Takk for det Franck
Maskina blir utelukkende bygd med 25mm og 16mm MDF plater. Aluminium hadde vært kjekt, men langt utenfor mitt budsjett for øyeblikket.
Jeg kommer ikke til å bruke kuleskruer nå i første omgang. Det blir litt for dyrt. Jeg skal bruke trapesgjenestang (tilsvarende amerikanske ACME screws). Disse er ikke i like bra som kuleskruer i forhold til presisjon og backlash, men allikevel veldig mye bedre enn vanlig gjengestang. Jeg bestiller de som heter TR12x3 fra Tools til bare litt over 100,-/meter. De er 12mm i diameter og har en stigning på 3mm. For å begrense backlash bestilte jeg anti backlash nuts fra Dumpster CNC.
Det var ikke så beregning ute å gikk da jeg bestillte motorer. Jeg bestillte bare de største jeg kunne få sammen med HCNCPRO kitet, 305oz/in eller ca 2.15Nm. Slik jeg har forstått det vil en mindre motor klare høyere hastigheter men jeg var ute etter noen som hadde godt dreimoment på lave turtall ettersom jeg ser for meg at maskina mi kommer til å veie en del.
Det finnes mange varianter av såkalte lovejoy couplings som har forskjellige inn og ut diametere. Motorene mine har 1/4" (6.35mm) aksling og trapesstanga er som sagt 12mm. Så jeg regner med at jeg etterhvert bestiller noen 1/4" x 1/2" koblinger. Til å begynne med bruker jeg sikker bare "vannslange trikset"
Nå skal jeg sette meg ned å lodde kretskortet til HCNCPRO kitet... krysser fingerene for at jeg ikke må tråle ELFA katalogen for å erstatte brente komponenter i morgen
miko