround reciever og montere alt inne i den.

miko

Vegabond
05-22-2009, 04:35 AM
På http://sdp-si.com/ får du kjøpt koblinger i forskjellige størrelser.

http://sdp-si.com/estore/
Velg først "Metric Unit"
Så klikker du på Couplings -> Oldham -> Commercial Series

Jeg sendte de en mail, men har aldri fått svar, så jeg vet ikke hvor aktive de er.

Jeg selv har bestilt ifra http://shop.ebay.com/merchant/yuntat
Han brukte 12 dager på og sende pakken, men det har ingen hast så det går bra.

Send han en mail på hva du trenger. Jeg synes det er enklere enn å leite seg ihjel.

Mvh Robert.

mcentric
05-22-2009, 04:47 AM
Takk for tipset :)

mcentric
05-23-2009, 02:02 AM
Jeg ga opp å finne en kasse til elektronikken til en fornuftig pris. Jeg hadde derimot en gammel Onkyo surround reciever som var klar for søpla. Denne ble raskt ribbet for deler. Jeg fant litt småtteri i den som jeg kunne bruke, bla. heat sink og noen kretskort stand-offs (det blir en salig blanding av norsk og engelsk her, men jeg tror ikke jeg kommer til å lære meg faguttrykkene på norsk når all info på nettet er på engelsk :) ). Nå gjenstår det bare å klippe til et par stålplater for å dekke fronten og baksiden, lakke dem og vips... gratis elektronikk kasse :)

miko

Vegabond
05-23-2009, 07:02 AM
Ca hvor mange kg støv hadde du ut? :P

Mvh Robert.

mcentric
05-23-2009, 08:48 AM
Ca hvor mange kg støv hadde du ut? :P

Mvh Robert.

for å si det sånn.... støvsugeren fikk litt å jobbe med :D

miko

mcentric
05-23-2009, 03:20 PM
Da tror jeg at jeg setter en endelig strek under designet. Det blir selvsagt små justeringer men jeg tror konseptet burde fungere. Og før noen nevner det... ja, plata som holder skinnene til z aksen skal flyttes ned sånn at fresen i det minste har en sjans til å nå bordet :D en liten glipp bare hehe

Jeg tar mer enn gjerne imot andre synspunkt.

Legger også ved et bilde av skinnene og lagerblokkene jeg venter i spenning på fra Kina.

miko

francka
05-23-2009, 06:02 PM
Flott design dette her.

Bygger du i aluminium eller tre. ?
Hvilken diameter beregner du på kuleskruer ?
Forstår det slik at du har bestilt Motorer og driver kretser fra HobbyCNC
Hvordan har du tenkt når du har beregnet størrelse på disse. ?

Trenger litt innput's på dett iforb. med mitt eget prosjekt.
HobbyCNC har en del intressante pakkeløsninger.
Når det gjelder lodding så er ikke det noe problem.
Men dette med beregninger av motorer er ikke helt enkelt.
f.eks. diameteren på motor aksling bør jo stemme noenlunde overens med kuleskrue diameter. Det går jo ann å dreie ned. Men det står jo kansje ikke helt i stil hvis motor aksling diameter er 10 mm og kule skrue er f. eks. 20mm

mvh
Franck

mcentric
05-24-2009, 04:53 AM
Takk for det Franck :)

Maskina blir utelukkende bygd med 25mm og 16mm MDF plater. Aluminium hadde vært kjekt, men langt utenfor mitt budsjett for øyeblikket.

Jeg kommer ikke til å bruke kuleskruer nå i første omgang. Det blir litt for dyrt. Jeg skal bruke trapesgjenestang (tilsvarende amerikanske ACME screws). Disse er ikke i like bra som kuleskruer i forhold til presisjon og backlash, men allikevel veldig mye bedre enn vanlig gjengestang. Jeg bestiller de som heter TR12x3 fra Tools til bare litt over 100,-/meter. De er 12mm i diameter og har en stigning på 3mm. For å begrense backlash bestilte jeg anti backlash nuts fra Dumpster CNC.

Det var ikke så beregning ute å gikk da jeg bestillte motorer. Jeg bestillte bare de største jeg kunne få sammen med HCNCPRO kitet, 305oz/in eller ca 2.15Nm. Slik jeg har forstått det vil en mindre motor klare høyere hastigheter men jeg var ute etter noen som hadde godt dreimoment på lave turtall ettersom jeg ser for meg at maskina mi kommer til å veie en del.

