Originally Posted by Carst1 Har tittet på denne tråden og kommer til å kjøpe denne fresen. Jeg har nettopp begynnt min reise i cnc verden og har kjøpt et start-kit fra hobby cnc med styring og motorer.
Jeg ønsker å begynne litt med fresen før jeg skal ut og bruke 400$ og tenkte å plukke fra hverandre biltema overfresen jeg har og montere den. Men der lurte jeg først på hva er maksmomentet på denne fresen? (mulig at biltema ikke klarer tyngden, de er jo ikke kjent for kvalitet).
og hva er vibrasjonen |
Hei,
Jeg gjorde nettopp dette med Ferm overfresen jeg kjøpte på Jula. Dette er helt sikkert akkurat samme kvalitet som de som Biltema selger... om ikke fra samme fabrikken i Kina

Den er på 1200-1300W mener jeg å huske og har fungert helt utmerket til trearbeid, også veldig hardt tre. Eneste minuset jeg har opplevd til nå er at jeg kun har 6 og 8mm spennhylser. Skulle gjerne hatt en på 3mm og sånn at jeg kunne gjort litt mer detaljert 3D fresing.
Jeg vurderte også denne vannkjølte fresen med VFD, men tror heller jeg kommer til å gå for en Kress 1050 da denne kan fåes for ca 1700-1800,- inkl frakt og tar spennhylser fra 1-10mm.
Legger ved et bilde av den løsninga jeg har i dag.
Mikael