Det finnes mange varianter av såkalte lovejoy couplings som har forskjellige inn og ut diametere. Motorene mine har 1/4" (6.35mm) aksling og trapesstanga er som sagt 12mm. Så jeg regner med at jeg etterhvert bestiller noen 1/4" x 1/2" koblinger. Til å begynne med bruker jeg sikker bare "vannslange trikset" :)YouTube - LovejoyCoupler

Nå skal jeg sette meg ned å lodde kretskortet til HCNCPRO kitet... krysser fingerene for at jeg ikke må tråle ELFA katalogen for å erstatte brente komponenter i morgen :D

miko

mcentric
05-24-2009, 08:26 AM
Da er kortet ferdig og ingenting sprengte :) Nå gjenstår det bare å koble det opp mot Mach3 og koble til noen motorer. Skal få kappa til noe kjøleribber også. de jeg tok ut av Onkyoen er nok bedre enn den flate alu plata som fulgte med kitet.

miko

mcentric
05-24-2009, 08:31 AM
Jeg kjørte en driver test på maskina her og det ser ikke direkte pent ut. Nå er det ikke denne maskina jeg skal bruke til å kjøre routeren så det er ikke noen krise, men er det her så mye støy at jeg kan få problemer med å i det hele tatt teste motorene? (se bilde)

miko

francka
05-24-2009, 09:23 AM
Hei.

Så ikke helt pent ut nei.
Hva med skjerming. ?
Plukker kortet opp støy fra noe annet i nærheten ?

Vurderer å kjøpe et tilsvarende system fra HobbyCNC.
Derfor er det fint å være oppdatert på dine erfaringer.

mcentric
05-24-2009, 12:31 PM
Hei.

Så ikke helt pent ut nei.
Hva med skjerming. ?
Plukker kortet opp støy fra noe annet i nærheten ?

Dette har heldigvis ikke noe med HCNC kortet å gjøre... da hadde jeg blitt fortvila :D Dette er softwarestøy i pc'en som vil ha en innvirkning på kvaliteten på signalet som blir sendt fra Mach3 til HCNC kortet.

PC'en jeg skal bruke til å kjøre maskina kommer til å være en helt ribba XP installasjon uten noe ekstra tull. Da burde den kjøre relativt "stille".

miko

mcentric
05-24-2009, 01:51 PM
Må bare skryte litt av meg selv :) Kobla opp strømforsyning, hcnc kortet, 1 stk motor på x aksen og kobla det til pc'en. Skrudde på og..... ikke noe smell, røyksky eller gnister :D :D Motoren steppa livlig da jeg brukte jog funksjonen i MACH3 så dette må jeg si var en suksess! skal koble opp de andre motorene i morgen og prøve å lage en liten video.

miko

Odeott
05-25-2009, 01:56 AM
Jeg ser du har hobbycnc kortet. Jeg har 4aksa pro versjonen selv. Hva setter du vref til å være på de ulike aksene? 70% av hva?
Mine 305oz motorer går på 4.2vdc skal jeg sette vref til 70% av 4.2?

En annen ting jeg sliter med er bygging av PSU. HAr kjøpt en ringkjerne transformator og skal bygge etter Hobbycnc sine planer men de har ikke mye info om jording. Hvordan skal jeg jorden denne? Må googles :-)
Stå på

mcentric
05-25-2009, 05:58 AM
Jeg ser du har hobbycnc kortet. Jeg har 4aksa pro versjonen selv. Hva setter du vref til å være på de ulike aksene? 70% av hva?
Mine 305oz motorer går på 4.2vdc skal jeg sette vref til 70% av 4.2?

Hei Odeott!
jeg har de samme 305 motorene og de skal ha maks 3A/stk. Det vil si at han anbefaler, ved testing, at du kjører på 70% av 3A. Du trenger ikke å være så nøyaktig altså. Da jeg testa med en motor i går satt jeg Vref til .280VDC som gir ca 2A (Vref=A*0.14). Da er du sikker på at motoren jobber i et trygt område, for så å skru den opp mot 3A (om nødvendig) når du skal kjøre routeren.

En annen ting jeg sliter med er bygging av PSU. HAr kjøpt en ringkjerne transformator og skal bygge etter Hobbycnc sine planer men de har ikke mye info om jording. Hvordan skal jeg jorden denne? Må googles :-)
Stå på

Jeg droppa hele PSU løsninga til HobbyCNC og bestillte heller bare denne (http://cgi.ebay.com/36V-DC-9-7A-350W-Regulated-Switching-Power-Supply_W0QQitemZ250415581082QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3a4dee879a&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72:1205|66:2|65:12|39:1|240:1318|301:1|293:1|294:50) (36V DC 9.7A 350W Regulated Switching Power Supply) fra eBay. Den kan justeres fra ca 32VDC til ca 42VDC, har innebygget vifte og sikring mot overspenning, overbelastning og kortsluttning. Jeg ga $51 for min og frakta var gratis! Den kom fra Kina på 7 dager og da hadde de, uten at jeg hadde bedt om det, satt verdien til $19 på fraktbrevet. Altså ingen moms :D Det kan jeg absolutt anbefale.

miko

mcentric
05-25-2009, 02:53 PM
En liten video med alle 3 aksene:
YouTube - HCNCPRO 3axis 305oz/in First test run

Det ser ut til at jeg mister litt steps her og der, men nå har jeg ikke prøvd annet enn en motor tuning setting i mach3:
133 steps/mm (3mm stigning på trapeskruen jeg skal kjøpe og 1/2 microstepping)
1000mm/min (600mm/min i Z aksen)
100mm/s acceleration

Vref står visst bare på 0,210VDC, altså 1.5A så jeg har masse å gå på der.

noen umiddelbare synspunkter på forbedringer jeg kan gjøre i settingene?

miko

Vegabond
05-25-2009, 04:23 PM
Ser bra ut dette.

Jeg har nå fått en kompis til og sette opp linux og EMC2 og linux med server.
Så skal bli spennende og prøve EMC2 istede for Mach3.

Noen som har noen enkle og gode CAM programmer og anbefale?

Mvh Robert.

mcentric
06-02-2009, 02:22 PM
Litt flere deler er på plass:

3stk TR12x3 anti-backlash nuts fra Dumpster CNC

1000mm, 750mm og 300mm skinner og lagerblokker fra linearmotionbearings på eBay.

nå mangler jeg egentlig bare MDF, skruer og muttere, trapesgjengestang og lager.... tror jeg :)

miko

mcentric
06-09-2009, 05:44 AM
Det blei stille her på norske forumet gitt!

Bestilte akkurat en 3 meter lang TR12x3 trapesgjengestang og 6stk muttere. 720,- + moms. Synes det var overkommelig.
MDF platene er på vei. Må en tur på Biltema å kjøpe kulelager og skruer/muttere.

Er det noen som har sett på de kinesiske vannkjølte fresemotorene og VFD'ene på eBay? Synes huske det var en nordmann som hadde kjøpt derfra men jeg husker ikke hvem det var.

miko

Vegabond
06-09-2009, 05:45 AM
Hei. Stilt ble det ja.. :) får håpe det kommer seg:)

Rogerer her på forumet har kjøpt en slik vannkjølt fres.
Hør med han.

Mvh Robert.

Vegabond
06-09-2009, 05:52 AM
Her (http://cgi.ebay.com/a-water-cooled-spindle-motor-1-5kw-with-a-VFD-as-a-set_W0QQitemZ250399678233QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3a4cfbdf19&_trksid=p4634.c0.m14.l1262&_trkparms=|301%3A1|293%3A1|294%3A30) er den som han kjøpte.

Mvh Robert.

mcentric
06-09-2009, 06:08 AM
Her (http://cgi.ebay.com/a-water-cooled-spindle-motor-1-5kw-with-a-VFD-as-a-set_W0QQitemZ250399678233QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3a4cfbdf19&_trksid=p4634.c0.m14.l1262&_trkparms=|301%3A1|293%3A1|294%3A30) er den som han kjøpte.

Mvh Robert.

Den jeg har sett på og. Nå har jeg jo handla en gang fra linearmotionbearings og kan ikke si annet enn positive ting om det. Lurer litt på om en luftkjølt en kanskje hadde vært litt mer praktisk. Jeg har ikke planer om å kjøre fresen i flere timer hver dag :)
Jeg vurderer en slik utelukkende pga støy. Verkstedet mitt er ikke spesielt godt lydisolert og jeg har ikke lyst til å irritere naboen mer enn absolutt nødvendig :devious:

miko

mcentric
06-09-2009, 06:15 AM
Irriterer meg dog litt at det ser ut som du må opp på 3-4kW motorer før du får noe større enn ER11 spennhylser. Litt kjedelig å være begrenset til 7mm fresestål :(

miko

svenakela
06-09-2009, 07:29 AM
Miko, jag tycker att du skapar en ny tråd på engelska i Router-forumet (http://www.cnczone.com/forums/forumdisplay.php?f=48) istället för att skriva här på norska. Fler som kan följa bygget då. :)

--S

Vegabond
06-09-2009, 07:37 AM
Selv bruker jeg Kress 1050 fresen, og tror den blir bra.
Jeg kjøpte også mange spennhylser ifra 1-10mm + noen hylser som var i tommer.

Mvh Robert.

mcentric
06-09-2009, 08:38 AM
Miko, jag tycker att du skapar en ny tråd på engelska i Router-forumet (http://www.cnczone.com/forums/forumdisplay.php?f=48) istället för att skriva här på norska. Fler som kan följa bygget då. :)

--S

Hei S

Jeg skal lage en bygg tråd på engelsk så fort jeg kommer litt lenger i prosjektet. Det har alltid irritert meg når folk starter en prosjekttråd for så å aldri komme forbi planleggingsstadiet. Her på det norske forumet irriterer jeg ihvertfall litt færre folk om det skulle hende med meg :D

miko

Vegabond
06-09-2009, 09:00 AM
Jeg skulle også lagt ut på engelsk, men engelsken er ikke den aller beste.
Tråden min startet jeg 01.01.09 :)
Kjekt og ikke gå så altfor fort frem, for det første så kan man tenke litt istede for og bare peise på og gjøre ting to ganger.
Man får mye forslag og kan kanskje lære på andres feil etterhvert.

Mvh Robert.

rogerer
06-10-2009, 02:50 PM
Den jeg har sett på og. Nå har jeg jo handla en gang fra linearmotionbearings og kan ikke si annet enn positive ting om det. Lurer litt på om en luftkjølt en kanskje hadde vært litt mer praktisk. Jeg har ikke planer om å kjøre fresen i flere timer hver dag :)
Jeg vurderer en slik utelukkende pga støy. Verkstedet mitt er ikke spesielt godt lydisolert og jeg har ikke lyst til å irritere naboen mer enn absolutt nødvendig :devious:

miko

Jepp jeg har kjøpt en sånn fresemotor. Den ligger i tollen, jeg får melde tilbake med rapport når den kommer på døra.

mcentric
06-11-2009, 03:52 AM
Blir spennende å høre hva du synes om den? Hva slags utstyr skal du bruke til vannkjølinga?

miko

rogerer
06-11-2009, 01:44 PM
Blir spennende å høre hva du synes om den? Hva slags utstyr skal du bruke til vannkjølinga?

miko

Har ikke tenkt så mye på hva slags utstyr jeg skal bruke. Ser en del andre bruker pumper ment til akvarium. Blir vel noe i den duren, er ikke store strømningen av vann for å kjøle ned tipper jeg. Er ikke sikker på om jeg skal kjøre vannet rett i sluket eller om jeg skal resirkulere.

LN-JET
06-11-2009, 06:14 PM
Jeg driver også og vurderer spindler. Det finnes 8mm spennhylser til ER11, og da monner det jo litt. HER (http://stores.shop.ebay.de/Alles-Gute-Online_ER11-chin-Spindeln_W0QQ_fsubZ329876011QQ_sidZ19229201QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322) Ellers har 2,2kw spindlene ER20.

Når det gjelder byggetråder som ikke kommer lenger enn planleggingsstadiet, gjenspeiler det bare at det er lett å drømme seg bort i planlegging, men at det fort koker bort.
Noen liker dessuten å oppdatere for hver skrue de setter inn, mens andre gjør et rykk når det har skjedd litt som er verdt å skrive om.
Jeg prøver å vente litt for å se om det virkelig blir til noe før jeg skriver.
I dag fikk jeg melding fra Marchant Dice om at de nye skruene mine med RIKTIG lengde er klare. Plutselig ble humøret så mye lettere gitt!

Lars

mcentric
06-13-2009, 04:03 AM
Takk for tipset om 8mm hylsa til ER11 Lars. Alle plassene jeg har sett før hadde bare opp til 7mm, noe jeg egentlig synes var ganske merkelig. Med 8mm blir det jo med en gang mange flere fresestål tilgjengelig. Hvis støyen blir "levelig" tror jeg kanskje jeg satser på den Kress'en som Robert har med 10mm hylse.

I går henta jeg en 3 meter lang trapesgjengestang og 6 muttere hos Tools på Skjetten. 945,- tror jeg det blei. Så nå får jeg ta baufila (les vinkelsliperen, om stanga er så hard som jeg tror) fatt. Jeg har ikke dreiebenk tilgjengelig, men jeg har en annen idé om hvordan jeg skal få steppet 12mm gjengestang ned til nærmere 6mm i endene. Info kommer.... hvis det funker :D

miko

Vegabond
06-13-2009, 05:15 AM
Hvis støyen blir "levelig" tror jeg kanskje jeg satser på den Kress'en som Robert har med 10mm hylse.miko

Go morgen!

Jeg kjøpte Kress`n med haugevis av hylser, alle hylsene ifra 1-10mm inkl. hylser i "tomme" mål.

Er ikke så lenge til jeg får prøvekjørt min nå :)

Følg med i måårn!! :)

Mvh Robert.

mcentric
06-13-2009, 04:33 PM
Litt mer shopping i dag. Biltema har virkelig det meste :) En snekkerkompis var snill og kappa MDF'en i riktige bredder for meg. Lengdene kapper jeg selv med gjæringssag. Nå gjenstår det bare å hente en gammel pc jeg har fått og en søylebormaskin jeg skal låne. Det gjør jeg neste helg, og da skal de ikke ta mange dagene før jeg får montert maskina... håper jeg :)

miko

Vegabond
06-13-2009, 04:36 PM
Dette så jo bra ut:)

Hvis du setter den sammen på noen dager så blir det jo bra.. :) jeg har brukt 6mnd på dette (mye tenking og planlegging da), men desto bedre planlegging man gjør, desto enklere er det og gjøre ting best/uten feil.

Mvh Robert.

mcentric
06-13-2009, 04:51 PM
Selve ideen har jeg brukt lang tid på, men det er først nå de siste ukene hvor delene begynner å dukke opp at ting virkelig begynner å få fart. Jeg er fullt forberedt på at jeg har gjort noen feil i designet, men akkurat nå kan jeg ikke se hva det skulle være. Det eneste jeg er litt bekymret for er vekta på "gantry". Jeg bruker en del 25mm mdf som ikke akkurat er lettvekter :) Jeg håper 16mm skinnene mine tåler vekten når jeg monterer dem horisontalt (se bilde tidligere i tråden).

Hadde jeg bygget i stål/alu som deg så vet jeg ikke hvor jeg skulle begynt en gang :D Designet ditt ser meget profft ut.

miko

Vegabond
06-13-2009, 04:54 PM
Designe mitt er VEEELDIG tungt det også, så jeg skal kjøpe nye skinner og lager til Y-aksen etterhvert, men det får bli senere.

Designe mitt har jeg også vært heldig med, i og med at jeg har fått alle de profilene (ca 60 meter) slik at jeg kan bygge hele maskinen av samme material.

Skal du satse på Kress ?

Mvh Robert.

mcentric
06-13-2009, 05:02 PM
Skal du satse på Kress ?

Er litt usikker ennå. Hvis støyet blir alt for mye med en vanlig overfres tror jeg ikke en Kress vil hjelpe nok (må høre din først :) ). Må evt vurder kinesisk vannspindel :) I første omgang skal jeg bare bruke en dremel inntil jeg får maskina kalibrert.

miko

te-raptor
06-15-2009, 04:07 PM
Det eneste jeg er litt bekymret for er vekta på "gantry". Jeg bruker en del 25mm mdf som ikke akkurat er lettvekter :) Jeg håper 16mm skinnene mine tåler vekten når jeg monterer dem horisontalt (se bilde tidligere i tråden).

Tviler på at du trenger å bekymre deg. Gantry, eller broen på mitt bygg har vanger av 28mm mdf som er laminert mellom to 4mm aluplater, altså 4stk alu og 2 stk mdf på 250x450mm. Jeg har montert skinnene til X-aksen ut fra siden på sargen, og kan ikke kjenne noen svikt. Har montert skinner og motor til Y også.

mcentric
06-16-2009, 02:19 PM
Det var betryggende å høre te-raptor! Hvor store motorer bruker du?

Jeg tok baufila fått i går og kappet av en bit av den 3m lange trapesstanga (det ble for seint for vinkelsliperen). Det gikk overraskende greit. Jeg prøvemonterte antibacklash mutterne fra dumpster og jeg blei litt satt ut av hvor trange de egentlig var. Jeg forstår jo at det liksom er poenget men jeg hadde ikke trodd det skulle ha så mye motstand. Glad jeg valgte de største motorene hobby cnc hadde :) ellers brukte jeg litt tid på å teste forskjellige prinsipper ifm sammenføying av mdf. Det skal jo være solid men samtidig gi meg muligheten til finjustering etterpå. Til helga begynner montering :)

miko

te-raptor
06-16-2009, 02:32 PM
Jeg bruker de største motorene fra Probotix. De er iflg nettsidene på 400 oz/in, men de jeg har er iflg de jeg snakket med der en nyere type som har 425 oz/in tror jeg det var de sa. Det skulle bli ca 3 Nm.
Har ikke prøvd motorene enda, vil ha maskinen klar til å montere de straks etter prøvekjøring. Regner med å ta første kutt om ca tre uker..

mcentric
06-19-2009, 05:22 PM
Da har jeg lagd en engelsk byggelogg også http://cnczone.com/forums/showthread.php?p=628376#post628376
oppdaterer nok mest der, men er det norskrelaterte spørsmål så er det greit å ta de her.

miko

Vegabond
06-19-2009, 06:14 PM
Det var betryggende å høre te-raptor! Hvor store motorer bruker du?

Jeg tok baufila fått i går og kappet av en bit av den 3m lange trapesstanga (det ble for seint for vinkelsliperen). Det gikk overraskende greit. Jeg prøvemonterte antibacklash mutterne fra dumpster og jeg blei litt satt ut av hvor trange de egentlig var. Jeg forstår jo at det liksom er poenget men jeg hadde ikke trodd det skulle ha så mye motstand. Glad jeg valgte de største motorene hobby cnc hadde :) ellers brukte jeg litt tid på å teste forskjellige prinsipper ifm sammenføying av mdf. Det skal jo være solid men samtidig gi meg muligheten til finjustering etterpå. Til helga begynner montering :)

miko

Hei!

Mener du at baufila spiser seg igjennom hardt stål bedre enn vinkelslipern?! :P
Tror jeg ikke, kappskive og vinkelsliper spiser nesten alt.

Mvh Robert.

mcentric
06-20-2009, 03:25 AM
Hei!

Mener du at baufila spiser seg igjennom hardt stål bedre enn vinkelslipern?! :P
Tror jeg ikke, kappskive og vinkelsliper spiser nesten alt.

Mvh Robert.

Ikke bedre nei... bare stillere :D Vinkelsliperen er ikke så populær blant naboene seint på kvelden.

miko

Vegabond
06-20-2009, 05:23 AM
Det skal jeg si meg enig i :)

Blir gøy når det kommer videoer på disse trådene :)

Mvh Robert.

mcentric
06-22-2009, 01:16 AM
Føler jeg kom godt i gang i helga: http://cnczone.com/forums/showthread.php?t=83689

spørsmål til dere som er ferdig med maskinene: hva bør jeg sikte etter når det gjelder nøyaktighet på montering av skinner osv? Skinnene er foreløpig innenfor 0.07-0.03mm paralelle, men jeg har en følelse av at det ikke er helt reelle verdier når maskina er ferdig montert. Noen synspunkt?

Miko

LN-JET
06-23-2009, 11:55 AM
men jeg har en følelse av at det ikke er helt reelle verdier når maskina er ferdig montert.

Er ikke rette mann, siden jeg har to forskjellige maskiner midt i byggeprosessen, men hva mente du egentlig nå?

Det er flere faktorer som bestemmer hvor nøye du må rette inn skinnene. Hvor mye slakk er det i selve føringa, og hvor mye kan evt. ting gi seg.
Den ene skinna bør være master. Den kan du rette inn etter en skikkelig rettholt, og så rette inn skinne nr.2 etter denne. 3 hundredeler høres bra ut med den typen føringer og en maskin i mdf, men hvis du ikke kjenner at det kniper, så tåles kanskje mer?

Lars

mcentric
06-23-2009, 04:57 PM
Takk for innspillet Lars.
Jeg tror jeg avventer med flere finmålinger til jeg har fått noe vekt på skinnene. Det er jo fullt mulig at svikten i maskina kommer til å overgå den veldig lille feilmarginen jeg måler nå i stor grad. Blir ingen lettvekter det her :) bordet i seg selv tror jeg begynner å nærme seg 60kg!

miko

mcentric
06-28-2009, 10:17 AM
Ikke akkurat en video av maskina mi, men den er relatert til bygginga i hvertfall. Nærmere beskrivelse på den engelske byggetråden.

YouTube - DIY lathe

miko

Oce
07-06-2009, 05:59 AM
Jeg er omtrent ved samme milepæl som deg nå, om 3 uker (endelig litt ferie..) skal jeg begynne montasje av mine føringer. Kunne du beskrevet fremgangsmåten din for å få det rettest mulig? Fester du først en føring "så godt det lar seg gjøre" og så retter inn i forhold til denne? Hvordan gjør du det med oppborring av hull for å treffe nøyaktig nok?

mcentric
07-06-2009, 08:48 AM
Jeg har egentlig ikke gjort noe for å justere føringene i forhold til hverandre. Det jeg gjorde var å bruke mye tid på å få selve bordet så nøyaktig som overhode mulig. Sideborda som føringene er festa i er helt like og da jeg borra hull til føringene gjorde jeg det gjennom begge to samtidig. Dermed blei føringene parallelle til topp plata på bordet og da også til hverandre. Jeg har ca 1mm bevegelse i hullene i føringa når boltene er løsnet så jeg burde ha nok justeringsmulighet når maskina er ferdig montert.

Det er egentlig ikke noe hokus pokus når det gjelder boring av hullene. Jeg måler og streker opp med blyant, lager et lite hull med en syl, utvider hullet med en centerdrill og så borer opp i full diameter i en søylebormaskin. Det har blitt nøyaktig nok så langt ihvertfall.

miko

Oce
07-06-2009, 09:26 AM
Hm, interessant. Men det er jo helt klart litt forskjell i forhold til at du benytter MDF...
Er veldig spent på hvordan montasjen kommer til å bli av mine egne når jeg får gjort det i løpet av en måneds tid.

Bare lurte litt på om du var oppe på maskinvater-nivå eller om det var mer på gefühlen...;)

LN-JET
07-07-2009, 04:08 AM
Det kan være en fordel å rette inn den ene av skinnene på hver akse før du monterer alt. Da er det lettere å komme til med rettholt, søkerblad etc.
Etterpå fungerer denne som en master, som du retter inn den andre skinna etter.

Lars

mcentric
07-15-2009, 02:31 PM
Snart ferdig :)

http://cnczone.com/forums/showthread.php?p=639141#post639141

mcentric
08-10-2009, 04:38 AM
I går var det like før jeg satt fyr på hele verkstedet mitt i rein forbannelse. Hvorfor kan dere lese om her http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?p=650094#post650094

Men bortsett fra det så fungerer maskina som ei kule.... så langt :)

YouTube - Proto-M CNC router - test run

mcentric
08-30-2009, 03:40 AM
Det er visst en stund siden jeg har oppdatert her. Maskina er forsåvidt ferdig selv om jeg har funnet litt småting som kan utbedres. Det regna jeg selvsagt også med siden det var et uprøvd design. Det går hovedsaklig på avstiving av deler av gantry. Home bryterne mine er ganske midlertidig plassert, så det skal også utbedres. Har ikke montert limit brytere ennå og er litt usikker på om jeg gidder.
Jeg hadde et irriterende problem med at jeg mistet masse steps noen ganger når Z aksen gjorde en G0 bevegelse. Dette medførte at fresen begravde seg 10x lenger ned i materialet enn den skulle neste gang den gikk ned. Etter litt lesing og grubling var løsningen så enkel som å sette ned akselerasjonen og hastigheten. Dette var litt overraskende ettersom all min testing tidligere tilsa at jeg hadde gode verdier. Nå er ihvertfall X og Y aksene satt til 2000mm/min og akselerasjon til 250 (de var stabile helt opp til 3800/400). Z aksen er satt til 1500mm/min og 150. Dette er jo ikke fryktelig imponerende rapid hastigheter, men på min lille maskin er jeg mer en godt nok fornøyd. Med 8mm karbid fres freser jeg 1000mm/min og 3mm dybde uten noen problemer, og det føler jeg er bra.

Dessverre har jeg fått en virusinfeksjon i hjertet som gjør at jeg utelukkende får lov til å bevege meg mellom senga og sofaen. Den kan bli noen uker før jeg får frest noe særlig mer. Men jeg skal prøve å få oppsummert de tinga jeg har gjort med maskina i sommer.

miko

mcentric
09-17-2009, 02:26 AM
Nå er jeg på beina igjen så nå skal det freses :) Jeg har kjøpt meg et sponavsug også (bilde), noe jeg forstod tidlig at kom til å være helt avgjørende. Foreløpig har jeg holdt den inntil fresen for hånd men det blei kjedelig veldig fort, så jeg må finne en måte å få montert den på.

Det er dog en ting som bekymrer meg litt:
Overfresen - 1300W
Sponavsuget - 1100W
PC og skjerm- ca 350W
Drivere og motorer - ca 300W
Lys og div i verkstedet - ca 200W

Alt dette på en 10A kurs!

Nå er det greit nok svakstrøm jeg hadde på skolen for mange år siden, men jeg kan da nok til å vite at jeg er laaaaangt inne i grenseland her :D Jeg har presset alt ganske godt for å sjekke at jeg ikke tar sikringen og det har gått fint til nå, men jeg må nok bite i det sure eplet og skifte kabling og legge opp en 16A kurs i steden.

Mikael

LN-JET
09-17-2009, 05:37 PM
Nå drar vel ikke overfresen full effekt bestandig, men uansett er du på grensen. Det blir ikke artig når sikringen går midt i en jobb:-(

Jeg fikk 16A 3fas inn på hobbyrommet like etter at vi flyttet inn. Jeg har en 3fas dreiebenk, og valget sto mellom frekvensomformer og en ny kurs.
Det ble en dyrere operasjon fordi det måtte fordeles 3fas i sikringsskapet, og at jeg valgte å oppgradere til automatsikringer. Men jeg er glad for det nå når det snart skal freses her også.

Lars

mcentric
09-18-2009, 01:49 AM
Nå drar vel ikke overfresen full effekt bestandig, men uansett er du på grensen. Det blir ikke artig når sikringen går midt i en jobb:-(

Jeg fikk 16A 3fas inn på hobbyrommet like etter at vi flyttet inn. Jeg har en 3fas dreiebenk, og valget sto mellom frekvensomformer og en ny kurs.
Det ble en dyrere operasjon fordi det måtte fordi det måtte fordeles 3fas i sikringsskapet, og at jeg valgte å oppgradere til automatsikringer. Men jeg er glad for det nå når det snart skal freses her også.

Lars

Hei Lars,

Det er som du sier, for jeg kjører stort sett ikke fresen på mer enn 60-70%. Men det er jo fortsatt ikke tvil om at jeg beveger meg i grenseland.

Ettersom jeg uansett må trekke ny kabling så lar jeg nok bare 10A kursen være til belysning osv og så legger jeg en helt ny 16A kurs. Tror jeg har nok plass i skapet :) Jeg trekker alt av kabling og sånt selv og så lar jeg en elektriker koble opp i skapet... greit å ha ting på det rene når huset en gang skal selges :)

Mikael

mcentric
09-26-2009, 04:36 PM
Nok en prøvekjøring av maskina. Så langt er jeg fornøyd, men jeg trenger en fres som tar mindre fresestål enn 6mm. Det blir ikke mye detaljer av det her. Som dere ser er det fortsatt mange midlertidige løsninger her, men jeg har konkrete planer om å utbedre disse.... etterhvert :D

YouTube - fleur de lis

mcentric
09-30-2009, 04:35 AM

I går opplevde jeg akkurat dette! Jeg glemte at jeg hadde satt en oljeovn på samme kursen inne i huset og da termostaten slo inn på den ble det veeeldig mørkt og stille i verkstedet :) Jeg var da midt i å frese et skilt i eik.
Det som var flaks var at jeg, for første gang, hadde lagret en G55 fixture offset i Mach3. Jeg visste at jeg ikke kom til å bli ferdig med skiltet på en kveld, så derfor tenkte jeg at det ville være klokt å lagre et offset fra home bryterne som jeg kunne bruke igjen neste gang. Med litt flaks burde jeg kunne fortsette fresinga der jeg slapp... håper jeg :)

Mikael

flesvik
10-21-2009, 04:02 PM
Nok en prøvekjøring av maskina. Så langt er jeg fornøyd, men jeg trenger en fres som tar mindre fresestål enn 6mm. Det blir ikke mye detaljer av det her. Som dere ser er det fortsatt mange midlertidige løsninger her, men jeg har konkrete planer om å utbedre disse.... etterhvert :D

YouTube - fleur de lis (http://www.youtube.com/watch?v=q1SUTKRlqRI)

Hei kjempefin cnc-fres du har lagd :)

Jeg holder på å lage en lignende fres selv, men jeg lurer fælt på hvordan festesystem jeg skal lage.

Så jeg er litt interessert i den plata du bruker til å holde fast materialene du freser i. hvordan er denne egenklig lagd? er den skrudd fast i bordet eller har du bare kuttet det ut av den øverste plata på bordet? og hvis den bare er kuttet ut, samler det ikke da seg masser av spon og drit inne i "bordkassa"?

Odeott
10-23-2009, 06:15 AM
Hei jeg ser du kjører mye av det samme utstyret som meg (kontroller motor psu osv). Ser veldig bra ut. Jeg har et par spørsmå til deg. Hvilken type skinner bruker du til festemekanismen din? En u-kanal (til feste av arbeidsstykke) Hvor fikk du tak i disse og hvordan fungerer de?

Jeg synes de eksemplene du viser Fleu og navneskilte ser veldig bra ut. Hva har du designet disse i? Vectric....

Hilsen Otto

mcentric
10-23-2009, 06:55 AM
Jeg takker for henvendelsene og skal prøve å få svart den etterhvert.

Problemet er at jeg er tilbake på sykehuset igjen og jeg kan bli liggende en stund. En virusinfeksjon har tappa meg for det jeg har av krefter, så det blir lite skriving.
Tar kontakt nårjeg er tilbake

miko

FiveForMe
11-19-2009, 05:41 AM
Îñòàëèñü íàêîëåíèêè "Proto" 06, Íàäî ñðî÷íî ïðîäàòü
Öåíà 2500ò

Odeott
11-19-2009, 06:56 AM
Helt enig..:rainfro: